Page 79 - istoria-comunismului-xii
P. 79

FORME DE OPOZIȚIE ȘI CONTESTARE    CAPITOLUL VI  77

             (AUTO)EVALUARE












                                        I. Alege varianta corectă de răspuns:
           1. Primele grupuri   2. Grupul de        3. Sindicatul Liber   4. Atacul asupra   5. Prima emisiune
           ale rezistenței     rezistență armată    al Oamenilor        Legației Româ-       în limba română,
           armate anticomu-    locotenent Toma      Muncii din Româ-    niei, între 14–16    la Radio Europa
           niste s-au format   Arnăuțoiu – co-      nia (SLOMR) s-a     februarie 1955, a    Liberă, a fost
           în Bucovina, în     lonel Gheorghe       înființat în:       avut loc la:         difuzată în:
           anul:               Arsenescu (1948–     a) 1979             a) Berna             a) 29 noiembrie
           a) 1945             1958) a luptat în    b) 1977             b) Paris             1950
           b) 1944             zona:                c) 1981             c) Londra            b) 1 august 1975
           c) 1947             a) Dobrogea                                                   c) 3 februarie 1981
                               b) Oltenia
                               c) Sudul Munților                                                         30 p
                               Făgăraș                                                                (5 x 6 p)

                     II. Citește cu atenție sursa de mai jos și răspunde la următoarele cerințe:
           „Revolta muncitorească de la Brașov a constituit un   1. Menționează, din sursă, „momentul de cotitură”.
           moment de cotitură, mai ales prin numărul impresi-                                             4 p
           onant de reacții interne și externe. În primul rând a   2. Menționează, pe baza sursei, două consecințe ime-
           provocat imediat o sporire semnificativă a luărilor
           de poziție și a contestațiilor individuale, în special   diate ale acestei revolte muncitorești.   4 p
           din partea intelectualilor critici, unii dintre ei ieșind   3. Formulează o relație cauză-efect între două infor-
           în disidență deschisă abia după această revoltă de   mații selectate din sursă.                 7 p
           proporții. Apoi, pe termen lung, revol-
           ta a determinat reapariția unor acți-                           4. Elaborează un punct de vedere
           uni colective și a mișcărilor sindicale,                        referitor la consecințele, pe termen
           inițiative care nu mai apăruseră după                           lung, ale acestei revolte, susținându-l
           reprimarea  brutală  a  SLOMR.”  (Ra-                           cu două informații din sursă.
           port final)                                                                        4+(2 x 3) p = 10 p
                                                                           5. Argumentează, printr-un fapt istoric
                   Werner Someraurer (1936–2014),
                participant la Revolta de la Brașov,                       relevant, afirmația conform căreia
              condamnat la 3 decembrie 1987 pentru                         anul 1987 a reprezentat „începutul
                  „ultraj contra bunelor moravuri și                       unui val de mobilizare împotriva re-
                 tulburarea gravă a liniștii publice”,                     gimului”, culminând cu Revoluția din
             deportat la Tulcea („Pentru că sunt sas,                      decembrie 1989.
                rușii nu m-au lăsat nici să-mi termin                                                      5 p
           școala. În 1949 sau în 1950, eu a trebuit să
           spun «adio!» școlii, așa că toată viața mea
                         am fost un autodidact.”).                                                         30 p

                            III. Realizează un eseu de aproximativ două pagini cu titlul
                   „Rezistență, opoziție și contestare în România comunistă”, având în vedere:
           1. menționarea unei forme de rezistență și a unui   4. formularea unui punct de vedere referitor la căile
           obiectiv al acesteia;                 2 x 3 p = 6 p   de protest (scrisoare deschisă, greva foamei, grevă
                                                              sindicală, revoltă etc.) ca forme de contestare a
           2. precizarea unei trăsături și a trei cauze (interne și   regimului comunist, aducând un argument istoric.
           externe) ale acestei forme de rezistență;                                                        5 p
                                             2+(2 x 3) p = 8 p
           3. prezentarea unei acțiuni de opoziție/ disidență din
           România anilor 1970–1980;                    5 p                                                30 p
           Structura eseului (6 p): 2 p pentru utilizarea limbajului istoric adecvat, 1 p pentru structurarea eseului – in-
           troducere – cuprins – concluzie; 2 p pentru respectarea succesiunii cronologice a faptelor istorice, 1 p pentru
           respectarea limitei de spațiu. Se acordă 10 p din oficiu.                               Total: 100 p
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84