Page 51 - educatie-plastica-viii
P. 51

Arta contemporană                                                                           Capitolul II


               ◼ Alegerea și reinterpretarea unei opere de artă

               ◼ Adeseori, operele de artă cunoscute au fost
            reinterpretate de marii artiști.
               ◼ Reinterpretarea  este  la  îndemâna  oricui,
            creativitatea  fiind  o  calitate  pe  care  avem  cu
            toții,  chiar  dacă  este  mai  mult  sau  mai  puțin
            dezvoltată.
               ◼ Cel mai frecvent reinterpretată operă de artă
            este  Mona Lisa,  realizată  în  1503  de  Leonardo
            da  Vinci.  Puteți  deschide  în  manualul  digital
            varianta  realizată  de  artistul  dadaist  Marcel
            Duchamp. Și lucrările lui Diego Velázquez, Las
            Meninas  („Însoțitoarele”)  și  Portretul Papei
            Inocențiu  al  X-lea,  au  fost  reinterpretate  de   Fig. 4 Diego Velázquez, Las Meninas.
            mari artiști precum Francis Bacon (1909–1992) și
            Pablo Picasso. Realizați și voi o interpretare a
            unei lucrări celebre, procedând ca mai jos.
               ƒ Fiecare  elev  va  realiza  o  reinterpretare  a
            unei opere de artă celebre, pe care profesorul
            de educație plastică o poate propune fie unor
            grupe, fie întregului colectiv de elevi.
               ƒ Puteți  folosi  orice  mijloc  de  exprimare
            artistică, tehnica fiind la alegere. Fiți creativi și
            încercați să realizați interpretări amuzante!
               ƒ La  sfârșit,  veți  expune  toate  lucrările  și
            le  veți  analiza  împreună.  Creația  reflectă
            personalitatea  artistului.  Veți  obține,  așadar,
            lucrări originale.


               ◼ Exprimarea  propriei  viziuni  asupra  unei   Fig. 5 Pablo Picasso, Las Meninas.
            opere literare
               ◼ Literatura  ne  permite  să  ne  imaginăm  uni-
            versul așa cum vrem. Ne lasă libertatea de a ne
            crea propria lume înconjuratoare.
               ◼ Porniți  de  la  o  operă  literară  care  vă  place
            foarte  mult.  Încercați  să  vă  imaginați  singuri
            universul descris de autorul respectiv și să ilus-
            trați cât mai bine impresia pe care v-o lasă.
               ◼ Nu uitați, adevăratele opere de artă sunt re-   a               b             c               d
            zultatul ingeniozității. Fiți inventivi și curajoși!   Fig. 6 a, c Colaje realizate de elevi după Egon Schiele (b) și Rogier Van der Weyden (d).
               ƒ Observați o variantă de interpretare a roma-
            nului Micul prinț de Antoine de Saint-Exupéry.
               ƒ Puteți  ilustra  fie  Micul  prinț,  fie  un  univers
            diferit,  prezentat  de  alt  autor.  Important  este
            să vă lăsați purtați de frumusețea descoperirii
            unor  noi  tărâmuri  pe  care  le  puteți  parcurge
            doar cu ajutorul imaginației.
               ƒ Călătoria micului prinț este menită să umple
            golul din sufletul său. Singurătatea îl face să își
            dorească să găsească un prieten. „Oamenii mari
            nu înțeleg niciodată nimic singuri și e obositor
            pentru copii să le tot dea explicații.”
               ƒ Puteți alege fragmente din text, iar apoi să le
            „desenați“ în lucrările voastre cu o linie modu-
            lată, cursivă, care dă multă expresivitate.


                                                      Fig. 7 Micul Prinț în imaginația unui elev.
                                                                                                           49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56