Page 37 - educatie-plastica-viii
P. 37

Arta contemporană                                                                           Capitolul II


            Activități de învățare, evaluare


            a. Mișcarea Fluxus, documentar

               ◼ Mișcarea Fluxus s-a remarcat prin  modul în care artiștii și-au
            expus  ideile,  reacționând  la  problemele  politico-sociale  într-o
            manieră originală. Artiștii au introdus jocul în artă, având simțul
            umorului.
               ◼ Joseph Beuys a folosit arta ca pe un mijloc prin care își putea
            exprima  ideile  politice  și  pe  cele  legate  de  mediu.  Considera  că
            societatea  este  o  uriașă  sculptură  care  se  poate  modela.  Afirma
            că arta are puterea de a vindeca lumea. Printre  cele mai relevante
            performance-uri realizate de Beuys se numără I Like America and
            America  Likes  Me.  George  Mačiūnas  a  lansat  ideea  organizării
            olimpiadelor Fluxus, realizate la muzeul Tate Modern din Londra,
            la  20  de  ani  după  moartea  artistului.  Ca  urbanist,  a  avut  ideea
            transformării mansardelor nelocuite ale clădirilor cartierului SoHo
            din New York în adevărate centre artistice.
                                                                           Fig. 6 Detaliu din macheta Cernobîlului, realizată de elevi.

            b. Mișcarea Fluxus, experiment

               ◼ Pornind de la modelul oferit de mișcarea Fluxus, reacționați în
            fața  problemelor  pe  care  le  puteți  identifica  în  acest  moment  în
            jurul vostru. Încercați să fiți cât mai creativi, să vă jucați cât mai
            mult, dar și să vă exprimați opinia într-un mod cât mai clar.
               ◼ Alegeți voi modul prin care doriți să vă exprimați. Poate să fie prin
            realizarea unui film de scurtmetraj sau a unui fotomontaj, puteți să
            realizați un colaj din materiale reciclate sau chiar o instalație.
               ◼ Discutați  în  clasă.  Cu  ce  probleme  importante  se  confruntă
            societatea  contemporană?  Aruncarea  necontrolată  a  deșeurilor?
            Încălzirea globală? Consumerismul? Războiul?
               ◼ Frumusețea  acestui  experiment  constă  în  modul  în  care  vă
            exprimați ideile și vă exersați creativitatea.
               ◼ Observați  câteva  exemple  de  lucrări  realizate  din  materiale
            reciclate de către elevi, deoarece degradarea mediului înconjurător
            este una dintre problemele actuale majore.  Aplicați fișa de observare
            pentru activitatea realizată.
                                                                           Fig. 7 Detaliu din macheta Cernobîlului, realizată de elevi.




























                                                                      a                                         b
            Fig. 5 a, b Reinterpretarea lucrării Țipătul de Edvard Munch din dopurile unor sticle de plastic.
                                                                                                           35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42