Page 15 - educatie-plastica-viii
P. 15

Limbajul plastic                                                                            Capitolul I


               ◼ Tratați  planurile  mai  îndepărtate  cu
            linii  mai  delicate,  mai  subțiri,  estompate
            progresiv,  pe  măsură  ce  se  îndepărtează
            mai mult. Formele vor fi, de asemenea, mult
            simplificate, doar sugerate, iar contrastele
            se vor anula și se vor uniformiza în fundal.
               ◼ Realizați același peisaj, dar din unghiuri
            diferite și folosind tehnici diferite.


            b. Reprezentarea cromatică

               ◼ Pe lângă regulile utilizate mai sus, pentru
            peisajele în culoare vă veți raporta la efectul
            spațial  al  culorilor,  studiat  în  clasa  a  VII-a,
            care reprezintă aplicația perspectivei aeriene
            și cromatice.
               ◼ În  planurile  apropiate,  formele  vor  fi
            mai  detaliate,  desenul  mai  clar,  accentuând
            detaliile mai importante cu pensula.      Fig. 5 J.M.W. Turner, Orașul Nantes văzut de pe insula Feydeau.
               ◼ Pe  măsură  ce  se  îndepărtează  de  privitor,
            formele  vor  fi  mai  difuze,  detaliile  vor  dis-
            părea,  ajungând  la  simple  pete  sugerate  în
            fundal.
               ◼ Dimensiunile  formelor  se  vor  micșora  de
            asemenea către adâncimea imaginii.
               ◼ În  funcție  de  imaginea  pe  care  o  vedeți,
            folosiți  în  prim-plan  culori  mai  calde,  în
            contraste accentuate cromatic și valoric; fo-
            losiți  și  tratarea  picturală  vibrată  pentru  a
            mări expresivitatea lucrării.
               ◼ În planul secund, aceleași culori vor fi ușor
            răcite, iar contrastele dintre ele se vor liniști
            ușor.  Culorile  complementare  se  sting  prin
            amestec, devenind griuri colorate.
               ◼ În  planurile  următoare,  îndreptându-ne
            progresiv în adâncime către planul depărtat,
            culorile vor fi din ce în ce mai reci și din ce în
            ce mai deschise.
                                                      Fig. 6 Lucrare realizată de un elev.





























            Fig. 4 Lucrare realizată de un elev.      Fig. 7 Lucrare realizată de un elev.

                                                                                                           13     13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20