Page 114 - istoria-comunismului-xii
P. 114

112 CAPITOLUL XI    POLITICI CULTURALE ALE REGIMULUI COMUNIST



       „RĂSPÂNDIREA CULTURII              PROIECT DE GRUP
       ȘI ȘTIINȚEI ÎN MASE”
       După  preluarea  puterii,  pentru  a-și   Pornind de la sursele A, B și C, colaborați la realizarea
       atinge obiectivele politice, autorită-  unui proiect la nivel de liceu: „Libertate de gândire și
       țile comuniste au declanșat un vast   de implicare pentru configurarea viitorului meu”. Folosiți surse variate (scrise,
       program  cultural  („răspândirea  cul-  multimedia), în funcție de suportul pe care îl alegeți: clasic sau digital. Ultimul
       turii  și  științei  în  mase”),  prin  care   pas: expunerea lui la afișierul (sau pe site-ul) liceului.
       au  alfabetizat  milioane  de  țărani,
       au reparat clădiri ale instituțiilor de   SURSA  „Dacă nu se pune cu toată stăruința problema ridicării nivelului cultu-
       cultură  (teatre,  muzee),  au  înființat   A ral al țărănimii, nu vom putea împinge această țărănime către socia-
       cinematografe, au construit cămine
       culturale sătești dotate cu biblioteci,   lism.” (ministrul învățământului public, Gheorghe Vasilichi, 1949)
       au constituit fonduri pentru artiști.  SURSA  „Politicile culturale și naționale ale regimului Ceaușescu au inhibat
                                           B o disidență intelectuală. De fapt, proporțiile reale ale disidenței sunt
                                          neglijabile în raport cu realitățile din Europa Centrală. A dominat confor-
                                          mismul sau exilul interior, numit și «rezistență prin cultură»; în fapt, aceas-
                                          tă «rezistență» a fost un nonconformism tolerat oficial și – în mare parte
                                          – controlat.” (Cristian Vasile, Politicile culturale în România comunistă)

                                          SURSA  „Filmele  istorice  realizate  de  regizorul  Sergiu  Nicolaescu  fac  parte
                                           C  dintr-un program politic de anvergură intitulat «epopeea națională
                                      Sursa: MNIR  cinematografică»  [...]  urmărit  cu  tenacitate  de-a  lungul  întregii  perioade
                                          ceaușiste. Cadrul istoric devine în filmele lui Nicolaescu un pretext pentru

                                          român, suveranitatea și unitatea națională, ubicuitatea inamicilor interni și
         Caravana cinematografică         vânturarea unui set de mituri politice – originile și continuitatea poporului
         în jud. Buzău, 1949.             externi și imaginea paternalistă a Conducătorului omnipotent – menite să
                                          legitimeze tezele național-comunismului lui Nicolae Ceaușescu.” (Bogdan
                                          Jitea, „Cadrul istoric devine în filmele lui Nicolaescu un pretext pentru vân-
                                          turarea unui set de mituri politice”)


                                          ROMANUL REALIST-SOCIALIST ȘI PROPAGANDA VIZUALĂ
                                            În 1949, Mihail Sadoveanu a publicat romanul Mitrea Cocor, despre un
                                          țăran sărac luat prizonier de Armata Roșie și convertit la marxism-leni-
                                          nism, care odată întors acasă, după război, triumfă asupra boierului „ex-
                                          ploatator” Cristea Trei-Nasuri și face dreptate țăranilor prin reforma agra-
                                          ră locală. În 1952, romanul a fost ecranizat de Victor Iliu și Marietta Sadova.

                                            „Oamenii de la Malu se ofilesc în umbra trecutului. Asupra acestora tre-
                                          buie îndeplinită revoluția. Alcătuirea veche să fie în întregime răsturnată.
                                          Statul socialist nu va întârzia să puie la îndemâna foștilor robi toate puterile
                                          științei, așa încât unde au fost cândva noroaie și cocioabe, să apară șosele și
                                          case luminate electric; unde bântuia seceta, să vie pe canaluri bucuria apei,
                                                                            unde se trudea silnic omul, mașinile
                                                                            să-i  ușureze  munca.  Desfacerea  de
                                                                            trecut, ieșirea într-un veac nou al lu-
       Gheorghiu-Dej şi Mihail Sadoveanu,                                   mii. Toate acestea clipeau în Cocor,
       anii 1950. Sursa: ANR                                                ca lumini fugarnice și învălmășite, pe
                                                                            când își ținea în brațe copilul primit
                ȘTIAI CĂ...?                                                de la soața lui. Vântișorul subțire al
                                                                            pustiei  gâdilă  năsucul  micuțului,  îl
       l  Cetățenii  erau  obligați  prin  lege                             făcu să strănute și să deschidă ochii.
       să  înregistreze  la  Miliție  mașinile                              Acum  zâmbea  soarelui  de  octom-
       de scris personale.                                                  vrie.” (Mitrea Cocor)
       l În funcție de rezoluția cenzorului,                                   l  Menționează  câteva  repere
       manuscrisele  erau  ștampilate  cu                                   evenimențiale și cronologice din in-
       „Bun de imprimat” sau „Cenzurat”.                                    tervalul 1945–1952 ca fundal pentru
       l Bibliotecile aveau un fond de car-
       te „Special”, interzis publicului larg.                              scrierea  romanului  Mitrea Cocor  și
       l Festivalul național „Cântarea Ro-                                  ecranizarea acestuia.
       mâniei” (din 1976), organizat bianu-                                    l Realizează o fișă pentru Mihail
       al, promova artiștii profesioniști și                                Sadoveanu, ținând cont și de latura
       amatori  și  își  propunea  să  înlocu-                              sa politică. Scrie un eseu de o pagi-
       iască arta cultă cu arta populară.                                   nă, cu titlul unei celebre conferințe
       l Stalin i-a numit „ingineri ai sufle-                               din 1945 a acestuia: „Lumina vine de
       tului” pe scriitori.                                                 la Răsărit”.
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119