Page 108 - fizica-viii
P. 108

106                Fenomene optice – Refracția luminii  UNITATEA 3



              Termeni-cheie            Indicele de refracție. Refracția luminii –

        ⚫ indice de refracție          evidențierea experimentală a fenomenului
        ⚫ rază refractată
        ⚫ prelungirea razei refractate     Ai observat că?
        ⚫ unghi de refracție              ⚫ Dacă introduci paiul într-o băutură răcoritoare, acesta pare frânt.
                                          ⚫ Privite prin paharul cu apă, obiectele par a fi mai mari decât în
                                       realitate.
















                                           Ce crezi?
           Fig.1 ‒ Băiat care încearcă să
            prindă un pește cu țepușa     De ce este greu să prinzi un pește cu o țepușă (fig.1)?

                                            Amintește-ți
                                          Ai învățat la lecția „Principiile propagării luminii” că lumina se pro-
                                       pagă cu viteze diferite prin medii transparente diferite. La trecerea din-
                                       tr-un mediu transparent într-altul, razele de lumină își vor schimba direc-
                                       ția. Urmărește acest lucru în experimentele următoare.

                                           Experimentează!

         Fig.2 ‒ Numerotarea celor 4 unghiuri  Unghiuri în medii transparente diferite
                                          ⚫ Vei folosi: sursă laser, o prismă rectangulară de sticlă, raportor, creion.
                    Unghiul (grade)       ⚫ Ce ai de făcut?
           Nr.crt.                        – Așază prisma pe foaie și trimite un fascicul laser sub un anumit unghi
                   1    2   3   4      spre aceasta.
             1                            – Urmărește raza de lumină și marchează locurile de intrare și de ieșire
             2                         din prismă. Desenează conturul prismei pe foaie.
             3                            – Unește punctul de incidență I cu punctul de emergență I’ (ieșire).
                                          – Trasează cele 2 normale la cele 2 suprafețe de separație dintre medii
          Tabel 1 ‒ cu valorile unghiurilor
            de incidență și de refracție  (fig.2).
                                          – Numerotează unghiurile de la stânga la dreapta și completează tabe-
                                       lul 1 pentru diferite valori ale unghiului de incidență.
                                          a. Identifică unghiurile de incidență, respectiv pe cele de refracție.
              Știai că?
                                          b. Compară valoarea unghiului de incidență cu cel de refracție, pentru
        Peștele arcaș este o specie de   fiecare pereche de unghiuri.
        pești care vânează de sub apă     c. Îndreaptă raza incidentă de-a lungul normalei la suprafața de sepa-
        insectele aflate în aer. Pentru a   rație dintre medii.
        nimeri ținta el trebuie să țină cont   ⚫ Ce constați?
        de refracția luminii.
        Într-un laborator din New York,   a. 1 și 3 sunt unghiuri de incidență; 2 și 4 sunt unghiuri de refracție.
        câțiva  astfel  de  pești  au  fost   b. Unghiul de incidență nu este egal cu unghiul de refracție.
        observați lovind insecte aflate   c. La incidență normală (i = 0), raza de lumină nu-și schimbă direcția.
        la  1,5 m deasupra apei.          ⚫ Cum îți explici?
        Un  pește  arcaș  din  Thailanda   Când raza de lumină intră într-un mediu transparent diferit, își schimbă
        a stins de două ori țigara unui   viteza și direcția. Cu cât mediul este mai dens (de exemplu, sticla), cu atât
        om, fiind atras de strălucirea
        acesteia.                      viteza luminii prin acel mediu va fi mai mică și raza de lumină se apropie
                                       de normala la suprafață.
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113