Page 69 - istorie-viii-b
P. 69

Unitatea 7. LUMEA ROMÂNEASCĂ
                                                                               PÂNĂ LA JUMĂTATEA SECOLULUI    67
                                                                               AL XIX-LEA


                                                                                    CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI

                                                                                 B „Generația de la 1848 se distingea de
                                                                              ȋnaintașii  ei  prin  cunoașterea  directă  a  Eu-
                                                                              ropei  Occidentale...  Pașoptiștii  se  simțeau
                                                                              ei  ȋnșiși  o  parte  din  Europa.  Au  recunoscut
                                                                              Apusul drept model politic și cultural pentru
                                                                              partea lor de Europă și nu aveau cine știe ce
                                                                              ȋndoieli că modelul de dezvoltare al aceste-
                                                                              ia era aplicabil și ȋn Țările Romȃne. Ideile lor
                                                                              privind structurile politice și progresul eco-
                                                                              nomic erau, ca atare, ȋn mare măsură influen-
                                                                              țate de doctrinele liberală și de laissez-faire
                                                                              [libera concurență] la ordinea zilei. Nu este
                                                                              ȋn  niciun  fel  ȋntȃmplător  că  și-au  ȋndreptat
                                                                              privirea spre soluții liberale și nu spre cele
           Oraşul Bucureşti la 1837. Puntea către Dealul Spirii. Desen de Augustin Raffet.  conservatoare ȋn problemele care frămȃntau
                                                                              cele două țări.”
           Proiecte de reformǎ pentru modernizarea societǎții.                       (Keith Kitchins, Romȃnii, 1774–1866)
                                                                                 1. Menționați două doctrine politice pre-
                                                                              cizate ȋn sursa B.
         Plan sau formǎ de oblǎduire             Dumitrache Sturdza   1802       2. Menționați, pe baza sursei B, o cauză
         aristo-democraticeascǎ                                               a  influenței  Apusului  asupra  generației  pa-
         Constituția cǎrvunarilor                   Ionică Tăutu      1822    șoptiste.
                                                                                 3.  Precizați  timpul  și  spațiul  istoric  la
         Act de unire şi independență             Ion Câmpineanu      1838    care face referire sursa B.
         Osăbitul act de numire a suveranului românilor

           A  „Regulamentele  Organice  au  introdus  o  serie  de  înnoiri  de  maximă
        importanță în domeniul administrației publice. Un principiu fundamental
        a fost acela al separării puterilor între ramurile executivă, legislativă și ju-
        ridică ale guvernului. În același timp, Regulamentele păstrau tradiția unui
        executiv puternic [...] Regulamentele conțineau prevederi privind moderni-
        zarea și eficientizarea sistemului fiscal, în mod deosebit în adoptarea unui
        buget anual bazat pe venituri și cheltuieli planificate, elaborat de domn și
        aprobat de legislativ [...] De asemenea, Regulamentele au grăbit momentul
        unirii Moldovei cu Țara Românească, prin crearea, în cele două țări, de in-
        stituții politice aproape identice și prin garantarea cetățeniei comune pentru
        locuitorii lor. Totuși, în ciuda acestor prefaceri, Regulamentele nu au marcat
        o rupere bruscă față de trecut.”
                         (Mihai Bărbulescu, Dennis Deletant ș.a., Istoria României)

           1. Precizați, pe baza sursei A, o atribuție a domnitorului prevăzută în Re-
        gulamentele Organice.
           2. Extrageți din text două aspecte pozitive ale Regulamentelor Organice.
           3. Folosind informațiile din sursa A, explicați de ce revoluționarii pașop-
        tiști au susținut înlăturarea Regulamentelor Organice.
                                                                                    Regulamentul Organic –
                                                                               prima lege cu valoare constituțională
           PORTOFOLIU                                                                 din Țările Romȃne.
             Utilizând informațiile din lecție, realizați o axă cronologică a documentelor cu carac-
          ter legislativ elaborate în spațiul românesc până la jumătatea secolului al XIX-lea.

                                                  Realizați un CVINTET
                                                      cu subiectul
                                                    Regulamentele                                  versul 5 –
            versul 1 –                                 Organice                                     esența
            subiectul                                                                              subiectului.
                          versul 2 –                                                 versul 4 –
                           descrie                                                    exprimă
                          subiectul                     versul 3 –                   sentimente
                           (două                        exprimă                        (patru
                          adjective)                   acțiuni (trei                  cuvinte)
                                                         verbe)
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74