Page 14 - educatie-plastica-viii
P. 14

Capitolul I                                                                            Limbajul plastic


                                                                      1.3 Tehnici specifice artelor
                                                                      plastice. Reprezentarea grafică
                                                                      și cromatică

                                                                      a. Reprezentarea grafică

                                                                         ◼ Ați  învățat  în  clasa  a  șaptea  cum  să
                                                                      reprezentați  un  peisaj  în  perspectivă,
                                                                      folosind tehnici grafice și cromatice:
                                                                         ƒ în  desen,  reprezentarea  se  realizează  în
                                                                        creion, laviu de tuș sau de baiț, cărbune,
                                                                        peniță,  liner  (un  fel  de  marker  cu  tuș  și
                                                                        vârf subțire);
                                                                         ƒ în  pictură,  reprezentarea  se  realizează  în
                                                                        tempera, culori acrilice, guașă sau acuarelă.
                                                                         ◼ Pentru a realiza un peisaj în perspectivă,
                                                                      alegeți  mai  întâi  un  unghi  din  care  se  pot
                                                                      vedea  elemente  variate,  ritmate,  care  se
        Fig. 1 Vincent van Gogh, Fundătură cu case.                   depărtează progresiv.
                                                                         ◼ Stabiliți linia orizontului, care nu va fi la
                                                                      mijlocul paginii, ci mai jos sau mai sus (la
                                                                      o  treime  din  înălțime).  Trasați  apoi  liniile
                                                                      principale care determină formele, liniile de
                                                                      fugă ale caselor, drumurilor, copacilor etc.
                                                                         ◼ Subliniați  micșorarea  progresivă  a  for-
                                                                      melor  prin  intermediul  liniilor  de  fugă  și
                                                                      estomparea lor către fundal.
                                                                         ◼ Accentuați și detaliați anumite elemente
                                                                      importante,  mai  expresive,  aflate  în  plan
                                                                      apropiat: direcția unui drum sau a unui gard,
                                                                      anumite clădiri, copaci, detalii ale acestora.
                                                                      Accentuarea  se  realizează  prin  modularea
                                                                      liniei și prin folosirea expresivității acesteia:
                                                                      liniile din prim-plan vor fi apăsate, groase,
                                                                      mai  dure,  mai  intense.  De  asemenea,
                                                                      contrastele de valoare vor fi mai mari între
                                                                      diverse suprafețe din prim-plan.
        Fig. 2 Lucrare realizată de un elev.




























                                     a                                 b                                  c
        Fig. 3 a, b, c Lucrări realizate de elevi.

        12   12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19