Page 14 - educatie-plastica-viii
P. 14
Capitolul I Limbajul plastic
1.3 Tehnici specifice artelor
plastice. Reprezentarea grafică
și cromatică
a. Reprezentarea grafică
◼ Ați învățat în clasa a șaptea cum să
reprezentați un peisaj în perspectivă,
folosind tehnici grafice și cromatice:
în desen, reprezentarea se realizează în
creion, laviu de tuș sau de baiț, cărbune,
peniță, liner (un fel de marker cu tuș și
vârf subțire);
în pictură, reprezentarea se realizează în
tempera, culori acrilice, guașă sau acuarelă.
◼ Pentru a realiza un peisaj în perspectivă,
alegeți mai întâi un unghi din care se pot
vedea elemente variate, ritmate, care se
Fig. 1 Vincent van Gogh, Fundătură cu case. depărtează progresiv.
◼ Stabiliți linia orizontului, care nu va fi la
mijlocul paginii, ci mai jos sau mai sus (la
o treime din înălțime). Trasați apoi liniile
principale care determină formele, liniile de
fugă ale caselor, drumurilor, copacilor etc.
◼ Subliniați micșorarea progresivă a for-
melor prin intermediul liniilor de fugă și
estomparea lor către fundal.
◼ Accentuați și detaliați anumite elemente
importante, mai expresive, aflate în plan
apropiat: direcția unui drum sau a unui gard,
anumite clădiri, copaci, detalii ale acestora.
Accentuarea se realizează prin modularea
liniei și prin folosirea expresivității acesteia:
liniile din prim-plan vor fi apăsate, groase,
mai dure, mai intense. De asemenea,
contrastele de valoare vor fi mai mari între
diverse suprafețe din prim-plan.
Fig. 2 Lucrare realizată de un elev.
a b c
Fig. 3 a, b, c Lucrări realizate de elevi.
12 12