Page 55 - educatie-plastica-viii
P. 55
Compoziția Capitolul III
b. Genuri în compoziția plastică
◼ Ați învățat în clasele anterioare că există
mai multe tipuri de compoziție. Pentru a vă
reaminti, accesați codul QR de mai jos.
◼ Puteți să vă dați seama dacă o compozi-
ție este statică sau dinamică după struc tura
dreptunghiului în care aceasta se înscrie,
după dreptele diagonale și oblice dinamice
sau după orizontalele și verticalele statice.
Vă puteți orienta și după schema compozi-
țională ușor de identificat (triunghi, trapez,
spirală).
◼ Puteți să recunoașteți o compoziție în-
chisă sau deschisă după felul în care sunt
dispuse elementele în compoziție.
◼ Când elementele compoziționale sunt fi-
gurative, identificăm mai multe genuri: Fig. 5 Peisaj din Veneția. Spațiu natural.
peisajul;
natura statică;
portretul;
compoziția cu personaje.
◼ Artiștii au studiat cu interes tot ce îi în-
conjoară, peisajele (Fig. 5, 6), obiectele,
figura umană, apoi au făcut din aceste su-
biecte opere de artă.
◼ În lucrările lor, prin construcția în per-
spectivă și prin redarea volumului, artiștii
transformă spațiul real într-unul plastic.
◼ Un studiu perfect, bine construit și bine
valorat poate să fie rigid și fără viață. Este
nevoie și de creativitate, de stil, de persona-
litate, de emoție și de mesaj.
◼ După ce ați studiat peisajul, veți conti-
nua să studiați natura statică și veți desco-
peri expresivitatea figurii umane în portret
și compoziția cu personaje.
Fig. 6 Claude Monet, Le Grand canal. Spațiu plastic
Compoziții.
Fig. 4 Santiago Rusiñol, Studiu după Filippo Lippi. Fig. 7 Édouard Manet, Lectura.
53
53