Page 59 - istoria-comunismului-xii
P. 59
REPRESIUNEA POLITICĂ CAPITOLUL V 57
DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR
Destructurarea societății românești
Prin distrugerea partidelor politice și a societății civile (așa cum poate fi configurată la nivelul anului 1945,
după o perioadă interbelică marcată de progres democratic și de regimuri autoritare), regimul comunist a
uniformizat întreaga societate. Individul a pierdut drepturile și libertățile, partidul unic a instituit monopolul
ideologic, în numele unei false democrații populare, în centrul căreia propaganda oficială situa „clasa mun-
citoare”, „poporul”, ca entități colective.
• Pe baza informațiilor acumulate în anii anteriori, definește, folosind
terminologie istorică adecvată, conceptul de „societate civilă”.
• Realizați o expoziție virtuală, intitulată „Manifestări colective ale libertății în România:
1945–1989”. Folosiți imagini, documente, citate din discursuri, apeluri publice, scrisori
deschise etc. Adăugați‑o la portofoliul clasei sau distribuiți pe pagina clasei/liceului.
CONTEXT EXTERN/ INTERN
SURSA „Dacă avem de a face cu o «măsură de apărare socială», SURSA „15. Guvernul Român se obligă să dizolve imediat toate
D atunci e limpede – la război ca la război – că individul F organizațiile pro‑hitleriste de tip fascist aflate pe terito-
trebuie ori împușcat, ori ținut la pușcărie. […] în 1924 au fost riul românesc, atât cele politice, militare sau paramilitare, cât
elaborate noile «Principii fundamentale ale legislației pena- și orice alte organizații care duc propagandă ostilă Națiunilor
le», temelia noului Cod Penal din 1926 (care ne‑a ros ceafa vre- Unite și în special Uniunii Sovietice; nepermițând în viitor exis-
me de treizeci și cinci de ani), dar proaspăt descoperitele prin- tența unor organizații de acest fel.” (Convenția de Armistițiu cu
cipii, cum că nu există «vină» și «pedeapsă», ci «pericol social» Națiunile Unite, 12 septembrie 1944)
și «apărare socială», au fost păs trate...”. SURSA
„Început în 1947, acest proces prin care diverse asociații
(Aleksandr Soljenițîn, G își încetează activitatea a fost continuat până la începu-
Arhipelagul Gulag)
tul decadei următoare. Poliția, Jandarmeria, mai apoi Securita-
tea și Miliția, realizau descinderi la sediile legale ale acestor
SURSA asociații, ridicau actele, rețineau pe cei responsabili, și în urma
E anchetelor obțineau autodizolvarea formală a acestora. Diver-
se și având un grad de reprezentare socială și un impact public
diferențiat, structurile asociative dispăreau, lăsând locul noi-
lor canale de organizare și mobilizare socială, definite ideolo-
gic și menite a realiza integrarea socială în cadrul a ceea ce
autoritățile au imaginat a fi națiunea socialistă.” (Raport final)
Manifestația de la 8 noiembrie 1945, din Piața Palatului (Bu cu‑
rești), este considerată prima manifestație anti co mu nistă de
masă din România. Intervenția în forță a Ministerului de Interne
s‑a terminat cu 11 morți, sute de răniți și arestarea altor sute, în
special tineri liberali și țărăniști.
Manifestația atrăgea atenția asupra:
simpatiei de care se bucura Regele Mihai I în conștiința publică;
discrepanței dintre regimul monarhic constituțional și noul
regim impus de ocupația sovietică;
pedepsirii opoziției democratice;
construirii prin abuz și manipulare a unei legitimități false pen-
tru comuniști.
APROFUNDEAZĂ
DEZBATERE
1. Pe baza sursei G și a cunoștințelor tesc. Reține aspectele relevante pentru
acumulate, definește practicile represi- dezbaterea în grupuri.
ve ale partidului unic față de societatea II. Formați două grupuri. Pornind de la
civilă, începând din anul 1947. sursa F, puneți în oglindă conceptele
2. Pornind de la sursele D și F, folosind de „vină”–„pedeapsă”/„pericol social”–
surse suplimentare de informare, argu- „apărare socială”. Fiecare grup va asu-
mentează ideea că instalarea guvernu- ma câte o perspectivă asupra raportu-
lui de la 6 martie 1945 s‑a făcut după lui cauză/efect în privința impactului
model sovietic. controlului instituit de regimul comu-
3. Menționează, pe baza sursei E, o ca- nist asupra societății și individului.
uză și un efect al primei manifestații de I. Pregătește‑te pentru dezbatere prin- III. La finalul dezbate-
masă anticomuniste. tr‑o investigație în cadrul familiei (pă- rii, treceți într‑o fișă
4. Citește cu atenție sursa F. Încearcă rinți, bunici, unchi etc.) și vecinilor mai cele două perspecti-
să surprinzi în 8–10 rânduri noțiunea vârstnici. Întreabă‑i care este cel mai ve, argumentele folo-
de „profilaxie socială”, din perspectiva vechi eveniment istoric din perioada site de fiecare grup și
modelului sovietic. regimului comunist pe care și‑l amin- concluzii.

