Page 51 - educatie-plastica-viii
P. 51
Arta contemporană Capitolul II
◼ Alegerea și reinterpretarea unei opere de artă
◼ Adeseori, operele de artă cunoscute au fost
reinterpretate de marii artiști.
◼ Reinterpretarea este la îndemâna oricui,
creativitatea fiind o calitate pe care avem cu
toții, chiar dacă este mai mult sau mai puțin
dezvoltată.
◼ Cel mai frecvent reinterpretată operă de artă
este Mona Lisa, realizată în 1503 de Leonardo
da Vinci. Puteți deschide în manualul digital
varianta realizată de artistul dadaist Marcel
Duchamp. Și lucrările lui Diego Velázquez, Las
Meninas („Însoțitoarele”) și Portretul Papei
Inocențiu al X-lea, au fost reinterpretate de Fig. 4 Diego Velázquez, Las Meninas.
mari artiști precum Francis Bacon (1909–1992) și
Pablo Picasso. Realizați și voi o interpretare a
unei lucrări celebre, procedând ca mai jos.
Fiecare elev va realiza o reinterpretare a
unei opere de artă celebre, pe care profesorul
de educație plastică o poate propune fie unor
grupe, fie întregului colectiv de elevi.
Puteți folosi orice mijloc de exprimare
artistică, tehnica fiind la alegere. Fiți creativi și
încercați să realizați interpretări amuzante!
La sfârșit, veți expune toate lucrările și
le veți analiza împreună. Creația reflectă
personalitatea artistului. Veți obține, așadar,
lucrări originale.
◼ Exprimarea propriei viziuni asupra unei Fig. 5 Pablo Picasso, Las Meninas.
opere literare
◼ Literatura ne permite să ne imaginăm uni-
versul așa cum vrem. Ne lasă libertatea de a ne
crea propria lume înconjuratoare.
◼ Porniți de la o operă literară care vă place
foarte mult. Încercați să vă imaginați singuri
universul descris de autorul respectiv și să ilus-
trați cât mai bine impresia pe care v-o lasă.
◼ Nu uitați, adevăratele opere de artă sunt re- a b c d
zultatul ingeniozității. Fiți inventivi și curajoși! Fig. 6 a, c Colaje realizate de elevi după Egon Schiele (b) și Rogier Van der Weyden (d).
Observați o variantă de interpretare a roma-
nului Micul prinț de Antoine de Saint-Exupéry.
Puteți ilustra fie Micul prinț, fie un univers
diferit, prezentat de alt autor. Important este
să vă lăsați purtați de frumusețea descoperirii
unor noi tărâmuri pe care le puteți parcurge
doar cu ajutorul imaginației.
Călătoria micului prinț este menită să umple
golul din sufletul său. Singurătatea îl face să își
dorească să găsească un prieten. „Oamenii mari
nu înțeleg niciodată nimic singuri și e obositor
pentru copii să le tot dea explicații.”
Puteți alege fragmente din text, iar apoi să le
„desenați“ în lucrările voastre cu o linie modu-
lată, cursivă, care dă multă expresivitate.
Fig. 7 Micul Prinț în imaginația unui elev.
49