Page 66 - istorie-viii-b
P. 66
64 Unitatea 6. MODERNITATEA TIMPURIE
EVALUARE
I. Asociați fiecărei personalități, din lista de mai jos, IV. Citiți cu atenție textul următor și răspundeți la
opera corespunzătoare. Scrieți pe caiete asocierile corecte. cerințele de mai jos:
A. Dimitrie Cantemir. „Nobilime să nu mai fie pe viitor, ci fiecare să trăias-
B. Petru Maior. că din slujba ce o va primi de la împărat; proprietarii no-
C. Samuil Micu. bili să-și părăsească pentru totdeauna moșiile, iar pă-
D. Gheorghe Șincai. mânturile să fie împărțite țăranilor, potrivit poruncilor
a. Cronica românilor şi a mai multor neamuri împărătești; nobilii să plătească și ei dări ca și poporul
b. Elementa linguae daco-romanae sive valachicae sărac.”
c. Istoria pentru începuturile românilor în Dacia (David Prodan, Răscoala lui Horea)
d. Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor
4 x 5 p = 20 puncte 1. Precizați, cu ajutorul textului, o idee de tip ilumi-
nist. Cum evaluați existența acestei idei în spațiul româ-
II. Stabiliți valoarea de adevăr a propozițiilor: nesc?
1. Constantin Brâncoveanu, domn al Moldovei, a 2. Menționați statul la al cărui împărat se referă textul.
semnat în 1689 un tratat cu Habsburgii. A/F 3. Prezentați într-un text de 10–15 rânduri situația
2. Lupta de la Stănilești, pe Prut, din iulie 1711 s-a în- românilor din Transilvania, folosind următorii termeni
cheiat cu victoria otomanilor. A/F istorici: Școala Ardeleană, Supplex Libellus Valachorum,
3. Întemeierea Bisericii Greco-Catolice s-a realizat „tolerați”, iluminism.
prin Diploma Leopoldină din 1701. A/F 1. 5 puncte
4. Reformismul fanariot este o afirmare a absolutis- 2. 9 puncte
mului luminat de tip european. A/F 3. 4 x 4 p = 16 puncte
5. Regimul fanariot a fost inaugurat în Țara Româ- Notă: Se acordă 10 puncte din oficiu.
nească în 1711. A/F
5 x 4 p = 20 puncte
III. Transcrieți textul pe caiete și completați urmă-
toarele enunțuri cu termenii istorici corecți din lista de
mai jos:
„Modernismul în spațiul românesc se afirmă în pe-
rioada fanariotă, pe lângă ................, de tip iluminist, și
prin acțiunile unei elite a boierimii române grupate în-
tr-o .................... . Această grupare a trimis ............... către
marile puteri creștine revendicând revenirea la domnii
pământene, limitarea dominației..............., înlăturarea
monopolului economic otoman și unirea Moldovei cu
Țara Românească.”
(M. Bărbulescu, D. Deletan ș.a., Istoria României)
Listă de termeni: otoman, Şcoala Ardeleană, „partidă
națională”, ruseşti, reforme, memorii.
4 x 5 p = 20 puncte „Școala Ardeleană”: Samuil Micu, Gheorghe Șincai,
Petru Maior. Grup statuar, Cluj-Napoca.

