Page 72 - istorie-viii-b
P. 72
70 Unitatea 7. LUMEA ROMÂNEASCĂ
PÂNĂ LA JUMĂTATEA SECOLULUI
AL XIX-LEA
STUDIU DE CAZ
Rromii – de la robie la emancipare
BARBU LĂUTARU (Vasile Barbu, 1780–1858) Rromii în spațiul românesc Primele atestări documentare indicând pre-
zența rromilor în spațiul românesc datează din 1385 și 1387 și fac referire la
două donații, către mănăstirea Tismana și către mănăstirea Vodița. Statutul
rromilor așezați în Țările Române era de robi. Aceștia puteau fi vânduți, cum-
părați sau schimbați.
Pe parcursul Evului Mediu, rromii robi sunt întâlniți ca aparținând numai
Domniei, mănăstirilor și boierilor. Cei mai numeroși aparțineau domnitorului și
cuprindeau patru categorii: zlătarii, ursarii, lingurarii și lăieșii. Ei erau nomazi.
De la robie la emancipare Pătrunderea ideilor iluministe în spațiul ro-
mânesc în secolul al XVIII-lea și la începutul secolului al XIX-lea a determinat
punerea în discuție a eliberării rromilor din robie, situație văzută ca o remi-
niscență medievală.
Dacă în Transilvania îmbunătățirea condițiilor pentru populația de rromi s-a
realizat începând cu reformele împăraților Maria Tereza (1740-1780) și Iosif
al II-lea (1780-1790), care au grăbit sedentarizarea rromilor nomazi, în Princi-
patele Române, instituția robiei a persistat până la mijlocul secolului al XIX-lea.
Treptat, au fost luate măsuri în privința eliberării rromilor din robie. Dacă în
Țara Românească, în 1837, au fost eliberați rromii robi ai domnitorului, în 1844
erau eliberați și robii mănăstirilor atât în Moldova, cât și în Țara Românească.
Robia mai exista doar la curțile boierilor.
Desființarea completă a robiei a fost obținută după Revoluția de la 1848.
La 22 decembrie 1855, domnitorul Moldovei, Grigore Alexandru Ghica, și la
A 20 februarie 1856, domnitorul Țării Românești, Barbu Știrbei, au desființat
robia rromilor din Principate.
Cântăreț și cobzar dintr-o veche familie de lă-
utari din Moldova. A devenit celebru în epocă. Emanciparea rromilor Deși eliberați, situația rromilor a rămas precară
până la reforma agrară din 1864 când unii dintre ei au primit pământ.
După Marea Unire din 1918 se afirmă o elită în fruntea mișcării de eman-
cipare a rromilor, manifestată prin înființarea în 1933 a Asociației Generale a
B „Ȋn perioada interbelică, după ocupa- Țiganilor din România de către arhimandritul Calinic I. Popp Șerboianu și a
ții, rromii pot fi clasificați ȋn: vătrași, se ocupă Uniunii Generale a Rromilor din România, condusă de G. Lăzăreanu-Lăzurică.
cu confecționarea de darace, piepteni de os și Acestea aveau în vedere: alfabetizarea, publicarea de cărți privind istoria
aluminiu, sule; ciurarii fac ciururi, site, perii; căl- rromilor, înființarea de ateliere unde să lucreze rromi ș.a.
dărarii confecționează căldări de aramă, alam-
bicuri pentru țuică, tigăi, clopoței; cositorarii
spoiesc vase de bucătărie; rudarii, blidarii sau ŞTIAȚI CĂ...
lingurarii se ocupă cu confecționarea de linguri, l Limba rromani, vorbită de populația de etnie rromă, cuprinde mai multe dialecte, numărul
căușe, albii (coveți), fuse, furci de tors lȃnă, cȃ-
nepă și in; potcovarii fac potcoave pentru cai și total estimat de vorbitori fiind de peste două milioane?
boii de jug; vrăjitoare, văcsuitori de ghete, vȃnză- l Uniunea Generală a Rromilor din Romȃnia s-a înființat în 1933?
l 8 Aprilie este Ziua internațională a rromilor?
toare de flori, salahori, geambași de cai și, ȋn ul-
timul timp, negustori de bovine, oine și caprine.”
(Mihai Merfea, Țiganii –
integrarea socială a rromilor) PORTOFOLIU
1. Precizați care dintre ocupațiile rromilor Întocmiți fișe despre lăutari rromi, precum Barbu Lăutaru sau Fărămiță Lambru, în
redate ȋn cele două surse se păstrează și astăzi. care explicați și ȋnclinația rromilor spre muzică.

