Page 61 - educatie-plastica-viii
P. 61

Compoziția                                                                                 Capitolul III


            b. Caracteristici ale naturii statice, analiză

            Gheorghe Petrașcu,
            Natură statică cu borcan cu pensule, carafă și cărți (Fig. 8).

               ◼ Priviți lucrarea și observați împreună cu colegul de bancă ce veți
            urmări în analiza unei naturi statice.
               ◼ Genurile preferate de Petrașcu au fost peisajele și naturile statice,
            dar el a pictat și portrete sau interioare. Opera lui se caracterizează
            prin forță și prin densitate cromatică, având o expresivitate  ușor de
            recunoscut.
               ◼ Tipul  de  compoziție  este,  ca  la  majoritatea  naturilor  statice,  o
            compoziție statică, echilibrată. Obiectele se înscriu într-un trapez.  Fig. 8  Gheorghe Petrașcu, Natură statică cu borcan
               ◼ Tehnica în ulei este folosită cu măiestrie și adesea culoarea este   cu pensule, carafă și cărți.
            aplicată cu cuțitul în straturi picturale, vibrate ton în ton.
               ◼ Elementele compoziționale sunt obiecte obișnuite - o oală, o cană
            și niște cărți așezate pe o scoarță populară. Petrașcu le dă, cu stil și
            expresivitate, o materialitate de mare preț.
               ◼ Elementele de limbaj sunt pata și  linia, o linie expresivă, modulată
            prin trăsăturile geometrizate de cuțit, cu alternanțe subțire–gros,
            închis–deschis.
               ◼ Gama roșu-verde este gama folosită de Petrașcu în lucrarea anali-
            zată, deși el este  pasionat de clarobscurul colorat. Observați marea
            diversitate de nuanțe, de tonuri și de griuri colorate. Pentru mai mul-
            tă expresivitate, Petrașcu a folosit și linii în contrast închis–deschis.
               ◼ Lucrarea transmite profunzimea și forța creatoare a artistului prin bo-
            găția nuanțelor și tonurilor, prin materialitatea prețioasă, prin tușele
            viguroase și prin expresivitatea liniei.
               ◼ Alegeți o natură statică (Fig. 7, 9, 10, 11)  și, împreună cu colegul de
            bancă, analizați-o.                                           Fig. 9 Gheorghe Petrașcu, Flori în glastră.


            c. Sarcini de lucru

            ƒ  Implicarea  în  înțelegerea  și  în  identificarea  caracteristicilor
               vizibile pe lucrarea analizată ca exemplu.
            ƒ  Realizarea analizei pe baza caracteristicilor identificate.
            ƒ  Exprimarea  opiniilor  personale  și  compararea  acestora  cu  opi-
               niile colegului.
            ƒ  Aplicați fișa de observare pentru  analiza unei lucrări.


                                                                          Fig. 10 Alexandru Ciucurencu, Flori.

























            Fig. 7 Paul Gauguin, Natură statică.                          Fig. 11 Ștefan Luchian, Anemone.
                                                                                                               59
                                                                                                           59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66