Page 36 - educatie-plastica-viii
P. 36
Capitolul II Arta contemporană
1.2 Noile forme de exprimare artistică
a. Instalațiile artistice
◼ Sunt intervenții artistice tridimensionale, temporare sau per-
manente, realizate într-un anumit spațiu pentru a-i schimba
caracterul.
◼ Instalațiile își au originea în experimentele dadaiste. Artistul
german Kurt Schwitters a realizat în perioada 1923–1937, la
Hanovra, prima instalație, numită Merzbau.
◼ Printre cei mai relevanți artiști ai momentului, care activează în
acest domeniu, se numără Olafur Eliasson (Fig. 2), Yayoi Kusama
sau Megan Geckler.
b. Happeningurile
◼ Acest termen, care în engleză înseamnă „întâmplare”, definește
o formă de comunicare spontană între artist și public. Scopul
acestui act artistic este anularea limitelor de timp și spațiu dintre
momentul creației și cel al receptării sale de către privitori.
Fig. 1 Nam June Paik, Pre Bell Man. ◼ Happeningurile dezvoltă ideea transmisă prin spectacolele
organizate de dadaiști la Cabaret Voltaire.
◼ Primul happening este considerat Theater Piece No. 1, realizat
în 1952 de John Cage, compozitor care a revoluționat muzica tra-
dițională, introducând elemente externe, cum ar fi zgomotele.
c. Performance
◼ Termenul performance definește o formă de artă desfășurată
într-un anumit moment, în fața unei audiențe. Este o manifestare
artistică deosebit de complexă, care reunește toate tipurile de artă
pentru a transmite un mesaj religios, social sau politic.
◼ Performance-urile se bazează pe crearea unei legături între
public și obiectul artistic, pe desființarea granițelor dintre spațiu și
timp. De aceea, după 1945, această formă de exprimare a început să
fie folosită tot mai des. Printre cei mai mari artiști se remarcă Joseph
Fig. 2 Olafur Eliasson, Ice Watch.
Beuys (Fig. 3), Marina Abramović (Fig. 4), Ulay și Mona Hatoum.
Filmarea unei instalații realizate de Olafur Eliasson.
Fig. 3 Joseph Beuys. Fig. 4 Marina Abramović.
34