Page 18 - educatie-plastica-viii
P. 18
Capitolul I Limbajul plastic
2.2 Designul grafic. Noțiuni generale
a. Ce este designul grafic?
◼ Designul grafic reprezintă proiectarea unei compoziții grafice,
formate din imagine și din text, cu scopul de a promova o idee, un
mesaj, un produs sau un serviciu. Designul grafic este adesea folosit
în publicitate sau în realizarea produselor editoriale.
◼ Rolul unui designer este acela de a reprezenta o informație (un
mesaj) cu forme, culori și text atent alese, într-o formulă vizuală
estetică și ușor de perceput.
◼ Limbajul plastic este format din aceleași elemente, pe care le
întrebuințează și alte lucrări de artă plastică, precum linia, punctul,
Fig. 1 Design grafic de publicație. forma, valoarea, culoarea, și din aceleași mijloace de expresie, precum
acordul, contrastul, gama, armonia, mișcarea, ritmul și textura.
◼ În urma unei documentări asupra produsului care trebuie realizat
și a grupului-țintă căruia i se adresează mesajul, designerul creează
primele schițe. El trebuie să găsească o formulă de adresare vizuală
ușor de parcurs și de înțeles de către privitor. Astfel, el caută soluții
de rezolvare a problemei de comunicare vizuală, răspunzând la
întrebări ca:
Ce fel de informație transmit? Promovez un eveniment de
divertisment, un serviciu de natură juridică sau creez o etichetă
de parfum? Abordarea materialului promoțional va fi astfel una
jucăușă, una serioasă sau una elegantă?
Fig. 2 Design de ambient.
Care este publicul-țintă? Care este categoria de vârstă a publicului?
Ce fel de imagine ar atrage privirea publicului meu? Ce fel de
imagine reflectă produsul sau serviciul promovat?
◼ Informația este prezentată logic, coerent, astfel încât imaginea
creată să atragă atenția privitorului și să fie ușor de înțeles.
◼ Punerea în pagină a elementelor precum textul, forma, imaginea
și culoarea se numește machetare.
◼ Acestea sunt așezate conform principiilor compoziționale și sunt
alăturate unitar, armonios și echilibrat.
◼ Spațiul este organizat și aerisit. Sunt folosite adesea măsura de
aur sau regula treimilor, prin care compoziția este desfășurată pe
trei coloane verticale sau orizontale.
Fig. 3 Design de copertă de disc.
b
a c
Fig. 4 E.L. Kirchner, KG Brücke, afiș de artă. Fig. 5 a, b, c Copertă de carte, machetă de prezentare, ilustrație.
16 16