Page 32 - educatie-plastica-viii
P. 32

Limbajul plastic                                                                             Capitolul I

                                                                      3.2 Evaluare complementară


                                                                      Proiect de afiș bazat pe investigație

                                                                         ◼ În vederea realizării unui afiș, prima etapă, și
                                                                        cea  mai  importantă,  este  cea  de  documen-
                                                                        tare.  Tema  acestui  proiect  este  realizarea
                                                                        unui  afiș  care  anunță  un  festival  de  teatru,
                                                                        reunind piese de teatru cu tema „iubirii”.


                                                                      1.   Întrebarea inițială. Imaginea afișului ar tre-
                                                                          bui  să  anunțe  tema  generală,  fără  a  face
                         a                   b                    c
                                                                          referire la vreuna dintre piesele de teatru
                                                                          participante. Așadar, imaginea și textul vor
                                                                          fi formate și așezate astfel încât privitorul
                                                                          să  înțeleagă  specificul  evenimentului  fără
                                                                          să  citească  informațiile  prezente  în  afiș.
                                                                          Cum putem obține acest efect?


                                                                      2.   Colectarea  dovezilor.  Există  în  mediul  on-
                                                                          line numeroase platforme de afișe de artă.
                                                                          Este  recomandată  identificarea  afișelor  cu
                                                                          aceeași temă pentru a observa atent manie-
                         d                   e                     f      ra în care au fost compuse elementele în pa-
        Fig. 1 a, b, c, d, e, f Afișe realizate de elevi cu tema „Festival de teatru”.  gină. Ce imagini au fost alese, ce caracter are
                                                                          titlul afișului? Cum se face trecerea de la ti-
                                                                          tlu la imagine? Ce informații sunt prezentate
                                                                          în afiș? Cum sunt acestea așezate? Ce gamă
                                                                          de culori a fost folosită?

                                                                      3.   Analiza dovezilor colectate. Imaginea, ade-
                                                                          sea, este cea care exprimă cel mai puter-
                                                                          nic  mesajul  afișului.  Ochiul  privitorului
                                                                          „citește” cu ușurință o imagine și percepe
                                                                          sensul acesteia mai repede decât ar citi un
                                                                          titlu. Imaginea este formată din simbo luri
                                                                          general  cunoscute.  În  aces  caz,  culoarea
                                             a                   b        roșu este asociată cu tema „iubirii”. De ase-
        Fig. 2 a, b  Imagini surprinzând piese de teatru, fotografii referință.  menea,  forma  inimii  și  prezența  a  două
                                                                          personaje, formând un cuplu.

                                                                      4.  Transferul  cunoștințelor.  După  experiența
                                                                          cercetării, aplicați cunoștințele dobândite.
                                                                          Realizați  un  afiș  cu  tema  „iubirii”.  Alegeți
                                                                          o imagine sugestivă, pe care să o ilustrați.
                                                                          Alegeți  un  titlu  pentru  festival  și  mențio-
                                                                          nați perioada, locul de desfășurare și tru-
                                                                          pele participante.

                                                                      5.  Reflecția și evaluarea. Dacă ar fi să expu-
                                                                          neți în spațiul public afișul realizat, să tre-
                                                                          ceți în grabă pe lângă el, să îl observați cu
                                                                          privirea  periferică  sau  să  îl  observați  de
                                                                          la distanță, v-ar trimite cu gândul la tema
                                                                          aleasă?  Ce  element  v-a  atras  atenția?  Ce
        Fig.  3  Fotografie  a  unei  săli  de  teatru.  În  realizarea  unui  afiș  este   element considerați că îngreunează trans-
        recomandată  observarea  imaginilor  care  descriu  tema,  cum  ar  fi    miterea  mesajului  afișului?  Răspundeți  la
        fotografiile sugestive, de referință, care pot servi ca sursă de inspirație.  întrebările din autoevaluare.


        30
            30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37