Page 105 - istorie-viii-b
P. 105
Unitatea 9.
foto
Dinu ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI 103
Lazăr
l 1965 Constituția RSR
l 1966 Decretul nr. 770 instituie controlul
statului asupra natalității
l 1967 N. Ceaușescu, președintele Con-
siliului de Stat
l 1974 N. Ceaușescu, președinte al RSR
l 1987 15 noiembrie Revolta muncitorilor
de la Brașov
STUDIU DE CAZ
Epoca Nicolae Ceaușescu
1965–1977 Prima perioadă a „Epocii” Nicolae Ceaușescu a fost marcată de
încercarea de distanțare de perioada Gheorghe Gheorghiu-Dej. Au fost luate
o serie de măsuri, precum: reabilitarea politică și juridică a fostului minis- 21 august 1968, „discursul din balcon”.
tru de justiție comunist Lucrețiu Pătrășcanu, condamnat și executat în 1954, Sursa: fototeca on-line a comunismului românesc,
permisiunea de reluare a studiilor pentru studenții care fuseseră închiși cota 198/1968.
până în 1964, deschidere față de statele occidentale, prin relații politice și
E ,,Din ianuarie 1982 s-a început limita-
comerciale, România fiind primul stat din blocul sovietic care a stabilit rela- rea distribuirii energiei electrice către popu-
ții diplomatice la rang de ambasadă cu Republica Federală Germană, în 1967. lație; până la căderea regimului comunist în
Jocul politic al lui Ceaușescu a avut efecte pozitive la început, culminând la 1989, livrarea curentului electric către popu-
21 august 1968, când a ținut un discurs împotriva invadării Cehoslovaciei lație se oprea de câteva ori pe zi, fără niciun
de către trupele Tratatului de la Varșovia, din care făcea parte și România. program ori logică aparente și fără anunțarea
Capitalul de simpatie câștigat atunci de Ceaușescu, perceput ca un disident prealabilă a consumatorilor casnici. Simul-
tan, cetățenii erau îndemnați să economi-
contra Moscovei, a fost pierdut treptat. sească energia electrică prin scoaterea din
funcțiune pe timpul iernii a frigiderelor, prin
1977–1989. ,,Epoca de aur” Expresia a fost folosită în anii 1980 de pro- neutilizarea mașinilor de spălat și a altor bu-
paganda oficială pentru a desemna intervalul în care la conducerea PCR și a nuri electrocasnice sau prin nefolosirea as-
României s-a aflat Nicolae Ceaușescu. Dacă în politica externă „indepen- censoarelor.”
dența” față de Moscova a lui Ceaușescu era apreciată de statele occidentale, (Raport final, 2006)
aflate în competiție cu URSS, pe plan intern situația a devenit tot mai in-
suportabilă, după 1971. Colectivizarea agriculturii, forțarea industrializării, DEZBATERE
planurile megalomane au dus la criză economică. Împrumuturile externe au
ajuns să fie plătite prin limitarea importurilor și creșterea exporturilor, așa Economisirea energiei electrice
încât România exporta cea mai mare parte a producției interne, pentru a plă- 1. Formați trei grupe; fiecare va ela-
ti datoriile. Raționalizarea progresivă a consumului de electricitate și gaze bora un tabel cu două coloane, PRO și
naturale, înregistrarea mașinilor de scris și a aparatelor de multiplicat pen- CONTRA.
tru a putea afla autorii manifestelor anticeaușiste, sistematizarea urbană și 2. Treceți în fiecare coloană argumen-
rurală, reintroducerea cartelelor alimentare, efectele decretului pentru pla- tele și contraargumentele.
nificare familială, care a crescut numărul mamelor decedate și al copiilor din 3. Fiecare grupă alege un lider care va
orfelinate etc., i-au adus pe români în ultimii ani 1980 într-o situație drasti- prezenta în fața clasei rezultatele analizei
că. La 15 noiembrie 1987, muncitorii din Brașov au strigat „Vrem mâncare și de grup.
căldură!”, „Vrem pâine fără cartelă!”. În 1989, la Timișoara, s-a strigat „Jos 4. Dezbateți rezultatele obținute de
Ceaușescu!”, „Jos comunismul!” fiecare grup.
5. Treceți concluziile într-o fișă de
portofoliu.
D ,,Adeseori, achiziționarea produselor «pe cartelă» era un proces extrem de anevoios,
cetățenii fiind nevoiți să stea ore în șir la cozi pentru a obține bunuri care, teoretic, le erau PROIECT
garantate de către autorități prin cartele. Chestiunea era și mai dramatică – și degradantă
– în cazul locuitorilor din mediul rural (și mai ales în cazul țăranilor cooperatori) care se con- Realizați un proiect de istorie orală.
fruntau cu și mai mari dificultăți decât orășenii în a-și procura ulei, zahăr sau chiar pâine.” 1. Stabiliți tema și un ghid de interviu; 2.
( Raport final, 2006) Identificați foști elevi din ,,Epoca de aur”;
l Pornind de la sursele D și E, descrieți modul de viață în comunism. Folosiți informa- 3. Prezentați rezultatul proiectului în fața
țiile acumulate și discutați cu părinții și bunicii voștri. clasei.

