Page 61 - educatie-plastica-viii
P. 61
Compoziția Capitolul III
b. Caracteristici ale naturii statice, analiză
Gheorghe Petrașcu,
Natură statică cu borcan cu pensule, carafă și cărți (Fig. 8).
◼ Priviți lucrarea și observați împreună cu colegul de bancă ce veți
urmări în analiza unei naturi statice.
◼ Genurile preferate de Petrașcu au fost peisajele și naturile statice,
dar el a pictat și portrete sau interioare. Opera lui se caracterizează
prin forță și prin densitate cromatică, având o expresivitate ușor de
recunoscut.
◼ Tipul de compoziție este, ca la majoritatea naturilor statice, o
compoziție statică, echilibrată. Obiectele se înscriu într-un trapez. Fig. 8 Gheorghe Petrașcu, Natură statică cu borcan
◼ Tehnica în ulei este folosită cu măiestrie și adesea culoarea este cu pensule, carafă și cărți.
aplicată cu cuțitul în straturi picturale, vibrate ton în ton.
◼ Elementele compoziționale sunt obiecte obișnuite - o oală, o cană
și niște cărți așezate pe o scoarță populară. Petrașcu le dă, cu stil și
expresivitate, o materialitate de mare preț.
◼ Elementele de limbaj sunt pata și linia, o linie expresivă, modulată
prin trăsăturile geometrizate de cuțit, cu alternanțe subțire–gros,
închis–deschis.
◼ Gama roșu-verde este gama folosită de Petrașcu în lucrarea anali-
zată, deși el este pasionat de clarobscurul colorat. Observați marea
diversitate de nuanțe, de tonuri și de griuri colorate. Pentru mai mul-
tă expresivitate, Petrașcu a folosit și linii în contrast închis–deschis.
◼ Lucrarea transmite profunzimea și forța creatoare a artistului prin bo-
găția nuanțelor și tonurilor, prin materialitatea prețioasă, prin tușele
viguroase și prin expresivitatea liniei.
◼ Alegeți o natură statică (Fig. 7, 9, 10, 11) și, împreună cu colegul de
bancă, analizați-o. Fig. 9 Gheorghe Petrașcu, Flori în glastră.
c. Sarcini de lucru
Implicarea în înțelegerea și în identificarea caracteristicilor
vizibile pe lucrarea analizată ca exemplu.
Realizarea analizei pe baza caracteristicilor identificate.
Exprimarea opiniilor personale și compararea acestora cu opi-
niile colegului.
Aplicați fișa de observare pentru analiza unei lucrări.
Fig. 10 Alexandru Ciucurencu, Flori.
Fig. 7 Paul Gauguin, Natură statică. Fig. 11 Ștefan Luchian, Anemone.
59
59