Page 58 - educatie-plastica-viii
P. 58

Capitolul III                                                                               Compoziția


                                                 1.3. Procedee folosite în studiul după natură

                                                 a. Modelarea și modularea luminii și a umbrei pe volum


                                                    ◼ Modelarea și modularea luminii și a umbrei sunt procedee folosite
                                                 în studiul după natură pentru a reda sau pentru a sugera volumul și
                                                 impresia de spațiu tridimensional.
                                                    ◼ Modelarea este un procedeu elaborat, bazat pe observație și  pe
                                                 exercițiu. Se face prin treceri valorice gradate, elaborate cu finețe,
                                                 pentru a reda cât mai precis lumina și umbra, materialitatea obiec-
                                                 telor și detaliile. Astfel:
                                                    ƒ în desen, se face folosind mai mult pata valorică pentru mai multă
        Fig. 1 Elev, Natură statică. Modelare în creion.  precizie în realizarea detaliilor, dar folosind și alte procedee care să
                                                 diferențieze materialitatea obiectelor (Fig. 1, 3, 10, 11);
                                                    ƒ în culoare, se pornește de la tenta locală, care se degradează treptat
                                                 în  tonuri deschise spre lumină și închise spre umbră (Fig. 4, 12).
                                                    ◼  Modularea, prin stilul vibrat, pictural, creează o atmosferă mai
                                                 expresivă, mai intensă și mai emoționantă:
                                                    ƒ în desen, se realizează prin vibrarea tipului de hașurare și prin
                                                 modularea liniei (mai groasă sau mai subțire, mai închisă sau mai
                                                 deschisă) (Fig 2);
                                                    ƒ în  pictură,  se  folosește  divizarea  picturală  a  tentei.  Lumina
                                                 devine caldă, iar umbra devine rece (Fig. 6).
                                                    ◼  Modelarea și modularea se folosesc în toate genurile compoziției
                                                 figurative: natura statică, peisajul, portretul, compoziția cu personaje.
                                                    ◼ Modelarea s-a folosit în toate epocile, când se urmărea redarea
        Fig. 2 Henri de Toulouse-Lautrec, Barul cafenelei   realistă, putând fi uneori și mai picturală.  Modularea a apărut în
        din Rue de Rome. Hașură modulată, vibrată.
                                                 epoca modernă, când se punea accentul pe atmosferă și pe expre-
                                                 sivitate.















        Fig. 3 Elev, Natură statică. Modelare în creion.   Fig. 5 Pata și hașura în trepte valorice.




























        Fig. 4 Jean Siméon Chardin, Brioșa. Modelare în culoare. Fig. 6 Paul Cézanne, Natură statică cu draperie. Modulare în culoare.
        56
            56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63