Page 63 - educatie-plastica-viii
P. 63
Compoziția Capitolul III
b. Expresivitatea și
proporțiile figurii umane
◼ Există fizionomii comune, cu proporții
și cu trăsături care nu au nimic deosebit,
sau chipuri foarte ușor de desenat, tocmai
datorită proporțiilor neobișnuite sau
datorită faptului că elementele feței sunt
bine individualizate.
◼ Proporțiile unui portret:
desenați forma capului (mai alungit sau
mai rotunjit), lăsând un spațiu de trei
degete în partea de sus a paginii;
trasați gâtul și linia umerilor;
împărțiți linia mediană a capului în patru
părți egale, ca în figurile alăturate;
pe segmentul de sus se află părul, al doilea
segment cuprinde fruntea, urmează nasul Fig. 4 Elev, Portret după model.
și urechile, iar pe ultimul segment se află
gura și bărbia; în afară de linia ochilor,
care se află aproximativ la jumătatea
capului, celelalte proporții nu sunt mereu
egale.
◼ Modalități de redare a expresivității
portretului:
prin evidențierea proporțiilor (nasul
mai scurt, fruntea mai înaltă, gura mai
apropiată sau mai depărtată de nas,
distanța dintre ochi mai mică sau mai
mare etc.);
prin exprimarea evidentă a unor emoții
sau sentimente ale personajului;
prin exagerarea intenționată a unor
trăsături particulare ale modelului;
prin folosirea unor mijloace plastice
expresive (linii, forme, culori, contraste).
Fig. 5 Elev, Portret după model.
a. b. c.
Fig. 6 a., b., c. Édouard Manet, Berthe Morisot cu un buchet de violete: a. pictura finală, b. studiu (desen), c. schiță (etapă).
61
61