Page 16 - educatie-plastica-viii
P. 16

Capitolul I                                                                            Limbajul plastic


                                                                      2. Designul


                                                                      2.1 Istoric

                                                                      a. Ce este designul?

                                                                         ◼ Termenul design, originar din limba en-


                                                                      gleză, înseamnă desen, în sensul de pro iect,
                                                                      schiță  tehnică,  și  denumește  ansamblul
                                                                      pro ce deelor  de  proiectare  și  producere  a


                                                                      obiec telor funcționale. Designul este rapor-

                                                                      tul dintre forma și funcția obiectului, dintre
                                                                      latura estetică și cea utilă.
                                                                         ◼ Designul, ca ramură a activității umane,
                                  a                              b    a apărut ca o reacție la producția de masă,
                                                                      dez voltată  odată  cu  revoluția  industrială



        Fig. 1  Afișe. a Fernando Garcia Porce, Omagiu lui Picasso.   din Anglia, la finalul secolului al XIX-lea.
        b Henri de Toulouse-Lautrec, Moulin Rouge: La Goulue.            ◼ Artistul  William  Morris,  inspirat  de
                                                                      scrierile  criticului  de  artă  John  Ruskin,  a
                                                                      pus bazele mișcării estetice Arts and Crafts,



                                                                      sus ținând că în orice casă ar trebui păstrate


                                                                      doar obiectele utile și frumoase.
                                                                         ◼ Scriitorul  Oscar  Wilde,  membru  al  miș-
                                                                      cării,  face  în  această  perioadă  cunoscuta
                                                                      afirmație: „Am aflat că lucrurile urâte sunt
                                                                      făcute de cei care încearcă să facă ceva fru-
                                                                      mos, iar toate lucrurile frumoase sunt reali-
                                                                      zate de cei ce se străduiesc să facă ceva util.”
                                                                      Iată  cele  două  componente  ale  designului:
                                                                      latura  funcțională  și  latura  estetică,  nece-
                                                                      sare oricărui obiect.
                                                                         ◼ Membrii  mișcării  estetice  din  Anglia,
                                                                      Arts  and  Crafts,  au  proiectat  și  au  produs
                                                                      mobilier  de  artă,  textile,  modele  de  ta-





        Fig. 2  Christopher Dresser, ceainic de argint. Puteți vedea ceainicul de
        argint cu mâner de abanos, proiectat în 1879 de Christopher Dresser și
        produs  manual  de  sculptorul  și  designerul  Brian  Asquith  (1930–2008).
        Ce vă sugerează aceste forme geometrizate, compuse estetic, având în
        vedere faptul că au fost proiectate în secolul al XIX-lea?




















                                  a                              b
        Fig. 3  a, b Koloman Moser, fotoliu Art Nouveau.              Fig. 4  W. Wagenfeld, lampa WA 24, Bauhaus.

        14   14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21