Page 106 - istorie-viii-b
P. 106

Unitatea 9.
      104     ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI

        PROIECT:

        SUGESTII PENTRU REALIZAREA





        Documentare pentru realizarea proiectului:
        Drepturile omului, între propagandă și realitate


        Caracteristicile lumii urbane                       Caracteristicile lumii rurale
        l Creștere demografică impulsionată de industrializare,   l Colectivizarea agriculturii a avut două efecte majore:
          iar după 1966 de Decretul 770 „pentru reglementarea   a. transformarea țăranului din proprietar de pământ
          întreruperii cursului sarcinii”.                     în lucrător cooperativist (pentru cei mai înstăriți, cu
        l  Creșterea  numărului  de  locuințe  prin  construirea  de   pământ  mai  mult,  care  aveau  animale  multe  și  uti-
          blocuri; construirea de școli, spitale; dezvoltarea re-  laje  agricole,  regimul  comunist  a  aplicat  expresia
          țelei de transport în comun etc.                     „chiaburi”)  și  în  lucrător  industrial;  b.  distrugerea
        l  Impunerea  expresiei  „viața  în  cutia  de  chibrituri”  a   tradițiilor și moravurilor țărănești.
          fost cauzată de arhitectura strict funcțională și de cu-  l Apariția blocurilor de locuințe în multe localități rura-
          loarea gri a blocurilor de locuințe, de senzația de în-  le, ca parte a planului de sistematizare, pentru trans-
          ghesuială și de lipsă de intimitate, care au proiectat   formarea satelor în centre agroindustriale.
          asupra orașelor industriale un peisaj dezolant.   l  Ștergerea  identității  țărănești  prin  mutarea  unora
        l În acest context, copiii care locuiau la bloc au fost nu-  dintre ei la bloc, intenția regimului fiind de a câștiga
          miți „generația cu cheia la gât”, deoarece în absența   teren  pentru  extinderea  agriculturii  prin  demolarea
          părinților aflați la muncă mergeau la școală și se în-  caselor acestora.
          torceau acasă singuri.                            l  Criza  forței  de  muncă  în  agricultură  a  fost  suplinită
        l Criza alimentară din a doua parte a anilor 1980, care a   cu elevi și studenți, luați de la orele de studiu și duși
          impus psihoza „cozii” pentru procurarea alimentelor   în „practică agricolă”, în condiții de arșiță sau frig și
          de bază.                                             umezeală, dar și cu militari în termen.


          Opération Villages roumains
          (Operațiunea satele româneşti)
          Asociație fondată în 1988 la Bruxelles, Belgia, ca răs-
          puns  la  politica  distructivă  a  regimului  Ceaușescu
          prin programul de „sistematizare a teritoriului”. De-
          molarea  clădirilor  tradiționale  și  de  patrimoniu  a
          atras atenția opiniei publice internaționale.
          Opération Villages roumains rămâne unul dintre cele
          mai relevante modele de solidaritate europeană, îm-
          potriva proiectului comunist românesc de a distruge
          satele și viața rurală din România.
          Deoarece belgienii nu știau despre ce sate este vor-
          ba, au decis să le adopte pe toate, pentru a le proteja
          de planul de a fi demolate. Fiecare comună belgiană
          care adopta un sat românesc devenea astfel garantul
          existenței în continuare a acestui sat.
          În decembrie 1989, 2 200 de comune occidentale erau
          participante la „Operațiunea satele românești”, adică
          aproximativ 30 de milioane de cetățeni europeni se   Sală de clasă din anii 1980.
          implicaseră.


                                                       FIŞĂ DE DOCUMENTARE
                                                         Urmăriți  unul  dintre  filmele  Liceenii, Toamna
                                                       Bobocilor, Buletin de Bucureşti. Realizați fișe pen-
                                                       tru filmele vizionate, urmărind cîteva criterii:
                                                         1. Activitatea unui elev din perioada regimului
                                                       comunist.
                                                         2. Repartizarea tinerilor absolvenți de faculta-
            Sursa: iiccmer.ro                          cial București.
                                                       te și viața la sat.
                                                         3. Migrația tinerilor spre marile orașe, în spe-

                                                         Organizați-vă în grupuri de 4–6 elevi și realizați
                                                       un teatru-forum pe baza fișelor de documentare.
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111