Page 17 - educatie-plastica-viii
P. 17

Limbajul plastic                                                                            Capitolul I


            pet,  ceramică,  realizate  în  mici  ateliere  de
            meșteșugărie.  Creațiile  lor  au  inspirat  în
            întreaga Europă curentele Artei 1900.
               ◼ Cu  timpul,  nevoia  de  proiectare  con ști-

            entă a unor produse voit estetice a de venit
            necesară, în vederea producerii lor în masă.

            Au apărut un nou domeniu—de signul — și
            o nouă profesie, cea de designer. Acesta tre-
            buie  să  aibă  o  pregătire  multidisciplinară,
            având  atât  calități  artistice,  cât  și  compe-
            tențe inginerești.


            b. Bauhaus

               ◼ În  Școala  Bauhaus  (în  traducere  liberă,
            Școala  de  Arhitectură),  dezvoltată  în  pe-
            rioada  interbelică  în  Germania,  a  apărut   Fig. 6  William Morris, tapiserie.
            ideea  raportului  dintre  formă  și  funcțio-
            nalitate,  acestea  fiind  reciproc  influența-
            bile.  Aici  au  activat  designeri  ca  Josef  Al-
            bers,  Marcel  Breuer,  Wilhelm  Wagenfeld,
            concepția de bază a Școlii Bauhaus fiind uni-
            tatea  construcției  arhitectonice  proiectate
            împreună de arhitect, inginer, constructor,
            designer, artist, de la primele schițe până la
            ultimele detalii de ambient sau de decor.
               ◼ Designul  devine  astfel  domeniul  de
            creație  în  care  se  proiectează  produse
            funcționale, urmărind două aspecte princi-
            pale: aspectul  utilitar (legat de funcționa-
            litate) și aspectul  estetic (legat de formă).  Fig. 7  Carlo Bugatti, masă de scris.  Fig. 8  Charles Rohlfs, scaun de stejar.







































                                                                                a                              b
            Fig. 5  Gerrit Rietveld, Scaunul roșu și albastru.  Fig. 9  a, b Schițe de modă.

                                                                                                           15     15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22