Page 65 - istorie-viii-b
P. 65

Unitatea 6.
                                                                               MODERNITATEA TIMPURIE          63
        Cum influențează istoria

        valorile și atitudinile                                                    DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR



        Iluminismul românesc se identifică în mare măsură cu Școala Ardelea-
        nă și cu ramificațiile sale extracarpatice. Acest iluminism a servit idealului
        național, aducând argumente istorice în favoarea unor revendicări de ordin
        politic și național. Reprezentanții Școlii Ardelene au acționat atât în direcția
        emancipării prin cultură, cât și prin publicarea de lucrări istorice și filologice
        preocupate de originea latină a limbii și a poporului român.

        Moldova şi Țara Românească Ideile iluministe s-au răspândit prin in-
        termediul Academiilor domnești, care constituiau nuclee de cultură prin in-
        teresul pentru tipărirea de cărți. Iluminismul extracarpatic a fost mai moderat
        în privința reformelor, dar conștient de contrastul dintre civilizațiile vest-eu-
        ropene și realitățile românești, așa cum evidenția luminatul boier muntean,
        Dinicu Golescu, în lucrarea Însemnare a călătoriei mele, din 1826: „Împărații
        Europei se bucură… când supușii zidesc, sădesc și înfrumusețează orașele și
        satele, iar ai noștri se bucură când nu ne rămâne cărămidă peste cărămidă”.
           Boierimea  din  perioada  fanariotă  a  devenit  treptat  conștientă  de  rolul
        său în modernizarea societății românești. Așa se explică aplecarea ei spre
        problemele statului, dar și ale celorlalte clase sociale, aprobând desființarea
        șerbiei și sprijinind reformarea fiscală, administrativă și legislativă.
        Schimbarea de mentalitate petrecută în secolul al XVIII-lea în societa-
        tea românească se reflectă în concepțiile iluministe ale Codului Callimachi din
        1817, care stabilea că dreptul la proprietate este un drept absolut, iar aparte-
        nența religioasă nu afectează drepturile individuale. Tot acum se conturează
        viziunea asupra Principatelor ca parte a Europei, care a fost apărată de către
        acestea în fața expansiunii otomane. Așa se explică de ce regimul fanariot era
        tot mai mult văzut ca o ruptură de Europa.
           Ideile iluministe sunt sintetizate în versurile epopeii eroi-comice Țiga-
        niada, scrisă de Ion Budai-Deleanu, în care poetul satirizează instituțiile și
        moravurile de tip medieval din societatea românească.                 Pagina de titlu  a Codului Callimachi.


          DINICU (CONSTANTIN) GOLESCU       ION BUDAI-DELEANU                       CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI
                         (1777–1830)                       (1760–1820)            Altul striga: „Ba să hie în țară
                         Boier  și  cărturar,  fiu         Scriitor,  filolog,  ling-  O tocmală, dar nu dă hele
                         al marelui ban al Țării           vist,  istoric  și  jurist,   Care nu plătesc nicio piară
                         Românești,  Radu  Go-             reprezentant  al  Şco-  Putrădă, dar cării pe su’ steie
                         lescu. A studiat la Aca-          lii Ardelene. A urmat   Asemene alta să nu mai hie;
                         demia  grecească  din             cursuri de filosofie la   Că amintrele faceți nebunie.
                         București.                        Viena și a absolvit Fa-
                                                           cultatea de Teologie.  Adecă să him toți depreună
                                                                                  Țărani sau boieri făr’ osăbire;
                                                                                  Asta i rânduiala ha mai bună!
                                                                                  Toți avem aşelaşi trup şi fire;
                                                                                  Toți dară asemene vrednicie
                                                                                  S-avem într-a noastră țigănie”.
                                                                                              (Ion Budai-Deleanu,
                                                                                           fragment din Țiganiada)
                                                                                  1. Observați diferența de limbaj din-
                                                                               tre cel actual și cel din secolul al XVIII-lea.
                                                                                  2. Extrageți trei idei iluministe și for-
                                                                               mulați-le într-un enunț de șase rânduri.
                                                                                  3. Folosind informații din alte surse,
                                                                               credeți  că  autorul  a  reușit  să  satirizeze
                                                                               realitățile istorice medievale românești?
                                                                                  4.  Discutați  în  clasă  spusele  lui  D.
                                                                               Golescu, citate în lecție.
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70