Page 52 - consiliere-viii-b
P. 52
LECȚIA 1 Orice drum începe cu primul pas! Motivația pentru învățare
Ce este stresul?
Organizați împreună cu profesorul o dezbatere de tip
„cafenea publică”, cu tema Sunt stresat la examene.
Stresul apare atunci când orga-
AFLU nismul tău întâlnește situații dificile, APLIC 1. Clasa se împarte în grupuri de câte 4-5 elevi și fiecare grup
amenințătoare sau cu o miză prea
mare. Noțiunea de „stres” a fost pre- dezbate câte un aspect al problemei vizate.
2. Grupurile au câte o „gazdă”, care e un fel de moderator al
luată din teoria lui H. Selye, care defi- discuției.
nea stresul ca o formă de adaptare 3. După 15 mi nute, participanții de la fiecare masă se mută
a organismului la modificările din la următoarea.
mediul înconjurător.
4. Pe loc rămâne o singură persoană, care-i pune la curent cu
cele discutate anterior.
5. Se fac mai multe runde, în funcție de cât de extins este
subiectul abordat.
Știai că stresul poate avea rezultate bune la început? Te implici mai mult, înveți mai mult...
Dar dacă stresul este prea mare, poate aduce cu sine multe probleme...
Așa că, putem fi de acord cu studiile din care reiese că dacă suntem prea stresați
de un lucru este timpul să luăm o pauză.
Optimismul se învață PORTOFOLIU
Când suntem stresați:
ÎNȚELEG ȘI APLIC √ vem dureri de cap, suntem obosiți, ne dor mușchii, nu avem poftă și chiar propria persoană –
Școala, familia, prietenii
a
de mâncare, nu dormim bine, transpirăm – reacții fizice;
tot ce ne înconjoară poate să
√
nu ne putem concentra, uităm lucruri, ne e greu să luăm decizii, avem
fie un factor de stres dacă nu
gânduri negative despre noi, despre lume, despre viitorul nostru – reacții
știm cum să reacționăm (de
cognitive;
pildă, conform unui studiu
√
nii – reacții emoționale;
logical Association, 8 din 10
√ suntem iritați, avem o dispoziție proastă, nu mai ieșim cu priete- realizat de American Psycho-
americani consideră că și
scad rezultatele școlare, nu mai avem entuziasm, ne certăm cu cei
din jur - reacții comportamentale. vacanța este stresantă).
Ce putem face? Realizează un top 5
Trebuie să ne concentrăm pe ceea ce este important pentru noi, să lucruri pe care TU le con-
ne organizăm mai bine timpul, să ne dezvoltăm optimismul (Martin sideri stresante și notează
Seligman spunea că „optimismul se învață”), să dormim suficient, să pentru fiecare în parte ce poți
facem sport, să mâncăm sănătos, să ne înconjurăm de prieteni, să ne să faci pentru a mai diminua
înțelegem bine cu familia. acest stres.
50 ManageMentul învățării

