Page 112 - istoria-comunismului-xii
P. 112

110 CAPITOLUL XI    POLITICI CULTURALE ALE REGIMULUI COMUNIST


           REPERE CRONOLOGICE
                                                                     UL
                                                                         TURALE
                                                                     UL
                                                                         TURALE
                                                      POLITICI C
                                                      POLITICI C
       1949–1977 Direcția Generală a Presei   XI      POLITICI CULTURALE
                                                                               O
                                                                         UI C
                                                      ALE RE
                                                      ALE REGIMULUI COMUNIST
                                                                GIMUL
       și Tipăriturilor (DGPT), din 1975 Comi-  XI XI ALE RE    GIMUL    UI C  O MUNIS     T
                                                                                           T
                                                                                 MUNIS
       tetul pentru Presă și Tipărituri (CPT)  Sursa: http://memorialsighet.ro/
       1971 iulie „Tezele din iulie” (reideolo-
       gizarea culturii); septembrie Consiliul
       Culturii și Educației Socialiste (CCES);
       decembrie Legea secretului de stat
       1977 „desființarea cenzurii” și înlo-
       cuirea ei cu mai subtila autocenzură,
       în contextul mișcărilor pentru drep-
       turile omului și redobândirii Clauzei
       națiunii celei mai favorizate


                                                                       Lectura obligatorie a ziarului Scânteia, anii 1950.

                                          1. Instrumentalizarea politică a culturii
                                            Regimul comunist a impus monopolul asupra culturii prin diverse me-
                                          tode – reprimarea intelectualilor (arestări, eliberări din funcții, interzice-
                                          rea publicării, campanii de „demascare” și „înfierare”), punerea la index a
                                          mii de volume, publicații și autori, desființarea și reorganizarea institutelor
                                          științifice, naționalizarea instituțiilor (edituri, tipografii, cinematografe) și
                                          plasarea lor sub controlul unic al partidului și statului, crearea sistemului
                                          uniunilor de creație, asigurarea de câștiguri materiale consistente și privi-
                                          legii pentru intelectualii conformiști (premii, medalii, tiraje și drepturi de
                                          autor mari), instituirea cenzurii. În anii stalinismului, România s-a înde-
                                          părtat de cultura occidentală, condamnată drept cosmopolită, decadentă
                                          și produs al imperialismului, preluând de la sovietici realismul socialist în
                                      Sursa: FOCR, Cota: 174(130)/1950  literaturii clasice universale și reintegrarea unor autori marginalizați ori
                                          artă și literatură („jdanovism”). Efectele destalinizării s-au simțit timid în
                                          cultura română între 1953 și 1964, prin traducerea unor capodopere ale

                                          interziși anterior. Primii pași pentru dezideologizarea literaturii și artelor
                                          s-au făcut în perioada 1964–1971, odată cu desovietizarea societății – cen-
                                          zura a devenit mai permisivă, fondurile de cărți interzise ale bibliotecilor

                                            După lansarea „Tezelor din iulie” (1971), s-a constituit CCES, pentru crea-
                                          rea „unei arte militante, socialiste, care să răspundă cerințelor educării ma-
       Gheorghe Gheorghiu-Dej şi alte     au fost deschise publicului și s-au încurajat creații originale.
       persoane cercetează exponatele     selor în spiritul patriotismului socialist și al internaționalismului proletar”,
       expoziţiei „China Nouă”, deschisă   care trebuia să asigure implementarea „Tezelor”. Discursul antioccidental
       la sala Dalles de Institutul Român
       pentru Relaţiile Culturale cu      și cenzura s-au intensificat, în vreme ce acțiunile contestatare ale intelec-
       Străinătatea (23 decembrie 1950).  tualilor la adresa regimului au păstrat un caracter disparat și individual.

                                          DESCOPERĂ – INSTITUȚIA CENZURII

       l instituționalizată prin   l erau supuse   l lua diverse   l autori interziși:   l filme   l piese   l subiecte
       înființarea Direcției   verificării    forme:      Tudor Arghezi,   interzise:   de teatru  interzise:
       Generale a Presei și    ideologice     modificarea   Ion Barbu, Vasile  Reconstituirea,  interzise:  erotism;
       Tipăriturilor (DGPT,    toate produsele  (conținutului,   Voiculescu,   Carnaval și   Gluga   naționalism;
       1949–1977) și prin      culturale      titlului),   Lucian Blaga,   De ce trag   pe ochi,   religie
       activitatea fiecărui redactor  autohtone și   respingerea,   scriitori plecați   clopotele,   Revizorul,  („misticism”);
       de carte, a referenților,   străine: cărți,   retragerea   în exil (Petru   Mitică? (Lucian  la Teatrul  criticarea
       a funcționarilor de la   ziare, reviste,   ori topirea   Popescu,   Pintilie), Faleze  Bulandra;  realităților
       comitetele județene ale   filme, piese   operei;   Dumitru          de nisip (Dan          economico-
       PCR, a secretarilor literari   de teatru și de     Țepeneag, Paul   Pița), Sezonul         sociale.
       ai teatrelor, a CCES, a   muzică;                  Goma, Virgil     pescărușilor
       Securității (1977–1989);                           Tănase ș.a.);    (N. Oprițescu);
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117