Page 60 - istoria-comunismului-xii
P. 60

58 CAPITOLUL V    REPRESIUNEA POLITICĂ


            RECAPITULARE

        [1]  Elaborează un text de aproximativ o pagină în   a) menționează tipurile de metode represive la care
                                                           se referă fiecare sursă menționată;
             care să utilizezi următorii termeni:
        l Securitate  l Miliție  l Trupe de Securitate  l Justiție.  b) indică pe harta de la pagina 46 locurile din sistemul
                                                           concentraționar precizate de supraviețuitori;
       [2]   Cu ajutorul surselor online, alcătuiește o bază   c) descrie regimul de anchetă și de detenție aplicat
                                                           deținuților politic, folosind cel puțin trei expresii uti-
             de date care să conțină între opt–zece mărturii
       ale supraviețuitorilor sistemului concentraționar din   lizate de către memorialiști;
       România (1945–1964).                                d) identifică cel puțin trei drepturi ale omului încălca-
       Pornind de la aceste mărturii, răspunde la următoa-  te de regimul represiv comunist.
       rele cerințe:                                       [3]   Menționează  locuri  ale  memoriei  rezisten-

                                                       Credit foto: Dinu Lazăr, © AGER FILM.  spațiul  detenției  din  închisoarea  Sighet
                                                                 ței  anticomuniste  din  România.  Vizualizează
                                                           (Memorialul Sighet – celula în care a fost
                                                           deținut Iuliu Maniu) și închisoarea Pitești
                                                           (Camera 4 Spital). Cu ajutorul informați-
                                                           ilor din lecție și din surse suplimentare,
                                                           descrie condițiile de detenție.
                                                                  Menționează, apoi descrie trei forme ale re-
                                                            [4]  presiunii  în  perioada  1965–1989.  Pornind  de
                                                            la textul despre inginerul Gheorghe Ursu (pagina 54),
                                                            explică la ce se referă expresia „metode specifice”.
                                                                                 [5]   Pe baza diagramei
                                                                                       Venn, compară
                                                            1947–        1964–   represiunea din perioada
                                                            1964      REZULTATE  1989  1947–1964 cu cea din perioada
                  Scenă de anchetă din filmul „Binecuvântată fii,                1964–1989. Stabilește două
                    închisoare!”, regia Nicolae Mărgineanu, 2002.
                                                                                 asemănări și două deosebiri.
        [6]   Realizează o friză/ axă cronologică vizuală care să cuprindă între opt și zece dintre cele mai importante
              fapte/ evenimente istorice din timpul represiunii politice din România. Pentru fiecare fapt istoric include
        și explicațiile asupra acestuia. Folosește următorul model:

           1                        3                         3                        4
                                                                   1949–1953.

                                                               Canalul Dunăre
                                                              Marea‑Neagră, loc
                                                              de pedeapsă prin
                                                            muncă forțată pentru
                                                            „dușmanii poporului”.

        [7]   Utilizați metoda Acvariul!                                  cio‑profesionale, viață privată, petre-
              a)  Temă:  „Biografii  ale  româ-
                                                                          cerea timpului liber.
        nilor  în  timpul  regimului  comunist                            c) Elevii clasei se așază în patru cer-
        (1948–1989)”,  având  în  vedere  patru                           curi  concentrice:  în  cercul  din  interi-
        categorii socio‑profesionale:                                     or elevii Grupei I. Ei vor forma primul
        Grupa I Care a fost traseul biografic                             grup de discuție și vor dezbate, timp
        al unui muncitor?                                                 de 8–10 minute, tema propusă. Ceilalți
        Grupa II Care a fost traseul biografic                            elevi, din cercurile exterioare (grupuri
        al unui țăran?                                                    de observatori), ascultă cu atenție dis-
        Grupa III Care a fost traseul biografic                           cuțiile și formulează opinii/observații.
        al unui intelectual?                                              d) Elevii inversează rolurile, devenind,
        Grupa IV Care a fost traseul biografic                            pe rând, grupe de observatori care vor
        al unui activist de partid?                                       dezbate tema (corespunzătoare grupei
        b)  Surprindeți  relația  cu  sistemul                            lor).
        politic (partid, conducător, instituții                           e) La sfârșitul dezbaterii, elevii clasei
        represive),  sistemul  de  învățământ,                            se reunesc într‑un singur cerc și pre-
        regimul  muncii,  impactul  ideologi-                             zintă concluziile activității celor patru
        ei  asupra  celor  patru  categorii  so-                          grupe.
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65