Page 47 - educatie-plastica-viii
P. 47

Arta contemporană                                                                           Capitolul II


            2.4 În căutarea unor surse de inspirație inedite:
            Arta brută și Gruparea CoBrA

            a. Arta brută


               ◼ Arta brută grupează artiști care și-au găsit inspirația în arta co-
            piilor și în creațiile pacienților din spitalele psihiatrice, apreciind că
            lucrările au fost create din impulsuri pure și autentice care nu țin
            cont de normele sociale și culturale.
               ◼ Unul dintre cei mai importanți reprezentanți este Jean Dubuffet.
               ◼ A  utilizat  tehnica  impasto,  prin  care  culorile  dense  sunt  com-
            binate  cu  nisip,  noroi,  bucăți  de  sticlă,  tencuială  sau  ciment.  În
            această pastă groasă se pot realiza semne prin zgâriere, permițând
            realizarea unor contururi dure.
               ◼ A optat pentru o reprezentare bidimensională, realizând o armo-
            nie între prim-plan și fundal.

            b. Gruparea CoBrA
                                                                          Fig. 6 Karel Appel, Child IV.
               ◼ CoBrA a fost fondată în februarie 1948, la Paris. Denumirea sa este
            un acronim care vine de la numele orașelor Copenhaga, Bruxelles și
            Amsterdam, în care mișcarea s-a dezvoltat până în 1951.
               ◼ Artiștii  s-au  inspirat  din  arta  copiilor,  din  mitologia  nordică,
            precum  și  din  arta  vikingilor  și  a  eschimoșilor,  domenii  care
            nu  fuseseră  explorate  până  atunci.  Operele  lor  sunt  bazate  pe
            experiment și pe spontaneitate. Erau utilizate culorile și contrastele
            puternice, cromatica fiind tensionată.
               ◼ La început, gruparea CoBrA a protestat împotriva geometrizării
            excesive promovate de mișcarea De Stijl, considerând că principala
            caracteristică a artei este libertatea.
               ◼ Artiștii  au  negat  linia  dreaptă,  construcțiile  geometrizate  și
            unghiurile drepte.                                            Fig. 7  Karel Appel, Asking children.
               ◼ În centrul preocupărilor lor se află silueta umană.
               ◼ Printre cei mai importanți reprezentanți se numără Karel Appel,
            Christian Dotremont, Asger Jorn și Joseph Noiret.



































            Fig. 5 Jean Dubuffet, Sculptură.                              Fig. 8  Jean Dubuffet, Petrecărețul.
                                                                                                           45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52