Page 68 - istoria-comunismului-xii
P. 68

66 CAPITOLUL VI    FORME DE OPOZIȚIE ȘI CONTESTARE



                                          2. Disidența
                                          Definirea disidenței. Context extern
                                            În înțelegerea comună, disidentul și disidența trimit la membrii de par-
                                          tid și la acțiunile lor reformatoare din interiorul partidului, disidența fiind
                                          o reacție legitimă în raport cu politica partidului. Potrivit definițiilor de
                                          dicționar, disidentul este „persoana care are păreri sau opinii deosebite față
                                          de colectivitatea, organizația etc. din care face parte”, iar disidența este „sci-
                                          ziune formată prin acțiunea unui astfel de grup”. Cu toate acestea, opozanți
                                          recunoscuți ai regimurilor comuniste au respins eticheta de „disidenți” toc-
                                          mai pentru a nu fi confundați cu membrii de partid care propuneau  ame-
                                          liorarea controlului ideologic, în vreme ce opozanții practicau mai degrabă
                                          diverse tipuri de rezistență, împotrivire, opunere la controlul ideologic.
                                            Încadrarea opozanților în categoria largă a disidenței s-a produs oda-
                                          tă cu apariția primelor voci publice neconforme cu ideologia oficială în
                                          Uniunea Sovietică. Principalii promotori au fost jurnaliștii occidentali, care
       CENZURA                            scriind despre aceștia ca disidenți au încercat să-i protejeze de represiune,
       „Mecanismul  era  alcătuit  din  mai   prezentându-i ca reformatori, în comparație cu „opozanții”, care se împotri-
       multe instituții (aranjate piramidal);   veau regimului și erau susceptibili de pedepse grave. Dacă șeful principalei
       sus, în vârful piramidei, se aflau șe-  instituții represive sovietice (KGB), Iuri Andropov, a numit disidența „boală
       ful statului (marele cenzor) și parti-  mintală”, președintele american Jimmy Carter a transformat problematica
       dul, de unde veneau ordinele, urma   drepturilor omului într-o prioritate a administrației sale, reflectată în di-
       Securitatea,  apoi  Cenzura  (DGPT  –   plomație. Odată cu Actul Final de la Helsinki, în țările aflate sub controlul
       Direcția Generală a Presei și Tipă-  ideologic al Moscovei, tot mai mulți opozanți și disidenți, fie individual, fie
       riturilor, care s-a desființat în 1977,   în grup, au cerut public respectarea drepturilor și libertăților.
       multe atribuții fiind preluate de Con-
       siliul Culturii și Educației Socialiste).
       Cenzura  dădea  dispoziții  și  ordine   CE SUNT DISIDENȚII?
       (primite de la partid) către redacții
       și edituri. Prima treaptă a ierarhiei   SURSA  „Activiștii  disidenți  din  Europa  de  Est  provin  din  stratul  educat  al
       (baza  piramidei)  era  autocenzura,   A societății, ceea ce se numește intelighenția. Ei sunt femei și bărbați
       care era și cea mai eficientă...” .  de toate vârstele, dedicați politic, idealiști, pe care zelul și angajamentul
        (Liliana Corobca, despre Cenzură)  lor  îi  predispun  la  a  plăti  regimului  pentru  comportamentul  deschis,
                                          nonconformist, un preț personal substanțial.”
           REPERE CRONOLOGICE                                      (Raport CIA, „Weekly Summary”, 27 aprilie 1977)

       1965–1968 Manifestații publice ale   SURSA  „Cei pe care îi numiți «disidenți» nu sunt decât niște oameni ca toți
                                           B ceilalți, care însă au învățat să raționeze cu mintea lor, și nu bazându-se
       opozanților ruși
       1975 România semnează Actul Final   pe vreo schemă prestabilită […]. Ceea ce face din cineva un disident este
       de la Helsinki                     armonia dintre cuvintele și viața lui, pe de o parte, și convingerile lui, pe de
       1977  ianuarie  Carta  77,  manifestul   altă parte.” (Vladimir Bukovski, disident rus, 1978)
       inițiativei civice cehoslovace, pentru
                                          SURSA  „O stafie bântuie Europa de Est: stafia a ceea ce în Occident se numește
       drepturile omului; februarie – martie
       Mișcarea pentru drepturile omului   C «disidență». Năluca aceasta nu a apărut din neant. Este consecința
       din România; august Greva minerilor   firească și inevitabilă a etapei istorice a obsedantului sistem actual. [...] Cine
       din Valea Jiului                   sunt acești așa-ziși disidenți? De unde vine punctul lor de vedere și care este
       1979 SLOMR                         acela? Are vreo importanță? [...] Este potrivit să ne referim la «disidenți ca
       1980 septembrie Polonia:           opoziție»? Dacă da, ce anume este o astfel de opoziție în cadrul actualului
       Solidarność (Solidaritatea)        sistem? Ce face? Ce rol joacă în societate? Care sunt speranțele și pe ce se
       1987 15 noiembrie Revolta muncito-
       rilor de la Brașov                 bazează ele? Este în puterea disidenților – ca o categorie de subcetățeni
       1989 2 martie Corneliu Babeș se au-  din  afara  sistemului  puterii  –  să  aibă  vreo  influență  asupra  societății  și
       toincendiază pe pârtia de schi din   sistemului social? Pot ei să schimbe ceva?”
       Poiana Brașov                                            (Václav Havel, Puterea celor lipsiți de putere, 1978)
                                          SURSA  „Intelectualul înseamnă libertate de gândire fără tabúuri, de expresie,
                ȘTIAI CĂ...?               D fără constrângeri, de circulație, fără bariere ș.a.m.d.; atitudinea critică
                                          este de asemenea o caracteristică intrinsecă a neliniștii intelectuale. [...]
       l 1977 a fost declarat Anul drepturi-
       lor omului.                        Intelectualii au fost și sunt, prin definiție, critici ai societății în care trăiesc.”
       l Virgil Ierunca a caracterizat atmos-                       (Mihai Botez, Intelectualii din Europa de Est…)
       fera anului 1977 ca „primăvară a fri-  1. Identifică în sursele A–D și scrie în caiet trăsăturile disidenților.
       gului moral și civic”.
       l  Jurnaliștii  francezi  au  supranumit   2. Explică într-o frază, folosind vocabularul propriu, ce înseamnă „a raționa
       Mișcarea Goma – „Cutremurul oame-  cu mintea ta”.
       nilor”, cu trimitere la cutremurul pro-  3. Aplică ideile reieșite din sursa C la cazul românesc.
       dus ulterior începerii Mișcării, și care   4. Reține ideea de bază din sursa D și formulează o concluzie generală pe
       a zguduit pământul la 4 martie 1977.  baza surselor A–D, folosind limbaj istoric.
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73