Page 63 - istoria-comunismului-xii
P. 63

FORME DE OPOZIȚIE ȘI CONTESTARE    CAPITOLUL VI  61

          Grupurile armate anticomuniste  În realitate, nu a existat un centru
          coordonator  al rezistenței armate, în ciuda  numeroaselor  încercări  de
          coagulare. Potrivit arhivelor Securității, între 1945–1959, au fost 1 196 de
          grupuri și organizații, dintre care numai în 1949 fuseseră identificate 200
          de „grupări subversive” și 33 de „bande teroriste”, care acționau în „19 centre
          principale de rezistență armată” (Sursa: CNSAS). Oamenii le spuneau
          partizani, iar instituțiile represive îi etichetau ca „fugari”, „bandiți”, „teroriști”.
          Potrivit Securității, lichidarea rezistenței armate a însemnat condamnarea
          la închisoare a 13 279 de persoane și trimiterea în DO a 463, fără a menționa
          numărul celor morți în anchete sau executați sumar, în afara judecării și
          condamnării de către o instanță. Cifrele nu îi includ nici pe membrii familiilor
          care au fost judecați în alte procese, au fost deportați sau au suferit alte forme
          de represiune (internări în azile psihiatrice, interdicția pentru copii de a urma
          licee mai bune sau învățământul superior etc.). Numai în anul 1951, Trupele de
          Securitate au îndeplinit 16 misiuni pentru capturarea luptătorilor din munți,
          în care au fost implicați peste 4 300 de militari. Mii de ofițeri, subofițeri, trupă
          și civili au acționat timp de peste un deceniu împotriva unor grupuri care
          însumau, în fiecare zonă, sute de oameni.


          ESEU  STRUCTURAT :
          „Trecutul reflectat în prezentul meu”

          Se dau următoarele surse scrise și audio-  de  istorie,  din  discuții  cu  diverse   Vladimir  Macoveiciuc  (1906–1946),
          vizuale:                          persoane, din jurnalul personal sau   co merciant,  fără  apartenență  poli-
          A.  Memorialul  Durerii:          din jurnale și memorii publicate.     tică, avea pregătire militară. Din ca-
          Poveşti de iubire în in-                                                uza abuzurilor și crimelor făcute de
          fern – Maria şi Constan-          II. În elaborarea eseului, vei avea în   soldații sovietici în Bucovina, după
          tin Cenuşă (@TVR1)                vedere:                               înaintarea  frontului,  între  martie  –
                                            1.  încadrarea  temei  studiate,  în
          B. „Începutu’ amarului.           funcție de criteriul cronologic și de   septembrie 1944, a devenit partizan,
                                                                                  în subordinea Comandamentului ger-
          Epopeea lui Constantin            contextul istoric;                    mano-român de la Câmpulung Mol-
          Cenușă și a soției sale           2. limbajul specific surselor studia-  dovenesc. Grupul armat anticomunist
          Marioara (scrisă de cea           te și transpunerea lui în terminolo-  organizat de el după 23 august 1944
          din urmă)”                        gie istorică;                         a fost constituit din cel puțin 40 de
                                            3. selectează din surse elemente ale   oameni, majoritatea țărani din fos-
          I. Redactează un eseu de maximum   viziunii despre lume a celor impli-  tul județ Rădăuți. A stabilit legături
                                                                                  cu  alte  grupuri  din  țară  și  aștepta
          900 de cuvinte, în care să urmărești:   cați, prin raportare strict la contex-  izbucnirea  războiului  sovieto-occi-
          1.  informațiile  din  sursele  date  și   tul vieții și activității lor;  dental. La 8 iulie 1946, rănit de glonț
          din surse complementare;          4.  sintetizează  propria  ta  viziune   într-o  ambuscadă,  s-a  împușcat  în
          2. folosirea unor informații obținute   despre lume, prin raportare la mo-  tâmplă pentru a nu cădea în mâinile
          din  chestionarea  cunoscuților  mai   dalitățile în care se reflectă trecutul   autorităților.
          vârstnici;                        lor în lumea contemporană;
          3. reflecțiile personale, pe baza ce-  5.  motivația pentru cele două titluri
          lor  acumulate  din  lecturi,  la  orele   ale surselor.










                                                                                       PROIECT DE GRUP
                                                                                  1. Imaginați-vă România anilor 1945–
                                                                                  1947 ca pe un imens puzzle. Realizați
                                                                                  un afiș clasic sau digital cu imagini
                                                                                  din  diverse  domenii  ale  societății
                                                                                  aflate  sub  presiunea  instalării  co-
                                                                                  munismului.
                                                                                  2. Organizați o expoziție a clasei, de-
                                                                                  numită:
                                                                                  „România, 1945–1947: încotro?”
                                                                                  3. Realizați Turul galeriei.
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68