Page 60 - educatie-plastica-viii
P. 60

Capitolul III                                                                               Compoziția


                                                 Activități de învățare, evaluare


                                                 a. Modelare și  modulare, experiment

                                                    ◼ Realizați  modelarea  și  modularea  culorii  într-un  experiment
                                                 realizat după o natură statică.
                                                    ◼ Culorile obiectelor din natura statică ar trebui să se poată adapta
                                                 și la contrastul de clarobscur și la contrastul cald-rece:
                                                 1. Reprezentați  spațiul  și  volumele  prin  modelare  cromatică,
                                                   pornind de la culoarea locală a obiectelor, pe care o deschideți
                                                   în amestec treptat cu alb, în lumină, și în amestec cu negru, în
        Fig. 1 Modelare,    Fig. 2 Modulare,       umbră. Folosiți contrastul de clarobscur, ca în Fig. 5.
        Pieter Claesz.      Paul Cézanne.        2. Reprezentați  și  sugerați  spațiul  tridimensional  și  volumul,

                                                   folosind  diferite  mijloace  picturale  de  divizare  a  tentei.  Se
                                                   folosesc  nuanțe  și  tonuri  într-un  raport  cald-rece,  apropiat
                                                   valoric, ca în Fig. 6.

                                                 Activitate pe grupe
                                                    ◼ Se  fac  două  grupe,  în  funcție  de  aptitudini:  cei  înclinați  spre
                                                 tehnici  elaborate, lucrând cu atenție la detalii, vor realiza mode-
                                                 larea  cromatică.  Cei  care  sunt  mai  expresivi  în  tratarea  picturală
                                                 realizează lucrarea prin modulare, folosind tenta divizată.
                                                    ◼ Pentru  început,  etapele  pe  care  trebuie  să  le  urmați  sunt
                                                 asemănătoare cu cele de la studiul în creion:
                                                 ƒ  puneți  în  pagină,  cu  estimarea  și  trasarea  axelor  și  apoi  cu
                                                   verificarea  prin  măsurători;  construiți  obiectele  cu  atenție  la
        Fig. 3  Elev, Natură statică, modelare gradată  și   rotunjirea elipselor și la redarea formelor în perspectivă;
        contrast  închis–deschis.
                                                 ƒ  pentru prima variantă, modelarea cromatică, puteți alege o gamă
                                                   albastru–oranj, folosind în amestecuri și puțin galben.  Veți face
                                                   trecerile gradat, cu tonuri care merg de la luminile deschise la
                                                   umbrele închise. Cel mai mare contrast valoric se află pe cutie.
                                                 ƒ  Pentru a doua variantă, modularea culorii, folosiți culori calde și
                                                   culori reci mai apropiate valoric. Umbrele vor fi reci, iar luminile
                                                   calde, ca în Fig. 4. Cel mai mare contrast, cald - rece, se formează
                                                   între frunze și fond.
                                                 ƒ  Grupele se evaluează reciproc, urmărind dacă principalele obiec-
                                                   tive  ale  experimentului  au  fost  atinse:  obţinerea    modelării
                                                   asociate contrastului de clarobsur şi obținerea modulării asociate
                                                   contrastului cald–rece. Dacă nu sunt terminate sau dacă modeleul
        Fig. 4   Elev,  Natură  statică,  modulare  vibrată  și   are şi urme de pensulaţie, lucrările nu se depunctează.
        contrast cald–rece.

























        Fig. 5 Natură statică pentru modelare prin închis–deschis.  Fig. 6 Natură statică pentru modulare prin cald-rece.
        58
            58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65