Page 16 - istoria-comunismului-xii
P. 16

14 CAPITOLUL II    DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC



                                          2. Propaganda: instituții și practici, învățământul de partid
                                            Propaganda, înțeleasă ca acțiune de răspândire a unor doctrine, teorii ori
                                          opinii, pentru a le face cunoscute și acceptate și pentru a câștiga adepți, a exis-
                                          tat încă din timpul Evului Mediu, dar a căpătat o nouă dimensiune în secolul
                                          al XX-lea, odată cu perfecționarea mijloacelor de comunicare și informare în
                                          masă, precum ziarele, radioul și televiziunea. În sistemele politice totalita-
                                          re – nazismul și comunismul – s-a recurs la propagandă pentru exercitarea
                                          controlului asupra societății. Regimul comunist a folosit-o atât pentru mobili-
                                          zarea cetățenilor, cu scopul atingerii unor obiective sociale, politice și econo-
                                          mice, conforme cu ideologia marxist-leninistă, cât și împotriva opozanților.
                                          Propaganda a evoluat de la accentul pus pe dușmanii din interior și exterior
                                          ai regimului și mobilizarea populației pentru îndeplinirea planurilor econo-
                                          mice, la obiectivul formării omului nou, comunist, „multilateral dezvoltat”.

                                          Cadrele
                                            Activitatea propagandistică era coordonată de Secția de Propagandă și
                                          Agitație a Comitetului Central și pusă în practică de zeci de mii de lucrători
                                          specializați în educație politică, școliți prin seminare, cursuri de câteva săp-
                                          tămâni și cursuri serale. Pe baza documentelor de partid, a scrierilor lideri-
                ȘTIAI CĂ...?              lor, a hotărârilor congreselor și plenarelor, propagandiștii verificau domenii
                                          precum cultura, arta, învățământul, presa și tipăriturile. Din 1956, în cadrul
       l Termenul de propagandă provine   secției a funcționat și un grup de lectori, care pregăteau teme pentru conferin-
       de  la  prescurtarea  unei  titulaturi   țele și dezbaterile purtate la nivelul comitetelor regionale și raionale ale PMR.
       religioase  din  perioada  Contrare-
       formei (1622): „Congregatio de Pro-
       paganda Fide” („Congregația pentru   CANALE DE TRANSMITERE A MESAJELOR PROPAGANDISTICE
       propagarea credinței”).
       l Lenin a atașat propagandei noți-  La nivel direct:
       unea de agitație politică, în scopul   învățământul
       „întăririi legăturii cu masele, al edu-  politic, informări,   Sursa: MNIR        Sursa: MNIR
       cării lor politice și al mobilizării la   simpozioane,
       lupta  pentru  construirea  societății   mitinguri etc.
       socialiste”.
                                           La nivel local:
                                           stații radio, ziare,
                                           gazete de perete,
       Creează  un  portofoliu  digital  în   vitrine de agitație
                                           vizuală.
       care să surprinzi diverse tipuri de
       propagandă. Poți selecta fotografii   La nivel național:
       (afișe, caricaturi, demonstrații, ma-  mass-media –
       nifeste, panouri), materiale video,   pre să, radio,
       înregistrări audio, articole de ziar.   televiziune,
       Prezintă-l colegilor la clasă.      broșuri, afișe,
                                           filme.


                             ÎNDOCTRINAREA TINERETULUI ȘI ȘCOLILE DE PARTID
          Pentru aprofundarea studiilor existau instituții de învă-  Filosofie și Științe Politice, Istoria Mișcării Muncitorești și
       țământ politic, precum Școala Superioară de Științe Sociale   Economie. Deși se recomanda ca mesajele propagandistice
       „A.A. Jdanov” (1948–1958), Școala de cadre „Filimon Sârbu”   să fie emise de cadrele de partid și de stat cele mai pres-
       a CC al UTM (1947–1958) și Acade-                                            tigioase  –  „propagandiști,
       mia de Științe Social-Politice „Ște-                                         agitatori, lectori, activiști de
       fan Gheorghiu” (înființată în 1945,                                          partid  și  de  tineret,  perso-
       sub numele Universitatea Munci-                                              nalități  politice,  științifice,
       torească). La Școala „A.A. Jdanov”                                           culturale,  ziariști,  fruntași
       se studiau mai ales marxism-leni-                                            în  producție”  –,  ideologii
       nismul, materialismul istoric și di-                                         partidului îndemnau fiecare
       alectic, economia politică, istoria                                          comunist să acționeze ca un
       RPR, politica externă a URSS și a                                            propagandist.
       RPR, limbile română și rusă, iar la
       Academia „Ștefan Gheorghiu” dis-                                             Inaugurarea sediului Academiei
       ciplinele de studiu erau mai varia-                                          „Ștefan Gheorghiu”, în prezența
                                                                                    lui Nicolae Ceaușescu, 1974.
       te. Din 1966, existau trei facultăți:                                        Sursa: ANR.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21