Page 79 - istoria-comunismului-xii
P. 79
FORME DE OPOZIȚIE ȘI CONTESTARE CAPITOLUL VI 77
(AUTO)EVALUARE
I. Alege varianta corectă de răspuns:
1. Primele grupuri 2. Grupul de 3. Sindicatul Liber 4. Atacul asupra 5. Prima emisiune
ale rezistenței rezistență armată al Oamenilor Legației Româ- în limba română,
armate anticomu- locotenent Toma Muncii din Româ- niei, între 14–16 la Radio Europa
niste s-au format Arnăuțoiu – co- nia (SLOMR) s-a februarie 1955, a Liberă, a fost
în Bucovina, în lonel Gheorghe înființat în: avut loc la: difuzată în:
anul: Arsenescu (1948– a) 1979 a) Berna a) 29 noiembrie
a) 1945 1958) a luptat în b) 1977 b) Paris 1950
b) 1944 zona: c) 1981 c) Londra b) 1 august 1975
c) 1947 a) Dobrogea c) 3 februarie 1981
b) Oltenia
c) Sudul Munților 30 p
Făgăraș (5 x 6 p)
II. Citește cu atenție sursa de mai jos și răspunde la următoarele cerințe:
„Revolta muncitorească de la Brașov a constituit un 1. Menționează, din sursă, „momentul de cotitură”.
moment de cotitură, mai ales prin numărul impresi- 4 p
onant de reacții interne și externe. În primul rând a 2. Menționează, pe baza sursei, două consecințe ime-
provocat imediat o sporire semnificativă a luărilor
de poziție și a contestațiilor individuale, în special diate ale acestei revolte muncitorești. 4 p
din partea intelectualilor critici, unii dintre ei ieșind 3. Formulează o relație cauză-efect între două infor-
în disidență deschisă abia după această revoltă de mații selectate din sursă. 7 p
proporții. Apoi, pe termen lung, revol-
ta a determinat reapariția unor acți- 4. Elaborează un punct de vedere
uni colective și a mișcărilor sindicale, referitor la consecințele, pe termen
inițiative care nu mai apăruseră după lung, ale acestei revolte, susținându-l
reprimarea brutală a SLOMR.” (Ra- cu două informații din sursă.
port final) 4+(2 x 3) p = 10 p
5. Argumentează, printr-un fapt istoric
Werner Someraurer (1936–2014),
participant la Revolta de la Brașov, relevant, afirmația conform căreia
condamnat la 3 decembrie 1987 pentru anul 1987 a reprezentat „începutul
„ultraj contra bunelor moravuri și unui val de mobilizare împotriva re-
tulburarea gravă a liniștii publice”, gimului”, culminând cu Revoluția din
deportat la Tulcea („Pentru că sunt sas, decembrie 1989.
rușii nu m-au lăsat nici să-mi termin 5 p
școala. În 1949 sau în 1950, eu a trebuit să
spun «adio!» școlii, așa că toată viața mea
am fost un autodidact.”). 30 p
III. Realizează un eseu de aproximativ două pagini cu titlul
„Rezistență, opoziție și contestare în România comunistă”, având în vedere:
1. menționarea unei forme de rezistență și a unui 4. formularea unui punct de vedere referitor la căile
obiectiv al acesteia; 2 x 3 p = 6 p de protest (scrisoare deschisă, greva foamei, grevă
sindicală, revoltă etc.) ca forme de contestare a
2. precizarea unei trăsături și a trei cauze (interne și regimului comunist, aducând un argument istoric.
externe) ale acestei forme de rezistență; 5 p
2+(2 x 3) p = 8 p
3. prezentarea unei acțiuni de opoziție/ disidență din
România anilor 1970–1980; 5 p 30 p
Structura eseului (6 p): 2 p pentru utilizarea limbajului istoric adecvat, 1 p pentru structurarea eseului – in-
troducere – cuprins – concluzie; 2 p pentru respectarea succesiunii cronologice a faptelor istorice, 1 p pentru
respectarea limitei de spațiu. Se acordă 10 p din oficiu. Total: 100 p

