Page 54 - consiliere-viii-b
P. 54

LECȚIA 2     Spectacolul cunoașterii. Cum învăț eficient?



             În pauză!

          APLIC  Când înveți, ai nevoie și de mici pauze.   Dacă  o  faci  după
             Ce faci în timpul acestor pauze?
                                                            pauză, te simți mai
             Notează cu Adevărat (A) sau Fals (F)
                                                            puțin în stare să te
                   următoarele afirmații:                   apuci din nou de
             a. fac sport sau ies la o plimbare;            învățat,  în  com-
             b. mă joc pe telefon sau mă uit la televizor;  parație  cu  starea
             c. mă văd cu prietenii;                        ta de dinainte de
             d. citesc o carte care îmi place;              pauză? Încearcă să
             e. fac alte activități.                        diminuezi folosirea pauzelor în acest mod și să crești tipul
             Gândește-te câteva clipe la afirmațiile pe care le-ai con-  de pauze care te fac să simți că ți-ai „încărcat bateriile” și că
          siderat adevărate. Există vreuna pe care o consideri „toxică”?   ai chef să te reapuci de învățat.

          Când învățăm, reținem:

        10% din ceea ce   20% din ceea ce   30% din ceea ce   50% din ceea ce vedem   80% din ceea   90% din ceea ce spunem și facem în
        citim        auzim          vedem         și auzim în același timp  ce spunem   același timp
               Tu cum înveți mai bine?


                z Uneori suntem în competiție cu colegii noștri,
             alteori știm să colaborăm. În cazul cooperării,
          ÎNVĂȚ  elevii lucrează împreună pentru a-și atinge obiec-
             tivele, pe când în cazul competiției aceștia nu se
             sprijină unii pe alții.
                z Morton Deutsch a observat că elevii care sunt în
             competiție cred că pot să aibă succes doar atunci
             când colegii lor nu vor reuși.  Uneori avem nevoie
             de competiție pentru că ne motivează, dar de cele
             mai multe ori avem nevoie de cooperare.
                z Fiecare dintre noi trebuie să aibă motivația nece-
             sară de a crește, de a încerca să fie mai bun decât a
             fost ieri și de a da ce are mai bun în el.


                                                ȘI ÎNVĂȚ. Cooperare mută!


                                             APLIC  1.  Așezați-vă toți elevii într-un cerc și numărați cu voce tare, unul după
                                                altul, în ordine crescătoare. De exemplu, Alin zice 1, Maria zice 2, Dan
                                                zice 3 și tot așa. Fiți atenți unii la alții pentru că, la un moment dat, la
                                                semnalul profesorului va trebui să numărați mai departe, dar în gând.
                                                2.  Ei, acum urmează o mare provocare: după un timp, în care voi ați
                                                continuat să numărați unul după celălalt – dar în gând –, profesorul o să
                                                strige „STOP!”. Elevul pe care-l numește profesorul trebuie să spună
                                                la ce număr a ajuns. Este acest număr apropiat de numerele la care  ați
                                                ajuns voi?

                                            Cu cât învățați să cooperați mai mult, cu atât veți reuși să lucrați
                                              mai bine împreună și rezultatele la acest test vor fi mai bune.

    52  ManageMentul învățării
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59