Page 37 - educatie-plastica-viii
P. 37
Arta contemporană Capitolul II
Activități de învățare, evaluare
a. Mișcarea Fluxus, documentar
◼ Mișcarea Fluxus s-a remarcat prin modul în care artiștii și-au
expus ideile, reacționând la problemele politico-sociale într-o
manieră originală. Artiștii au introdus jocul în artă, având simțul
umorului.
◼ Joseph Beuys a folosit arta ca pe un mijloc prin care își putea
exprima ideile politice și pe cele legate de mediu. Considera că
societatea este o uriașă sculptură care se poate modela. Afirma
că arta are puterea de a vindeca lumea. Printre cele mai relevante
performance-uri realizate de Beuys se numără I Like America and
America Likes Me. George Mačiūnas a lansat ideea organizării
olimpiadelor Fluxus, realizate la muzeul Tate Modern din Londra,
la 20 de ani după moartea artistului. Ca urbanist, a avut ideea
transformării mansardelor nelocuite ale clădirilor cartierului SoHo
din New York în adevărate centre artistice.
Fig. 6 Detaliu din macheta Cernobîlului, realizată de elevi.
b. Mișcarea Fluxus, experiment
◼ Pornind de la modelul oferit de mișcarea Fluxus, reacționați în
fața problemelor pe care le puteți identifica în acest moment în
jurul vostru. Încercați să fiți cât mai creativi, să vă jucați cât mai
mult, dar și să vă exprimați opinia într-un mod cât mai clar.
◼ Alegeți voi modul prin care doriți să vă exprimați. Poate să fie prin
realizarea unui film de scurtmetraj sau a unui fotomontaj, puteți să
realizați un colaj din materiale reciclate sau chiar o instalație.
◼ Discutați în clasă. Cu ce probleme importante se confruntă
societatea contemporană? Aruncarea necontrolată a deșeurilor?
Încălzirea globală? Consumerismul? Războiul?
◼ Frumusețea acestui experiment constă în modul în care vă
exprimați ideile și vă exersați creativitatea.
◼ Observați câteva exemple de lucrări realizate din materiale
reciclate de către elevi, deoarece degradarea mediului înconjurător
este una dintre problemele actuale majore. Aplicați fișa de observare
pentru activitatea realizată.
Fig. 7 Detaliu din macheta Cernobîlului, realizată de elevi.
a b
Fig. 5 a, b Reinterpretarea lucrării Țipătul de Edvard Munch din dopurile unor sticle de plastic.
35