Page 54 - consiliere-viii-b
P. 54
LECȚIA 2 Spectacolul cunoașterii. Cum învăț eficient?
În pauză!
APLIC Când înveți, ai nevoie și de mici pauze. Dacă o faci după
Ce faci în timpul acestor pauze?
pauză, te simți mai
Notează cu Adevărat (A) sau Fals (F)
puțin în stare să te
următoarele afirmații: apuci din nou de
a. fac sport sau ies la o plimbare; învățat, în com-
b. mă joc pe telefon sau mă uit la televizor; parație cu starea
c. mă văd cu prietenii; ta de dinainte de
d. citesc o carte care îmi place; pauză? Încearcă să
e. fac alte activități. diminuezi folosirea pauzelor în acest mod și să crești tipul
Gândește-te câteva clipe la afirmațiile pe care le-ai con- de pauze care te fac să simți că ți-ai „încărcat bateriile” și că
siderat adevărate. Există vreuna pe care o consideri „toxică”? ai chef să te reapuci de învățat.
Când învățăm, reținem:
10% din ceea ce 20% din ceea ce 30% din ceea ce 50% din ceea ce vedem 80% din ceea 90% din ceea ce spunem și facem în
citim auzim vedem și auzim în același timp ce spunem același timp
Tu cum înveți mai bine?
z Uneori suntem în competiție cu colegii noștri,
alteori știm să colaborăm. În cazul cooperării,
ÎNVĂȚ elevii lucrează împreună pentru a-și atinge obiec-
tivele, pe când în cazul competiției aceștia nu se
sprijină unii pe alții.
z Morton Deutsch a observat că elevii care sunt în
competiție cred că pot să aibă succes doar atunci
când colegii lor nu vor reuși. Uneori avem nevoie
de competiție pentru că ne motivează, dar de cele
mai multe ori avem nevoie de cooperare.
z Fiecare dintre noi trebuie să aibă motivația nece-
sară de a crește, de a încerca să fie mai bun decât a
fost ieri și de a da ce are mai bun în el.
ȘI ÎNVĂȚ. Cooperare mută!
APLIC 1. Așezați-vă toți elevii într-un cerc și numărați cu voce tare, unul după
altul, în ordine crescătoare. De exemplu, Alin zice 1, Maria zice 2, Dan
zice 3 și tot așa. Fiți atenți unii la alții pentru că, la un moment dat, la
semnalul profesorului va trebui să numărați mai departe, dar în gând.
2. Ei, acum urmează o mare provocare: după un timp, în care voi ați
continuat să numărați unul după celălalt – dar în gând –, profesorul o să
strige „STOP!”. Elevul pe care-l numește profesorul trebuie să spună
la ce număr a ajuns. Este acest număr apropiat de numerele la care ați
ajuns voi?
Cu cât învățați să cooperați mai mult, cu atât veți reuși să lucrați
mai bine împreună și rezultatele la acest test vor fi mai bune.
52 ManageMentul învățării