Page 104 - istorie-viii-b
P. 104

Unitatea 9.
      102     ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI





















                                            STUDIU DE CAZ
                                            Manipulare și propagandă.

              A Articol de propagandă,      Omul Nou. Consecințe
              „Scânteia”, 30 aprilie 1982.

           1. Precizați ce se sărbătorea la 1 Mai.
           2. Dezbateți în clasă titlul articolului.
                                           Manipulare şi propagandă După 23 august 1944, propaganda și mani-
           B  „Amestecul  direct  în  treburile  țării   pularea au jucat un rol esențial în obținerea și consolidarea puterii partidului
        noastre,  presiunile  politice  și  economice,   comunist.  Propaganda  a  avut  două  mari  direcții:  compromiterea  vechilor
        exercitate  de  imperialiștii  americani  și  en-  partide politice, „retrograde” sau „fasciste”, și preluarea puterii în numele
        glezi [...] se sprijineau în țară pe stâlpul reac-  democrației. În perioada Ceaușescu, propaganda oficială vorbea despre con-
        țiunii, regele, și pe partidele istorice.”
            (Ion Enescu, Politica externă a României   struirea societății socialiste multilateral dezvoltate.
                         în perioada 1944–1947)  Propaganda comunistă a acționat pe fondul desființării opoziției politi-
                                           ce, instaurării cenzurii, arestării și condamnării tuturor celor care criticau
           C „Pentru că trebuie să fim pe deplin con-
        știenți că, dacă nu am fi înfăptuit industrializa-  regimul sau făceau parte din vechiul regim. Unul dintre cele mai celebre
        rea și dezvoltarea socialistă a agriculturii, dacă   cazuri de manipulare a opiniei publice interne și internaționale a fost În-
        nu am fi așezat la baza acestor mărețe realizări   scenarea de la Tămădău, din iulie 1947, când un grup de lideri țărăniști a fost
        cele mai noi cuceriri ale științei, învățământu-  arestat, după ce li se oferise ocazia de a părăsi România. A urmat un proces
        lui și culturii, ale cunoașterii umane în general,   răsunător, al cărui scop era să justifice desființarea PNȚ și să-i compromi-
        poporul nostru ar fi rămas în vechea stare de
        înapoiere. A trebuit să facem eforturi, dar aces-  tă pe liderii săi, așa încât să nu mai fie simpatizați de populație.
        te  eforturi  au  constituit  singura  cale  pentru   Mitingurile organizate de partid au rămas o formă de mobilizare, la care
        înălțarea României la situația de astăzi.”  muncitorii și intelectualii angajați în diverse instituții participau obligato-
               (Nicolae Ceaușescu, 29 martie 1985)  riu de zile ca: 23 August, 1 Mai sau de zilele aniversare ale dictatorilor. După
           1. Pornind de la cele învățate, ce credeți   1965, pe lângă presa scrisă și radio, cel mai eficient mijloc de manipulare a
        că  transmite  sursa  B  prin  „imperialiști”  și   devenit Televiziunea română.
        „stâlpul reacțiunii”?
           2. Identificați și analizați elementele de   Omul nou a fost un alt obiectiv ideologic al regimului comunist, după mo-
        manipulare din sursa C. Expuneți analiza în-  del sovietic, o piesă din construcția comunismului, în care trebuia să funcți-
        tr-un text de 10 rânduri.          oneze fără să gândească singur. O încercare de a crea prototipul omului nou
           3.  Comparați  realitatea  românească  în   a fost „experimentul Pitești”, prin care s-a încercat ștergerea memoriei și
        comunism cu realitatea dintr-un stat demo-
        cratic occidental din aceeași perioadă. Folo-  a identității studenților supuși torturii și transformarea lor în instrumente
        siți și surse de informare on-line.  care să răspundă și să acționeze numai la comenzile ideologice. Prin sovieti-
                                           zarea culturii, învățământului etc. s-a urmărit același lucru, la scară națio-
                                           nală. Cuvintele-cheie ale transformării „vechiului om” în „om nou” au fost:
                                           teroare, cenzură, control.

                                           Consecințe Unele dintre cele mai drastice consecințe ale propagandei și
                                           manipulării au fost instalarea fricii generalizate și a conformismului. După
                                           valurile de arestări și execuții din perioada 1947–1964, românii au încetat,
                                           cu  rare  excepții,  să  aibă  opinii  diferite  de  ale  propagandei  oficiale  ori  să
                                           se revolte, au devenit duplicitari: una gândeau între pereții casei, altfel se
                                           comportau în public. Limba de lemn, care a fost „vehiculul” discursului
                                           comunist, s-a instalat treptat și în mințile românilor, prin expresii care nu
                                           mai lăsau loc de gândire critică, individuală. Pe clădirile întreprinderilor
                                           erau scrise lozinci mobilizatoare precum Partidul-Ceauşescu-România! S-a
                                           creat impresia că Partidul și Securitatea – instrumentul său represiv – sunt
                                           peste tot și supraveghează neîncetat.
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109