Page 15 - educatie-plastica-viii
P. 15
Limbajul plastic Capitolul I
◼ Tratați planurile mai îndepărtate cu
linii mai delicate, mai subțiri, estompate
progresiv, pe măsură ce se îndepărtează
mai mult. Formele vor fi, de asemenea, mult
simplificate, doar sugerate, iar contrastele
se vor anula și se vor uniformiza în fundal.
◼ Realizați același peisaj, dar din unghiuri
diferite și folosind tehnici diferite.
b. Reprezentarea cromatică
◼ Pe lângă regulile utilizate mai sus, pentru
peisajele în culoare vă veți raporta la efectul
spațial al culorilor, studiat în clasa a VII-a,
care reprezintă aplicația perspectivei aeriene
și cromatice.
◼ În planurile apropiate, formele vor fi
mai detaliate, desenul mai clar, accentuând
detaliile mai importante cu pensula. Fig. 5 J.M.W. Turner, Orașul Nantes văzut de pe insula Feydeau.
◼ Pe măsură ce se îndepărtează de privitor,
formele vor fi mai difuze, detaliile vor dis-
părea, ajungând la simple pete sugerate în
fundal.
◼ Dimensiunile formelor se vor micșora de
asemenea către adâncimea imaginii.
◼ În funcție de imaginea pe care o vedeți,
folosiți în prim-plan culori mai calde, în
contraste accentuate cromatic și valoric; fo-
losiți și tratarea picturală vibrată pentru a
mări expresivitatea lucrării.
◼ În planul secund, aceleași culori vor fi ușor
răcite, iar contrastele dintre ele se vor liniști
ușor. Culorile complementare se sting prin
amestec, devenind griuri colorate.
◼ În planurile următoare, îndreptându-ne
progresiv în adâncime către planul depărtat,
culorile vor fi din ce în ce mai reci și din ce în
ce mai deschise.
Fig. 6 Lucrare realizată de un elev.
Fig. 4 Lucrare realizată de un elev. Fig. 7 Lucrare realizată de un elev.
13 13