Page 48 - consiliere-viii-b
P. 48

Evaluare



       1.  De ce crezi că emoțiile negative nu   primei lecții din această unitate. Hai să ne întoarcem puțin la experiența tră-
       sunt chiar atât de… negative? Argu-  ită de ele. Completează frazele de mai jos, utilizând cuvintele și sintagmele
       mentează!                           următoare: conflict, negociere, autoreglare, luptă, amânare, negociere.
       2.  Enumeră  cele  mai  importante
       beneficii, în ceea ce te privește, pentru
       capacitățile dezvoltate de autoreglare
       și autocontrol.
       3.  Găsește minimum două continu-
       ări la afirmația de mai jos:
       „Controlezi emoțiile negative atunci
       când …......................................…”
       4.  Completează în definiția negocie-
       rii partea lipsă.
       „Negocierea înseamnă să
       obținem ceea ce VREM de la
       …..........................…”
       5.   Selectează afirmația corectă:

        a)  Negocierea  se  termină  cu  o
           dezbatere.
        b)  Cel mai greu pas în negociere este
           propunerea.
        c)  Cedarea este situația de negoci-
           ere în care și tu pierzi, și celălalt
           pierde.                           Alina a învățat în timp să-și conducă și să-și gestioneze gândurile, emoți-
                                          ile și comportamentul, deci ea dă dovadă de ………..........................................………..
        d)  „Tu câștigi și eu câștig!” carac-  Dar, la început, a lăsat aceste lucruri pe „mai târziu”, până când și-a dat seama
           terizează  stilul  colaborativ  de   că ceea ce face (……………..............................…..) este doar o încercare eșuată de a
           negociere.                     facilita situația. Într-o zi, cele două prietene s-au întâlnit cu un coleg mai
       6.  Dana și Alina au fost personajele   certăreț. Nu s-au înțeles deloc, ba chiar Dana a simțit că parcă ceva s-a rupt în
                                          ea, s-a simțit – în același timp – furioasă, tristă și speriată. Alina i-a spus că
                                          așa se întâmplă când ești în …………..................................……. cu cineva. A încercat
                                          să comunice cu colegul certăreț, dar și-a dat seama că în mintea lui era „o să
                                          fie ca mine sau nu o să fie deloc!”. A înțeles că el folosește o strategie de tipul
                                          „eu câștig, tu pierzi!”, numită ……….................................………….. Atunci, cele două
                                          fete și-au propus să ….........................................…………….. cu colegul și pentru asta
                                          au studiat cele patru etape: pregătire, dezbatere, propunere și …………..........
                                          propriu-zisă. La final, toată lumea a fost fericită și colegul a înțeles că este bine
                                          să comunice cu ceilalți.

    46  Dezvoltare socio-emoțională
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53