Page 57 - educatie-plastica-viii
P. 57

Compoziția                                                                                 Capitolul III


               ◼ Construcția:
            ƒ  pentru  a  construi  mai  ușor,  trebuie  să  vă  ajutați  de  axele,  de
               diagonalele și de înălțimile corpurilor, atât în plan, cât și în spațiu;
            ƒ  construcția corpurilor de rotație (cilindru, con, vase etc.) se în-
               cepe în 2D, trasând axele orizontale ale elipselor; elipsele se con-
               struiesc pentru a sugera forma cercurilor în spațiu (Fig. 8);
            ƒ  o construcție corectă a corpurilor geometrice cu muchii (cubul,
               piramida, diverse cutii) se face prin trasarea tuturor muchiilor,
               vizibile sau ascunse;                                       Fig. 6 Măsurătoarea se face prin suprapunerea
            ƒ  identificați și trasați muchia care vine spre voi (marcată cu roșu   unui bețisor pe obiect. Închideți un ochi și miș-
               în Fig. 8) și, în raport cu ea, construiți întreaga figură, micșorând   cați degetul pe băț pentru fixarea dimensiunii.
               ușor celelalte muchii verticale spre punctele de fugă imaginare.
               ◼ Valorația:
            ƒ  începeți  prin  a  privi  cu  ochii  întredeschiși  pentru  a  observa  și
               pentru a putea valora cât de închisă sau de deschisă este culoarea
               obiectelor;
            ƒ  ați învățat mai multe tehnici de valorație; folosiți hașura, pata sau
               combinația dintre ele pentru a reda intensitatea valorică a fiecărui
               obiect și treptele de umbră și de lumină care redau volumul;
            ƒ  pe corpurile de rotație umbra cea mai puternică se află spre inte-
                 riorul formelor, uneori la întâlnirea cu zona de lumină;   Fig. 7 Elev, așezarea în pagină, încadrarea.
            ƒ  trecerile se fac gradat, umbra fiind mai deschisă spre marginea
                 vasului;
            ƒ  pe corpurile cu muchii, observați că suprafețele din umbră nu au o
               valoare egală (cubul de la Fig. 10);
            ƒ  valorați așa cum vedeți, mai închis spre muchii, unde suprafața
               umbrită se întâlnește cu suprafața luminată; este un efect optic
               care face ca, prin contrast, umbra să pară mai închisă când se află
               alături de o suprafață deschisă, luminoasă.


            c. Studiu după natură, culoare

               ◼ Culoarea:
            ƒ  după etapele de paginare și construcție, continuați și cu un studiu   Fig. 8 Elev, construcția obiectelor.
               sau cu o schiță în culoare, urmărind tot luminile și umbrele;
            ƒ  observați culorile și identificați o gamă cromatică dominantă;
            ƒ  urmăriți,  ca  și  la  valorația  în  creion,  zonele  de  închis-deschis
               pentru a da volum formelor; trecerile pot fi mai puțin elaborate,
               pot fi mai picturale pentru a da expresivitate lucrării (Fig. 5).










                                                                           Fig. 9 Elev, valorația zonelor închise.

















            Fig. 5 Elev, studiu, natură statică în culoare.                Fig. 10 Natură statică.
                                                                                                               55
                                                                                                           55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62