Page 52 - educatie-plastica-viii
P. 52

Arta contemporană                                                                            Capitolul II

                                                 4.2 Evaluare complementară

                                                 Artele cinetice. Analiză

                                                    ◼ Artele vizuale cinetice  sau artele spectacolului (cu desfășurare atât
                                                 în spațiu, cât și în timp) pot fi teatrul, spectacolul de operă sau de balet,
                                                 cinematografia, arta video, animația. Spectacolul vizual este susținut atât
                                                 de un text literar (piesa de teatru, scenariul de film, libretul unei opere),
                                                 cât și de elemente audio (muzicale).
                                                    ◼ Una dintre componentele vizuale ale spectacolului este reprezentată de sce-
        Fig. 1 Platou de filmare, decor pentru filmul Robin Hood.  nografie, artă înrudită cu designul, deoarece cuprinde amenajarea unor spații
                                                 interioare sau exterioare și crearea unor costume potrivite pentru personaje.
                                                    ◼ O piesă sau un film inspirate dintr-o poveste vor avea decoruri și costume
                                                 ce sugerează o lume imaginară, completate de o mulțime de efecte speciale.
                                                    ◼ Pentru un spectacol cu subiect antic sau medieval, scenografia va fi
                                                 creată pentru a sugera realitatea din acea vreme, iar un film cu subiect
                                                 contemporan va avea costume și decoruri din zilele noastre.
                                                    ◼ Și în cazul scenografiei este importantă regula principală a oricărei com-
                                                 poziții, și anume unitatea, echilibrul și armonia. Trebuie să existe o legătură
                                                 între conceptul decorurilor și cel al costumelor. Este importantă păstrarea
                                                 unui raport cromatic unitar, a unei game, a unei dominante sau unui contrast
                                                 care ar trebui să se regăsească în costume, decoruri și în jocul de lumini.
        Fig. 2 Decoruri pentru filmul Robin Hood.     ◼ Pe baza ideii regizorului, scenograful creează conceptul vizual com-
                                                 plex, cuprinzând toate scenele, cu indicațiile lor. Sunt create proiecte de
                                                 ansamblu, machete de mici dimensiuni, apoi sunt realizate decorurile de
                                                 către butafori, iar costumele, de către costumieri, pe baza acestor proiecte.
                                                    ◼ Decorurile sunt diferite în funcție de destinația lor, pentru teatru sau
                                                 pentru film. În Fig. 3 observați o mână de mari dimensiuni, care este mon-
                                                 tată pe un obiect în formă de torță. În Fig. 4 este prezentată scena com-
                                                 pletă, de dimensiuni colosale, montată pentru spectacolul de operă Aida
                                                 de Verdi, la Bregenz, Austria.
                                                    ◼ Pot fi scene cu panouri care se retrag în culise sau pot fi montate rapid între
                                                 acte. În Fig. 5 puteți vedea decorurile pentru Crăiasa Zăpezii, spectacolul com-
        Fig. 3 Detalii de decor pentru Aida de Verdi.   paniei English National Ballet, alcătuite din panouri decorative care au putut
                                                 fi demontate și deplasate pentru a susține reprezentații în alte țări.
                                                    ◼ Pentru un film sunt create numeroase decoruri în care sunt filmate sce-
                                                 nele. Se realizează panouri cu texturi care imită elemente naturale sau arti-
                                                 ficiale (stâncă, vegetație, zid de cărămidă, fațade) și care se montează pe
                                                 schele stabile pe care, uneori, actorii trebuie să joace. În Fig. 1 observați
                                                 decorurile pentru filmul Robin Hood, regizat de Otto Bathurst, construite
                                                 într-o fostă hală industrială, iar în Fig. 2, interioare din scena mare, creată
                                                 pentru a filma acțiunea.
                                                    ◼ Accesați codul QR pentru a vedea imagini din filmul Maleficent.
                                                    ◼ Analizați peisajul din acest film, răspunzând la următoarele întrebări:
                                                 1. Cum este reprezentată pădurea magică în film? Ce elemente o fac să pară
                                                 fantastică?
        Fig. 4 Construcția decorului pentru Aida de Verdi.
                                                 2. Cum se schimbă aspectul pădurii pe parcursul filmului? Ce semnifica-
                                                 ție are această transformare?
                                                 3. Ce culori predomină în peisaj și cum influențează acestea mesajul?
                                                 4. Ce tipuri de creaturi fantastice trăiesc în această pădure? Contribuie ele la
                                                 farmecul și la fascinația atmosferei?
                                                 5. Există contrast vizual între pădure și lumea oamenilor? Ce mesaj
                                                 transmite această diferență?
                                                    ◼ Testați-vă abilitățile de receptare și de analiză ale decorurilor de tea-
                                                 tru și film. Răspundeți la întrebările de la autoevaluare, notate în caiete.



                                                             Analiză de film.
        Fig. 5 Decoruri pentru baletul Crăiasa zăpezii.
            50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57