Page 88 - educatie-sociala-viii
P. 88
Proiect
educațional
Partea a 2-a: Elaborarea fișei de proiect
d) Identificarea și managementul riscurilor
Orice proiect se poate confrunta cu riscuri. Riscul reprezintă efectul incertitudinii asupra proiec-
tului. Managementul riscurilor presupune planificarea, analiza, monitorizarea și controlul riscurilor.
Planificarea riscurilor înseamnă identificarea tuturor situațiilor care ar putea afecta proiectul
atât negativ (amenințări), cât și pozitiv (oportunități), luând în considerare:
scopul: proiectul să nu obțină ce și-a propus sau să obțină un rezultat mai bun decât cel
planificat;
timpul: proiectul să se termine mai târziu sau mai devreme comparativ cu data stabilită;
bugetul: proiectul să depășească costurile sau să nu obțină suficiente venituri ori să aibă
costuri mai mici sau venituri mai mari decât cele prognozate;
Pentru identificarea riscurilor se va evalua fiecare activitate din plan.
Analiza riscurilor presupune:
estimarea probabilității de apariție și manifestare a riscului (pe o scală de la 1 la 5, unde 1
înseamnă că riscul este foarte puțin probabil să apară, iar 5 înseamnă că riscul este foarte proba-
bil să se manifeste);
estimarea impactului (pe o scală de la 1 la 5, unde 1 înseamnă că riscul are impact foarte
mic asupra proiectului, iar 5 înseamnă că riscul are impact foarte mare asupra proiectului).
calculul inerenței: inerența este produsul dintre probabilitate și impact.
Monitorizarea și controlul riscurilor înseamnă:
înscrierea riscurilor în matricea ris-
curilor, în funcție de inerență (probabilitate Probabilitate Riscul inerent = P x I
și impact). De exemplu, un risc cu o probabi- 5
litate de apariție de 4 și un impact de 4 s-ar
încadra în dreptunghiul marcat cu X. 4 x
alegerea variantei de tratare a riscu- 3
lui în cazul în care acesta apare. Se aplică
pentru riscurile din zona roșie a matricei și 2
presupune stabilirea acțiunii care trebuie 1
urmată în cazul în care riscul se manifestă.
Printre variantele de tratare a riscului se 1 2 3 4 5
numără: Impact
evitarea: echipa de proiect renunță la
activitatea care poate provoca apariția riscului;
transferul: echipa de proiect alege să transfere riscul către altcineva. De exemplu, transferul
riscului de accident către o firmă de asigurări;
atenuarea: echipa ia măsuri fie pentru reducerea probabilității de apariție a riscului, fie pentru
reducerea impactului acestuia;
acceptarea: echipa de proiect decide că poate continua, asumându-și riscul și monitorizând
probabilitatea de apariție și impactul;
încurajarea: în cazul oportunităților, echipa poate stimula probabilitatea sau impactul acestora.
86
86