Page 60 - istoria-comunismului-xii
P. 60
58 CAPITOLUL V REPRESIUNEA POLITICĂ
RECAPITULARE
[1] Elaborează un text de aproximativ o pagină în a) menționează tipurile de metode represive la care
se referă fiecare sursă menționată;
care să utilizezi următorii termeni:
l Securitate l Miliție l Trupe de Securitate l Justiție. b) indică pe harta de la pagina 46 locurile din sistemul
concentraționar precizate de supraviețuitori;
[2] Cu ajutorul surselor online, alcătuiește o bază c) descrie regimul de anchetă și de detenție aplicat
deținuților politic, folosind cel puțin trei expresii uti-
de date care să conțină între opt–zece mărturii
ale supraviețuitorilor sistemului concentraționar din lizate de către memorialiști;
România (1945–1964). d) identifică cel puțin trei drepturi ale omului încălca-
Pornind de la aceste mărturii, răspunde la următoa- te de regimul represiv comunist.
rele cerințe: [3] Menționează locuri ale memoriei rezisten-
Credit foto: Dinu Lazăr, © AGER FILM. spațiul detenției din închisoarea Sighet
ței anticomuniste din România. Vizualizează
(Memorialul Sighet – celula în care a fost
deținut Iuliu Maniu) și închisoarea Pitești
(Camera 4 Spital). Cu ajutorul informați-
ilor din lecție și din surse suplimentare,
descrie condițiile de detenție.
Menționează, apoi descrie trei forme ale re-
[4] presiunii în perioada 1965–1989. Pornind de
la textul despre inginerul Gheorghe Ursu (pagina 54),
explică la ce se referă expresia „metode specifice”.
[5] Pe baza diagramei
Venn, compară
1947– 1964– represiunea din perioada
1964 REZULTATE 1989 1947–1964 cu cea din perioada
Scenă de anchetă din filmul „Binecuvântată fii, 1964–1989. Stabilește două
închisoare!”, regia Nicolae Mărgineanu, 2002.
asemănări și două deosebiri.
[6] Realizează o friză/ axă cronologică vizuală care să cuprindă între opt și zece dintre cele mai importante
fapte/ evenimente istorice din timpul represiunii politice din România. Pentru fiecare fapt istoric include
și explicațiile asupra acestuia. Folosește următorul model:
1 3 3 4
1949–1953.
Canalul Dunăre
Marea‑Neagră, loc
de pedeapsă prin
muncă forțată pentru
„dușmanii poporului”.
[7] Utilizați metoda Acvariul! cio‑profesionale, viață privată, petre-
a) Temă: „Biografii ale româ-
cerea timpului liber.
nilor în timpul regimului comunist c) Elevii clasei se așază în patru cer-
(1948–1989)”, având în vedere patru curi concentrice: în cercul din interi-
categorii socio‑profesionale: or elevii Grupei I. Ei vor forma primul
Grupa I Care a fost traseul biografic grup de discuție și vor dezbate, timp
al unui muncitor? de 8–10 minute, tema propusă. Ceilalți
Grupa II Care a fost traseul biografic elevi, din cercurile exterioare (grupuri
al unui țăran? de observatori), ascultă cu atenție dis-
Grupa III Care a fost traseul biografic cuțiile și formulează opinii/observații.
al unui intelectual? d) Elevii inversează rolurile, devenind,
Grupa IV Care a fost traseul biografic pe rând, grupe de observatori care vor
al unui activist de partid? dezbate tema (corespunzătoare grupei
b) Surprindeți relația cu sistemul lor).
politic (partid, conducător, instituții e) La sfârșitul dezbaterii, elevii clasei
represive), sistemul de învățământ, se reunesc într‑un singur cerc și pre-
regimul muncii, impactul ideologi- zintă concluziile activității celor patru
ei asupra celor patru categorii so- grupe.

