Page 78 - istoria-comunismului-xii
P. 78

76 CAPITOLUL VI    FORME DE OPOZIȚIE ȘI CONTESTARE


            RECAPITULARE

        [1]  Elaborează un text de aproximativ o pagină în   tăm nițel. Românii noștri se gândesc numai la ce vor
                                                             pierde dacă va afla Securitatea, nu la ceea ce vor câș-
             care  să  utilizezi  termenii:  rezistență  armată,
        partizani, disidență, Mișcarea Goma, represiune, gre-  tiga – în ciuda Securității. […] V-am mai spus: românii
        vă, revendicări, Valea Jiului, Exil, Radio Europa Liberă.  se tem de Securitate. Rezultă că, în România, doi inși
                                                             nu se tem de Securitate: Domnia Voastră și cu mine.”
        [2]   Realizează o friză/ axă cronologică vizuală care   (Paul Goma, Scrisoare deschisă către Nicolae Ceau-
                                                             şescu, februarie 1977)
              să cuprindă între 8 și 10 dintre cele mai impor-
        tante fapte istorice referitoare la formele de rezisten-  B.  „Sunt ani de când afirmația că dintre toți intelec-
        ță, opoziție, contestare din România comunistă și exi-  tualii lagărului comunist-totalitar al Europei răsă-
        lul anticomunist. Pentru fiecare fapt istoric, include și   ritene românul e cel mai pasiv și mai obedient a
        explicațiile asupra acestuia.                        devenit unul dintre cele mai bătute locuri comune
                                                             ale  presei  occidentale.  Ce  n-a  mai  reușit  aceeași
        [3]   Pe baza textelor din manual și a surselor online,   presă liberă a fost să-l explice (nicio sinonimie cu
                                                             a justifica!) pe-acest intelectual român. […] La urma
              alege trei personalități ale exilului românesc și
        descrie activitatea acestora în susținerea drepturilor   urmelor, presa semnalează, atrage atenția, trage –
        omului în România comunistă. Argumentează alege-     cum se spune – semnalul de alarmă, ăsta-i rostul
        rea!                                                 ei.”  (Dorin Tudoran, Frig sau frică? – sau despre con-
                                                             diția intelectualului român de azi, 1984)

                                                           a)  Încadrează contextual emiterea celor două texte.
                                                           b)  Stabilește o asemănare între cei doi emitenți ai tex-
                                                             telor și o deosebire între cele două texte.
                                                           c)  Indică un motiv plauzibil pentru care Goma consi-
                                                             dera că numai el și președintele Ceaușescu nu se
                                                             temeau de Securitate.
                                                           d)  Menționează, pe baza celor învățate, motive pentru
                                                             care românii se temeau atât de mult de Securitate.
                                                             Argumentează!
                                                           e)  Explică modul în care se informau românii în anii
                                                             1970–1980.  Argumentează  pornind  de  la  textul  lui
                                                             Tudoran.
                                                           f)  Menționează o diferență între politica internă și po-
          Sursa: ACNSAS                                      litica externă a regimului Ceaușescu.


                                                                 Folosind diagrama Venn, stabilește două ase-
        [4]   Citește următorul text: „O elită purtătoare de   [6]  mănări și două deosebiri între formele de opo-
                                                           ziție din perioadele Gheorghiu-Dej și Ceaușescu.
              cultură și de tradiție intelectuală a fost de la
        (comisă în anii ‘50, dar și în continuare, sub forme mai  [7]  Realizați un proiect de grup cu temă la alegere:
        început brutal reprimată. Consecințele acestei crime
                                                                 „Rezistența armată anticomunistă din România:
        atenuate) față de poporul nostru se fac simțite acum   context extern și context intern” sau „Reprezentanți ai
        din ce în ce mai mult.”  (Doina Cornea, Scrisoare către   disidenței în România”, folosind metoda turul galeriei.
        cei care n-au încetat să gândească, trimisă la Europa   Căutați informații (fotografii, interviuri, memorii, jur-
        Liberă, 1982)                                      nale, afișe) despre tema aleasă, apoi organizați în cla-
        l  Pe baza textului și a cunoștințelor dobândite, ela-  să o expoziție.
         borează un eseu de aproximativ o pagină în care să   Pentru realizarea proiectului, parcurgeți etapele:
         explici consecințele acțiunilor represive asupra eli-  a)  formarea grupelor de lucru și distribuirea sarcini-
         telor din România în timpul regimului comunist.     lor;
                                                           b)  realizarea  activităților:  documentarea,  colectarea
        [5]   Citește următoarele texte:                     surselor, stabilirea formelor de prezentare și reali-
                                                             zarea produselor finale;
        A.  „De o lună de zile de când, la Praga, a fost dată pu-  c)  prezentarea  produselor  finale  pentru  vizitarea  ei:
          blicității «Charta ’77», mă străduiesc să-mi conving   turul galeriei, evaluarea rezultatelor obținute și for-
          cunoscuții să se solidarizeze cu acțiunea cehilor și a   mularea concluziilor.
          slovacilor. Dar fără succes. Unii au refuzat, net, recu-
          sub articolul cutare al Codului Penal; alții nu cunoș- [8]  Alcătuiește  un  portofoliu  cu  tema  „Opoziția
          noscând cinstit că asta – adică solidarizarea – cade
                                                                 față de regimul Ceaușescu în anii 1970–1980”.
          teau articolul pe dinafară, dar cunoșteau, pe dinăun-  Folosește  surse  scrise  și  digitale:  apeluri,  scrisori
          tru, Securitatea; alții, ceva mai curajoși, s-au declarat   deschise, memorii, afișe etc., emise de cei implicați și
          gata să semneze o scrisoare de solidaritate, dar in-  difuzate în România (subversiv) sau în Occident (ile-
          descifrabil; în fine, alții mi-au propus să mai aștep-  gal, din perspectiva regimului comunist).
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83