Page 60 - educatie-plastica-viii
P. 60
Capitolul III Compoziția
Activități de învățare, evaluare
a. Modelare și modulare, experiment
◼ Realizați modelarea și modularea culorii într-un experiment
realizat după o natură statică.
◼ Culorile obiectelor din natura statică ar trebui să se poată adapta
și la contrastul de clarobscur și la contrastul cald-rece:
1. Reprezentați spațiul și volumele prin modelare cromatică,
pornind de la culoarea locală a obiectelor, pe care o deschideți
în amestec treptat cu alb, în lumină, și în amestec cu negru, în
Fig. 1 Modelare, Fig. 2 Modulare, umbră. Folosiți contrastul de clarobscur, ca în Fig. 5.
Pieter Claesz. Paul Cézanne. 2. Reprezentați și sugerați spațiul tridimensional și volumul,
folosind diferite mijloace picturale de divizare a tentei. Se
folosesc nuanțe și tonuri într-un raport cald-rece, apropiat
valoric, ca în Fig. 6.
Activitate pe grupe
◼ Se fac două grupe, în funcție de aptitudini: cei înclinați spre
tehnici elaborate, lucrând cu atenție la detalii, vor realiza mode-
larea cromatică. Cei care sunt mai expresivi în tratarea picturală
realizează lucrarea prin modulare, folosind tenta divizată.
◼ Pentru început, etapele pe care trebuie să le urmați sunt
asemănătoare cu cele de la studiul în creion:
puneți în pagină, cu estimarea și trasarea axelor și apoi cu
verificarea prin măsurători; construiți obiectele cu atenție la
Fig. 3 Elev, Natură statică, modelare gradată și rotunjirea elipselor și la redarea formelor în perspectivă;
contrast închis–deschis.
pentru prima variantă, modelarea cromatică, puteți alege o gamă
albastru–oranj, folosind în amestecuri și puțin galben. Veți face
trecerile gradat, cu tonuri care merg de la luminile deschise la
umbrele închise. Cel mai mare contrast valoric se află pe cutie.
Pentru a doua variantă, modularea culorii, folosiți culori calde și
culori reci mai apropiate valoric. Umbrele vor fi reci, iar luminile
calde, ca în Fig. 4. Cel mai mare contrast, cald - rece, se formează
între frunze și fond.
Grupele se evaluează reciproc, urmărind dacă principalele obiec-
tive ale experimentului au fost atinse: obţinerea modelării
asociate contrastului de clarobsur şi obținerea modulării asociate
contrastului cald–rece. Dacă nu sunt terminate sau dacă modeleul
Fig. 4 Elev, Natură statică, modulare vibrată și are şi urme de pensulaţie, lucrările nu se depunctează.
contrast cald–rece.
Fig. 5 Natură statică pentru modelare prin închis–deschis. Fig. 6 Natură statică pentru modulare prin cald-rece.
58
58