Page 47 - educatie-plastica-viii
P. 47
Arta contemporană Capitolul II
2.4 În căutarea unor surse de inspirație inedite:
Arta brută și Gruparea CoBrA
a. Arta brută
◼ Arta brută grupează artiști care și-au găsit inspirația în arta co-
piilor și în creațiile pacienților din spitalele psihiatrice, apreciind că
lucrările au fost create din impulsuri pure și autentice care nu țin
cont de normele sociale și culturale.
◼ Unul dintre cei mai importanți reprezentanți este Jean Dubuffet.
◼ A utilizat tehnica impasto, prin care culorile dense sunt com-
binate cu nisip, noroi, bucăți de sticlă, tencuială sau ciment. În
această pastă groasă se pot realiza semne prin zgâriere, permițând
realizarea unor contururi dure.
◼ A optat pentru o reprezentare bidimensională, realizând o armo-
nie între prim-plan și fundal.
b. Gruparea CoBrA
Fig. 6 Karel Appel, Child IV.
◼ CoBrA a fost fondată în februarie 1948, la Paris. Denumirea sa este
un acronim care vine de la numele orașelor Copenhaga, Bruxelles și
Amsterdam, în care mișcarea s-a dezvoltat până în 1951.
◼ Artiștii s-au inspirat din arta copiilor, din mitologia nordică,
precum și din arta vikingilor și a eschimoșilor, domenii care
nu fuseseră explorate până atunci. Operele lor sunt bazate pe
experiment și pe spontaneitate. Erau utilizate culorile și contrastele
puternice, cromatica fiind tensionată.
◼ La început, gruparea CoBrA a protestat împotriva geometrizării
excesive promovate de mișcarea De Stijl, considerând că principala
caracteristică a artei este libertatea.
◼ Artiștii au negat linia dreaptă, construcțiile geometrizate și
unghiurile drepte. Fig. 7 Karel Appel, Asking children.
◼ În centrul preocupărilor lor se află silueta umană.
◼ Printre cei mai importanți reprezentanți se numără Karel Appel,
Christian Dotremont, Asger Jorn și Joseph Noiret.
Fig. 5 Jean Dubuffet, Sculptură. Fig. 8 Jean Dubuffet, Petrecărețul.
45