Page 18 - educatie-plastica-viii
P. 18

Capitolul I                                                                            Limbajul plastic


                                                 2.2 Designul grafic. Noțiuni generale


                                                 a. Ce este designul grafic?

                                                    ◼ Designul  grafic  reprezintă  proiectarea  unei  compoziții  grafice,
                                                 formate din imagine și din text, cu scopul de a promova o idee, un
                                                 mesaj, un produs sau un serviciu. Designul grafic este adesea folosit
                                                 în publicitate sau în realizarea produselor editoriale.
                                                    ◼ Rolul unui designer este acela de a reprezenta o informație (un
                                                 mesaj) cu forme, culori și text atent alese, într-o formulă vizuală
                                                 estetică și ușor de perceput.
                                                    ◼ Limbajul  plastic  este  format  din  aceleași  elemente,  pe  care  le
                                                 întrebuințează și alte lucrări de artă plastică, precum linia, punctul,
        Fig. 1 Design grafic de publicație.      forma, valoarea, culoarea, și din aceleași mijloace de expresie, precum
                                                 acordul, contrastul, gama, armonia, mișcarea, ritmul și textura.
                                                    ◼ În urma unei documentări asupra produsului care trebuie realizat
                                                 și a grupului-țintă căruia i se adresează mesajul, designerul creează
                                                 primele schițe. El trebuie să găsească o formulă de adresare vizuală
                                                 ușor de parcurs și de înțeles de către privitor. Astfel, el caută soluții
                                                 de  rezolvare  a  problemei  de  comunicare  vizuală,  răspunzând  la
                                                 întrebări ca:
                                                    ƒ Ce  fel  de  informație  transmit?  Promovez  un  eveniment  de
                                                    divertisment, un serviciu de natură juridică sau creez o etichetă
                                                    de parfum? Abordarea materialului promoțional va fi astfel una
                                                    jucăușă, una serioasă sau una elegantă?
        Fig. 2 Design de ambient.
                                                    ƒ Care este publicul-țintă? Care este categoria de vârstă a publicului?
                                                    ƒ Ce  fel  de  imagine  ar  atrage  privirea  publicului  meu?  Ce  fel  de
                                                    imagine reflectă produsul sau serviciul promovat?
                                                    ◼ Informația este prezentată logic, coerent, astfel încât imaginea
                                                 creată să atragă atenția privitorului și să fie ușor de înțeles.
                                                    ◼ Punerea în pagină a elementelor precum textul, forma, imaginea
                                                 și culoarea se numește machetare.
                                                    ◼ Acestea sunt așezate conform principiilor compoziționale și sunt
                                                 alăturate unitar, armonios și echilibrat.
                                                    ◼ Spațiul este organizat și aerisit. Sunt folosite adesea măsura de
                                                 aur sau regula treimilor, prin care compoziția este desfășurată pe
                                                 trei coloane verticale sau orizontale.
        Fig. 3 Design de copertă de disc.













                                                                                                          b












                                                                              a                           c

        Fig. 4 E.L. Kirchner, KG Brücke, afiș de artă.   Fig. 5 a, b, c Copertă de carte, machetă de prezentare, ilustrație.
        16   16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23