Page 105 - istorie-viii-b
P. 105

Unitatea 9.
                                                                        foto
                                                                       Dinu    ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI      103
                                                                       Lazăr

                                                                               l  1965 Constituția RSR
                                                                               l  1966 Decretul nr. 770 instituie controlul
                                                                                statului asupra natalității
                                                                               l  1967  N.  Ceaușescu,  președintele  Con-
                                                                                siliului de Stat
                                                                               l  1974 N. Ceaușescu, președinte al RSR
                                                                               l  1987 15 noiembrie Revolta muncitorilor
                                                                                de la Brașov









         STUDIU DE CAZ
         Epoca Nicolae Ceaușescu





        1965–1977 Prima perioadă a „Epocii” Nicolae Ceaușescu a fost marcată de
        încercarea de distanțare de perioada Gheorghe Gheorghiu-Dej. Au fost luate
        o serie de măsuri, precum: reabilitarea politică și juridică a fostului minis-  21 august 1968, „discursul din balcon”.
        tru de justiție comunist Lucrețiu Pătrășcanu, condamnat și executat în 1954,   Sursa: fototeca on-line a comunismului românesc,
        permisiunea  de  reluare  a  studiilor  pentru  studenții  care  fuseseră  închiși   cota 198/1968.
        până în 1964, deschidere față de statele occidentale, prin relații politice și
                                                                                 E ,,Din ianuarie 1982 s-a început limita-
        comerciale, România fiind primul stat din blocul sovietic care a stabilit rela-  rea distribuirii energiei electrice către popu-
        ții diplomatice la rang de ambasadă cu Republica Federală Germană, în 1967.   lație; până la căderea regimului comunist în
        Jocul politic al lui Ceaușescu a avut efecte pozitive la început, culminând la   1989, livrarea curentului electric către popu-
        21 august 1968, când a ținut un discurs împotriva invadării Cehoslovaciei   lație se oprea de câteva ori pe zi, fără niciun
        de către trupele Tratatului de la Varșovia, din care făcea parte și România.   program ori logică aparente și fără anunțarea
        Capitalul de simpatie câștigat atunci de Ceaușescu, perceput ca un disident   prealabilă  a  consumatorilor  casnici.  Simul-
                                                                              tan,  cetățenii  erau  îndemnați  să  economi-
        contra Moscovei, a fost pierdut treptat.                              sească  energia  electrică  prin  scoaterea  din
                                                                              funcțiune pe timpul iernii a frigiderelor, prin
        1977–1989. ,,Epoca de aur” Expresia a fost folosită în anii 1980 de pro-  neutilizarea mașinilor de spălat și a altor bu-
        paganda oficială pentru a desemna intervalul în care la conducerea PCR și a   nuri electrocasnice sau prin nefolosirea as-
        României s-a aflat Nicolae Ceaușescu. Dacă în politica externă „indepen-  censoarelor.”
        dența” față de Moscova a lui Ceaușescu era apreciată de statele occidentale,            (Raport final, 2006)
        aflate în competiție cu URSS, pe plan intern situația a devenit tot mai in-
        suportabilă, după 1971. Colectivizarea agriculturii, forțarea industrializării,   DEZBATERE
        planurile megalomane au dus la criză economică. Împrumuturile externe au
        ajuns să fie plătite prin limitarea importurilor și creșterea exporturilor, așa   Economisirea energiei electrice
        încât România exporta cea mai mare parte a producției interne, pentru a plă-  1.  Formați  trei  grupe;  fiecare  va  ela-
        ti datoriile. Raționalizarea progresivă a consumului de electricitate și gaze   bora  un  tabel  cu  două  coloane,  PRO  și
        naturale, înregistrarea mașinilor de scris și a aparatelor de multiplicat pen-  CONTRA.
        tru a putea afla autorii manifestelor anticeaușiste, sistematizarea urbană și   2. Treceți în fiecare coloană argumen-
        rurală, reintroducerea cartelelor alimentare, efectele decretului pentru pla-  tele și contraargumentele.
        nificare familială, care a crescut numărul mamelor decedate și al copiilor din   3. Fiecare grupă alege un lider care va
        orfelinate etc., i-au adus pe români în ultimii ani 1980 într-o situație drasti-  prezenta în fața clasei rezultatele analizei
        că. La 15 noiembrie 1987, muncitorii din Brașov au strigat „Vrem mâncare și   de grup.
        căldură!”, „Vrem pâine fără cartelă!”. În 1989, la Timișoara, s-a strigat „Jos   4.  Dezbateți  rezultatele  obținute  de
        Ceaușescu!”, „Jos comunismul!”                                         fiecare grup.
                                                                                  5.  Treceți  concluziile  într-o  fișă  de
                                                                               portofoliu.
            D ,,Adeseori, achiziționarea produselor «pe cartelă» era un proces extrem de anevoios,
         cetățenii fiind nevoiți să stea ore în șir la cozi pentru a obține bunuri care, teoretic, le erau   PROIECT
         garantate de către autorități prin cartele. Chestiunea era și mai dramatică – și degradantă
         – în cazul locuitorilor din mediul rural (și mai ales în cazul țăranilor cooperatori) care se con-  Realizați  un  proiect  de  istorie  orală.
         fruntau cu și mai mari dificultăți decât orășenii în a-și procura ulei, zahăr sau chiar pâine.”   1. Stabiliți tema și un ghid de interviu; 2.
                                                             (  Raport final, 2006)  Identificați foști elevi din ,,Epoca de aur”;
            l Pornind de la sursele D și E, descrieți modul de viață în comunism. Folosiți informa-  3. Prezentați rezultatul proiectului în fața
         țiile acumulate și discutați cu părinții și bunicii voștri.           clasei.
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110