Page 46 - educatie-plastica-viii
P. 46

Capitolul II                                                                         Arta contemporană


                                                 2.3 Cinetismul și op-artul


                                                 a. Noțiuni introductive

                                                    ◼ Cinetismul este un curent artistic contemporan care are la bază
                                                 ilustrarea mișcării (gr. kinetos „mișcare“). Apariția sa stă sub sem-
                                                 nul încercărilor futuriștilor și ale dadaiștilor de a reda mișcarea în
                                                 diferite moduri.
                                                    ◼ Una  dintre  cele  mai  importante  ramuri  ale  cinetismului  este
                                                 op-artul și a apărut la sfârșitul anilor '50.
                                                    ◼ Termenul op-art a fost folosit pentru prima dată de revista Time,
                                                 în 1964, ca o prescurtare pentru optical art, deoarece se folosea teh-
                                                 nica iluziilor optice. Astfel, artiștii sugerau tridimensionalitatea și
                                                 mișcarea prin diferite procedee.
                                                    ◼ Apărut într-o perioadă în care tehnologia devenea mai acce sibilă,
                                                 op-artul a avut un succes masiv în publicitate, în grafica co pertelor
                                                 de carte și de disc, dar și în industria modei, atingând apo geul la
                                                 mijlocul anilor '60.
                                                    ◼ Se folosesc trecerile gradate între prim-plan și fundal, fie de la
                                                    închis la deschis, fie prin explorarea efectului spațial al culorilor.
        Fig. 1 Victor Vasarely, Tridim-L.           ◼ Printre  cei  mai  importanți  reprezentanți  se  numără  Bridget
                                                    Riley, Victor Vasarely și Jesús Rafael Soto.

                                                 b. Artiști reprezentativi

                                                 Victor Vasarely
                                                    ◼ A  folosit  cu  precădere  culori  puternice  și  imagini  deformate
                                                 pentru a sugera detașarea formelor din pictură.
                                                    ◼ Oricât  de  intense  ar  fi  culorile  sale,  acestea  se  armonizează
                                                 perfect prin degradeurile formate din treptele tonale care sugerează
                                                 volumul sau adâncimea.
                                                    ◼ Formele se măresc sau se micșorează în rețele bine calculate prin
                                                 care se redă modificarea treptată a volumelor.
                                                    ◼ Liniile curbe dau iluzia mișcării prin schimbarea de grosime și de
                                                 direcție.
        Fig. 2 Victor Vasarely, Maamor.

































        Fig. 3 Jesús Rafael Soto, Esfera Caracas.            Fig. 4 Jesús Rafael Soto, Penetrabil.
            44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51