Page 113 - istoria-comunismului-xii
P. 113

POLITICI CULTURALE ALE REGIMULUI COMUNIST     CAPITOLUL XI  111

          TRECEREA DE LA CENZURĂ LA AUTOCENZURĂ

                      SURSA  „Despre  «desființarea  cenzurii»  nu   mente importante trebuie așadar luate în seamă când
                       A  putem  vorbi  decât  în  sens  figurat;   ne referim la acest aspect: 1. Cenzura ≠ DGTP, ci e un
                     instituția  DGPT  s-a  desființat,  într-ade-  sistem complex, cu multe elemente și, la eliminarea
                     văr,  însă  mecanismul  general  al  cenzu-  unuia, ansamblul nu suferă mult, iar atribuțiile insti-
                     rii  era  deja  bine  consolidat  și  s-a  putut   tuției  suprimate  sunt  preluate  de  alții.  2.  Transferul
          dispensa  de  serviciile  unui  organ  care,  după  28  de   cenzorilor  care  și-au  continuat  activitatea  la  CCES.”
          ani  de  existență,  își  îndeplinise  misiunea.  Două  mo-     (Liliana Corobca, în Panorama comunismului)

           Sursa: FOCR, Cota: 64/1971                 SURSA    SURSA  Sursa: FOCR, Cota: 85/1971
                                                       B        C



















          Vizita oficială a lui Nicolae Ceauşescu şi a Elenei Ceauşescu   Întâlnirea conducătorilor de partid la CC al PCR cu
          în Republica Populară Chineză. Vizita protocolară la Ciu En Lai,   scriitorii. Nicolae Ceauşescu expunându-şi cuvântarea
          premierul Chinei (iunie 1971).                      (septembrie 1971).



                                    APROFUNDEAZĂ                                  SURSA Cenzura şi secretul
                                                                                   D de stat
          Demascarea lui Tudor Arghezi                                            „În privința secretului de stat, DGPT
          Condamnarea publică a operei argheziene în 1948 a servit drept avertis-  era  o  instituție  intermediară,  mai
          ment  pentru  întreaga  intelectualitate.  În  ziarul  Scânteia,  redactorul-șef   degrabă  subordonată,  care  primea
          Sorin Toma a publicat un foileton intitulat „Poezia putrefacției sau putre-  anumite  liste  cu  categorii  tematice
          facția poeziei?”. Cinci decenii mai târziu, Toma a povestit condițiile în care   (valabile,  în  mare  măsură,  pentru
          scrisese textele defăimătoare. Ulterior, scriitorul a fost reabilitat, ca tradu-  întregul  bloc  comunist)  […]  Cenzu-
          cător și autor al unui volum de poezii (1954–1955), și i s-a decernat Premiul   ra (ea însăși o instituție secretă) nu
                                                                                  opera  cu  secrete  propriu-zise,  ci  cu
          de Stat pentru poezie (1957).                                           noțiuni  abstracte:  efectivul  forțelor
          „Articolul [...] trebuia nu numai să constituie un drastic avertisment dat   armate, planurile de stat (defalcate)
          lui Tudor Arghezi, dar să și zdruncine... prestigiul și influența de care el se   și realizarea lor, balanțele materiale,
          bucura în rândul oamenilor de artă. [...] Sarcina de a scrie articolul și indi-  capacitățile de producție […], direc-
                                                                                  tivele referitoare la politica externă
          cațiile corespunzătoare le-am primit direct de la Iosif Chișinevschi [...]. El a   […],  fără  a  se  preciza  în  ce  constau
          subliniat că îmi transmitea indicațiile conducerii partidului și că inițiativa   acestea, fără detalii sau explicații. Iar
          a avut-o «însuși tovarășul Dej».” (Sorin Toma, Privind înapoi)          cenzorii, oricât de conștiincioși ar fi
                                                     l Amintește-ți  de  la  ore-  fost, întâmpinau dificultăți în înțele-
                                                     le  de  limba  și  literatura   gerea și, mai ales, în aplicarea con-
                                                                                  cretă a acestora.” (Liliana Corobca, în
                                                     română  trăsăturile  po-     Panorama comunismului)
                                                     eziei  lui  Arghezi.  Explică
                                                     în  maximum  10  rânduri     1. Stabilește legătura dintre sursele
                                                     schimbarea  de  atitudine    A, B, C și D. Ordonează cronologic în-
                                                     a  autorităților  culturale   ființarea instituțiilor și desfășurarea
                                                     și  propagandistice  față    evenimentelor implicate.
                                                                                  2. Pe baza celor învățate și cu aju-
                                                     de Arghezi, care din poet    torul surselor online, menționează
                                                     „demascat”  și  interzis  a   relevanța  sursei  B  în  legătură  cu
                                                     devenit unul dintre scrii-   „Tezele din iulie”.
                                                     torii privilegiați.          3. Menționează rolul „Tezelor” în in-
                                                                                  strumentalizarea politică a culturii.
                                                                                  Argumentează!
                                                     Adunare de doliu la
                                                     Academie, la moartea         4. Definește, cu limbajul tău, auto-
                                                     poetului Tudor Arghezi       cenzura, în contextul regimului co-
                                                     (16 iulie 1967).             munist.
          Sursa: FOCR, Cota: 425/1967
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118