Page 111 - istoria-comunismului-xii
P. 111

POLITICI ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂȚII. DEMOGRAFIA    CAPITOLUL X  109

                        RECAPITULARE                                           EVALUARE
          [1]   Completează spaţiile libere cu răspunsul corect:  I. Alege varianta corectă de răspuns:
                a.  Timpul  liber  al  populaţiei  a  fost  controlat
           prin obligativitatea participării la acţiuni... și prin în-  1. Denunţarea Concordatului cu Vaticanul și desfiinţa-
           regimentarea în formele de... oficiale.             rea Bisericii Greco-Catolice au avut loc în anul:
                                                               a) 1950; b) 1948; c) 1962;
           b. Prin Decretul nr. 177/4 august 1948, școlile... au fost   2. Prin Legea nr. 11/13 mai 1968 era prevăzută:  8 p
           desfiinţate și trecute în patrimoniul...            a) introducerea învăţământului obligatoriu de 10 ani;
           c. Înfiinţată ca grup de dezbatere la Mănăstirea An-  b) obligativitatea studierii limbii ruse din clasa a IV-a;
           tim, în 1946, Asociaţia... avea scopul de a răspândi...   c) etatizarea școlilor confesionale sau particulare;  8 p
           prin conferinţe publice.                            3. Nadia Comăneci a obţinut trei medalii de aur și primul
           d. După anul 1972, situaţia minorităţilor s-a înăsprit,   10 din istoria gimnasticii la Olimpiada de la:
                                                               a) München (1972); b) Los Angeles (1984); c) Montreal
           obligând mulţi ... și ... să emigreze.              (1976);                                     7 p
           e. Unul dintre principalii ideologi ai stalinismului în Ro-  4. Regimul comunist a introdus taxa pe celibat în anul:
           mânia a fost... care, în 1947, a publicat manualul unic în   a) 1977; b) 1980; c) 1987;         7 p
           care a exagerat rolul și importanţa... în istoria naţională.                                   30 p

          [2]   Alcătuiește  o  prezentare  PowerPoint  cu  titlul   II. Citește cu atenție sursa de mai jos
                „Viaţa  cotidiană  în  anii  1980,  în  România”,  în
           care să incluzi mărturii și fotografii.             și rezolvă următoarele cerințe:
                                                               „Construirea unui homo sovieticus român nu se pu-
          [3]   Pe baza surselor online și a informaţiilor pri-  tea însă realiza fără distrugerea și rescrierea valorilor
                                                               naţionale tradiţionale; a fost deci nevoie de o masivă
                mite de la bunici, vecini și cunoștinţe, realizea-
           ză portofoliul individual având titlul „Învăţământul,   infuzie de valori marxist-leniniste, precum și de o cam-
           între educaţie și control ideologic”, după următorul   panie de activă rusificare. [...] Punerea sub obroc a va-
           plan:                                               lorilor naţionale a mers în paralel cu efortul inoculării
                                                               unui nou gen de patriotism, socialist și internaţionalist,
            programa de învăţământ, structura învăţământu-    care muta accentul de pe iubirea de ţară, de tradiţii, pe
           lui liceal, ponderea disciplinelor de profil;       dragostea pentru marxism și pentru Uniunea Sovietică,
            propaganda comunistă în învăţământ;               prima ţară a «socialismului biruitor»: cum scria o bro-
            structura învăţământului universitar, raportul din-  șură a partidului în 1957, Uniunea Sovietică «și-a cucerit
                                                               dreptul de a învăţa și pe alţii care sunt trăsăturile omu-
           tre învăţământul tehnic și cel umanist.             lui nou».” (Vlad Georgescu, Istoria românilor)
          [4]    Citește cu atenţie și rezolvă cerinţele:      1. Menţionează două informaţii despre „homo sovieti-
                                                               cus”.
                                                                                                           6 p
                 „Uniformizarea  din  sistemul  educaţional,  re-
           alizată  prin  reforma  comunistă  a  învăţământului,  a   2. Scrie o relaţie cauză-efect între două informaţii se-
                                                               lectate din sursă.
                                                                                                           7 p
           bulversat școala românească: licee de mare tradiţie   3. Formulează un punct de vedere referitor la „trăsătu-
           au fost silite să-și închidă porţile, iar statutul învă-  rile omului nou”, adoptate după modelul sovietic, sus-
           ţătorilor și profesorilor a fost serios diminuat. Mulţi   ţinându-l cu două informaţii din sursă. 4+(2 x 3) p = 10 p
           elevi și studenţi, eliminaţi din școli din cauza originii   4. Argumentează, printr-un fapt istoric relevant, că în
           «nesănătoase», au trăit adevărate drame, ducând cu   anii 1947–1948 au fost adoptate măsuri care au dus la
           ei povara unui groaznic stigmat. Unii dintre studenţii   stalinizarea învăţământului în România.   7 p
           epuraţi pe criterii de clasă și-au putut relua studiile                                        30 p
           abia peste un deceniu, în anii de timidă relaxare ai
           comunismului naţional. De asemenea, controlul ideo-
           logic și strategia epurărilor din rândurile profesorilor   Subiectul III. Scrie un eseu de două pagini
           incomozi au determinat o scădere a calităţii lecţiilor   cu titlul „Biserica în timpul regimului
           și  a  cursurilor.  Reforma  învăţământului  începută  în   comunist”, având în vedere următorul plan:
           1948 a fost o parte componentă a «revoluţiei cultura-
           le» comuniste, iar brutalitatea cu care s-a realizat se   1. menţionarea a două prevederi, pe plan religios, ale
           explică în mare parte și prin faptul că planificatorii ei   Decretelor adoptate în 1948;   2 x 3 p = 6 p
           nu au fost în niciun fel legaţi de tradiţiile pedagogice   2. precizarea unui cleric care s-a opus regimului comu-
           românești și că au copiat – de multe ori cu zel demola-  nist și a două consecinţe ale acţiunilor sale;
                                                                                                 2+(2 x 3) p = 8 p
           tor – un model aberant aplicat în URSS.” (Raport Final).    3. prezentarea unui fapt istoric care să ateste atitudi-
           a. Numește un efect al uniformizării din sistemul edu-  nea regimului comunist faţă de neoprotestanţi;   5 p
           caţional.                                           4. formularea unui punct de vedere, aducând un argu-
           b. Explică sensul expresiei „origine nesănătoasă” și   ment istoric, referitor la consecinţele impunerii ateis-
           prezintă două consecinţe ale aplicării acestui criteriu   mului în societatea românească.       5 p
           în învăţământ.                                                                                 30 p
           c. Menţionează o caracteristică a reformei învăţămân-  Structura eseului (6 p): 2 p pentru utilizarea limbajului
           tului din 1948 și enumeră și alte trăsături ale mode-  istoric adecvat, 1 p pentru structurarea eseului – in-
           lului sovietic.                                     troducere – cuprins – concluzie; 2 p pentru respecta-
           d. Imaginează-ţi că ești elev la un liceu din România   rea succesiunii cronologice a faptelor istorice,
           comunistă. Elaborează două pagini de jurnal în care   1 p pentru respectarea limitei de spaţiu. Se acordă 10 p
           să descrii propria biografie în acest context.      din oficiu.                          Total: 100 p
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116