Page 17 - educatie-plastica-viii
P. 17
Limbajul plastic Capitolul I
pet, ceramică, realizate în mici ateliere de
meșteșugărie. Creațiile lor au inspirat în
întreaga Europă curentele Artei 1900.
◼ Cu timpul, nevoia de proiectare con ști-
entă a unor produse voit estetice a de venit
necesară, în vederea producerii lor în masă.
Au apărut un nou domeniu—de signul — și
o nouă profesie, cea de designer. Acesta tre-
buie să aibă o pregătire multidisciplinară,
având atât calități artistice, cât și compe-
tențe inginerești.
b. Bauhaus
◼ În Școala Bauhaus (în traducere liberă,
Școala de Arhitectură), dezvoltată în pe-
rioada interbelică în Germania, a apărut Fig. 6 William Morris, tapiserie.
ideea raportului dintre formă și funcțio-
nalitate, acestea fiind reciproc influența-
bile. Aici au activat designeri ca Josef Al-
bers, Marcel Breuer, Wilhelm Wagenfeld,
concepția de bază a Școlii Bauhaus fiind uni-
tatea construcției arhitectonice proiectate
împreună de arhitect, inginer, constructor,
designer, artist, de la primele schițe până la
ultimele detalii de ambient sau de decor.
◼ Designul devine astfel domeniul de
creație în care se proiectează produse
funcționale, urmărind două aspecte princi-
pale: aspectul utilitar (legat de funcționa-
litate) și aspectul estetic (legat de formă). Fig. 7 Carlo Bugatti, masă de scris. Fig. 8 Charles Rohlfs, scaun de stejar.
a b
Fig. 5 Gerrit Rietveld, Scaunul roșu și albastru. Fig. 9 a, b Schițe de modă.
15 15