Page 57 - educatie-plastica-viii
P. 57
Compoziția Capitolul III
◼ Construcția:
pentru a construi mai ușor, trebuie să vă ajutați de axele, de
diagonalele și de înălțimile corpurilor, atât în plan, cât și în spațiu;
construcția corpurilor de rotație (cilindru, con, vase etc.) se în-
cepe în 2D, trasând axele orizontale ale elipselor; elipsele se con-
struiesc pentru a sugera forma cercurilor în spațiu (Fig. 8);
o construcție corectă a corpurilor geometrice cu muchii (cubul,
piramida, diverse cutii) se face prin trasarea tuturor muchiilor,
vizibile sau ascunse; Fig. 6 Măsurătoarea se face prin suprapunerea
identificați și trasați muchia care vine spre voi (marcată cu roșu unui bețisor pe obiect. Închideți un ochi și miș-
în Fig. 8) și, în raport cu ea, construiți întreaga figură, micșorând cați degetul pe băț pentru fixarea dimensiunii.
ușor celelalte muchii verticale spre punctele de fugă imaginare.
◼ Valorația:
începeți prin a privi cu ochii întredeschiși pentru a observa și
pentru a putea valora cât de închisă sau de deschisă este culoarea
obiectelor;
ați învățat mai multe tehnici de valorație; folosiți hașura, pata sau
combinația dintre ele pentru a reda intensitatea valorică a fiecărui
obiect și treptele de umbră și de lumină care redau volumul;
pe corpurile de rotație umbra cea mai puternică se află spre inte-
riorul formelor, uneori la întâlnirea cu zona de lumină; Fig. 7 Elev, așezarea în pagină, încadrarea.
trecerile se fac gradat, umbra fiind mai deschisă spre marginea
vasului;
pe corpurile cu muchii, observați că suprafețele din umbră nu au o
valoare egală (cubul de la Fig. 10);
valorați așa cum vedeți, mai închis spre muchii, unde suprafața
umbrită se întâlnește cu suprafața luminată; este un efect optic
care face ca, prin contrast, umbra să pară mai închisă când se află
alături de o suprafață deschisă, luminoasă.
c. Studiu după natură, culoare
◼ Culoarea:
după etapele de paginare și construcție, continuați și cu un studiu Fig. 8 Elev, construcția obiectelor.
sau cu o schiță în culoare, urmărind tot luminile și umbrele;
observați culorile și identificați o gamă cromatică dominantă;
urmăriți, ca și la valorația în creion, zonele de închis-deschis
pentru a da volum formelor; trecerile pot fi mai puțin elaborate,
pot fi mai picturale pentru a da expresivitate lucrării (Fig. 5).
Fig. 9 Elev, valorația zonelor închise.
Fig. 5 Elev, studiu, natură statică în culoare. Fig. 10 Natură statică.
55
55