Page 49 - educatie-plastica-viii
P. 49

Arta contemporană                                                                           Capitolul II


            Activități de învățare, evaluare


            a. Materializarea conceptului
            prin formă și material


            Daniel Libeskind,
            Muzeul Evreiesc din Berlin (Fig. 5)
               ◼ Conceptul care a stat la baza proiectului
            este reprezentarea dramei trăite de evrei în
            timpul  Holocaustului.  Arhitectul  a  gândit
            clădirea ca pe o sculptură imensă.
               ◼ Muzeul  este  conceput  ca  o  completare  a
            unei  clădiri  baroce.  Planul  subsolului  este
            structurat pe trei axe: Axa Exilului, Axa Ho-
            locaustului și Axa Continuității. Toate aceste
            axe sunt finalizate printr-un spațiu special,
            gândit  de  arhitect  astfel  încât  să  amplifice
            experiența vizitatorului.
               ◼ Grădina Exilului este compusă din 49 de
            stele  înclinate,  realizate  din  beton,  având   Fig. 5 Daniel Libeskind, Muzeul Evreiesc din Berlin.
            deasupra un strat vegetal care simbolizează
            speranța. Parcurgerea acestui spațiu trans-
            mite senzația de claustrofobie și de nesigu-
            ranță, redând starea evreilor plecați în exil.
               ◼ Turnul  Holocaustului  este  un  spațiu  în
            care  lumina  naturală  pătrunde  doar  prin-
            tr-o fantă îngustă. Astfel este sugerată spe-
            ranța de eliberare a celor deportați.
               ◼ Cel  de-al  treilea  „Vid”  simbolic  al
            muzeului  este  „Vidul  Memoriei”,  în  care
            este adăpostită instalația Frunze căzute a ar-
            tistului israelian Menashe Kadishman.
               ◼ Pentru a amplifica trăirile celor care par-
            curg  acest  spațiu,  arhitectul  a  utilizat  linii
            frânte  și  materiale  precum  betonul  și  me-
            talul.
                                                                                 a                             b
            b. Experiment
                                                                                                               c
               ◼ Pornind de la modelul oferit de Libeskind
            prin  Muzeul  Evreiesc  din  Berlin,  alegeți
            cinci materiale diferite.
               ◼ Analizați-le  cu  atenție.  Notați  senzațiile
            pe  care  vi  le  transmite  fiecare  material  în
            parte.
               ◼ Încercați să vă dați seama dacă vă trezește
            vreo amintire. Alegeți apoi câte un material
            care  să  exprime  cel  mai  bine  următoarele
            emoții: frică, bucurie, tristețe.
               ◼ Asociați  apoi  materialului  câte  o  formă.
            Încercați  să  transmiteți  emoții  cât  mai
            puternice  prin  intermediul  formelor  și
            materialelor.


                         Materiale folosite în arhitectură.


                                                      Fig. 6 a, b, c Proiect realizat de elevi. Analiza unor materiale diferite.
                                                                                                           47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54