Page 48 - consiliere-viii-b
P. 48
Evaluare
1. De ce crezi că emoțiile negative nu primei lecții din această unitate. Hai să ne întoarcem puțin la experiența tră-
sunt chiar atât de… negative? Argu- ită de ele. Completează frazele de mai jos, utilizând cuvintele și sintagmele
mentează! următoare: conflict, negociere, autoreglare, luptă, amânare, negociere.
2. Enumeră cele mai importante
beneficii, în ceea ce te privește, pentru
capacitățile dezvoltate de autoreglare
și autocontrol.
3. Găsește minimum două continu-
ări la afirmația de mai jos:
„Controlezi emoțiile negative atunci
când …......................................…”
4. Completează în definiția negocie-
rii partea lipsă.
„Negocierea înseamnă să
obținem ceea ce VREM de la
…..........................…”
5. Selectează afirmația corectă:
a) Negocierea se termină cu o
dezbatere.
b) Cel mai greu pas în negociere este
propunerea.
c) Cedarea este situația de negoci-
ere în care și tu pierzi, și celălalt
pierde. Alina a învățat în timp să-și conducă și să-și gestioneze gândurile, emoți-
ile și comportamentul, deci ea dă dovadă de ………..........................................………..
d) „Tu câștigi și eu câștig!” carac- Dar, la început, a lăsat aceste lucruri pe „mai târziu”, până când și-a dat seama
terizează stilul colaborativ de că ceea ce face (……………..............................…..) este doar o încercare eșuată de a
negociere. facilita situația. Într-o zi, cele două prietene s-au întâlnit cu un coleg mai
6. Dana și Alina au fost personajele certăreț. Nu s-au înțeles deloc, ba chiar Dana a simțit că parcă ceva s-a rupt în
ea, s-a simțit – în același timp – furioasă, tristă și speriată. Alina i-a spus că
așa se întâmplă când ești în …………..................................……. cu cineva. A încercat
să comunice cu colegul certăreț, dar și-a dat seama că în mintea lui era „o să
fie ca mine sau nu o să fie deloc!”. A înțeles că el folosește o strategie de tipul
„eu câștig, tu pierzi!”, numită ……….................................………….. Atunci, cele două
fete și-au propus să ….........................................…………….. cu colegul și pentru asta
au studiat cele patru etape: pregătire, dezbatere, propunere și …………..........
propriu-zisă. La final, toată lumea a fost fericită și colegul a înțeles că este bine
să comunice cu ceilalți.
46 Dezvoltare socio-emoțională