Page 58 - educatie-plastica-viii
P. 58
Capitolul III Compoziția
1.3. Procedee folosite în studiul după natură
a. Modelarea și modularea luminii și a umbrei pe volum
◼ Modelarea și modularea luminii și a umbrei sunt procedee folosite
în studiul după natură pentru a reda sau pentru a sugera volumul și
impresia de spațiu tridimensional.
◼ Modelarea este un procedeu elaborat, bazat pe observație și pe
exercițiu. Se face prin treceri valorice gradate, elaborate cu finețe,
pentru a reda cât mai precis lumina și umbra, materialitatea obiec-
telor și detaliile. Astfel:
în desen, se face folosind mai mult pata valorică pentru mai multă
Fig. 1 Elev, Natură statică. Modelare în creion. precizie în realizarea detaliilor, dar folosind și alte procedee care să
diferențieze materialitatea obiectelor (Fig. 1, 3, 10, 11);
în culoare, se pornește de la tenta locală, care se degradează treptat
în tonuri deschise spre lumină și închise spre umbră (Fig. 4, 12).
◼ Modularea, prin stilul vibrat, pictural, creează o atmosferă mai
expresivă, mai intensă și mai emoționantă:
în desen, se realizează prin vibrarea tipului de hașurare și prin
modularea liniei (mai groasă sau mai subțire, mai închisă sau mai
deschisă) (Fig 2);
în pictură, se folosește divizarea picturală a tentei. Lumina
devine caldă, iar umbra devine rece (Fig. 6).
◼ Modelarea și modularea se folosesc în toate genurile compoziției
figurative: natura statică, peisajul, portretul, compoziția cu personaje.
◼ Modelarea s-a folosit în toate epocile, când se urmărea redarea
Fig. 2 Henri de Toulouse-Lautrec, Barul cafenelei realistă, putând fi uneori și mai picturală. Modularea a apărut în
din Rue de Rome. Hașură modulată, vibrată.
epoca modernă, când se punea accentul pe atmosferă și pe expre-
sivitate.
Fig. 3 Elev, Natură statică. Modelare în creion. Fig. 5 Pata și hașura în trepte valorice.
Fig. 4 Jean Siméon Chardin, Brioșa. Modelare în culoare. Fig. 6 Paul Cézanne, Natură statică cu draperie. Modulare în culoare.
56
56