Page 63 - educatie-plastica-viii
P. 63

Compoziția                                                                                 Capitolul III


            b. Expresivitatea și
            proporțiile figurii umane

               ◼ Există  fizionomii  comune,  cu  proporții
            și  cu  trăsături  care  nu  au  nimic  deosebit,
            sau  chipuri foarte ușor de desenat, tocmai
            datorită   proporțiilor   neobișnuite   sau
            datorită  faptului  că  elementele  feței  sunt
            bine individualizate.
               ◼ Proporțiile unui portret:
               ƒ desenați  forma  capului  (mai alungit  sau
               mai rotunjit),  lăsând  un  spațiu  de  trei
               degete în partea de sus a paginii;
               ƒ trasați gâtul și linia umerilor;
               ƒ împărțiți linia mediană a capului în patru
               părți egale, ca în figurile alăturate;
               ƒ pe segmentul de sus se află părul, al doilea
               segment cuprinde fruntea, urmează nasul   Fig. 4 Elev, Portret după model.
               și urechile, iar pe ultimul segment se află
               gura  și  bărbia;  în  afară  de  linia  ochilor,
               care  se  află  aproximativ  la  jumătatea
               capului, celelalte proporții nu sunt mereu
               egale.
               ◼ Modalități  de  redare  a  expresivității
            portretului:
               ƒ prin  evidențierea  proporțiilor  (nasul
               mai  scurt,  fruntea  mai  înaltă,  gura  mai
               apropiată  sau  mai  depărtată  de  nas,
               distanța  dintre  ochi  mai  mică  sau  mai
               mare etc.);
               ƒ prin  exprimarea  evidentă  a  unor  emoții
               sau sentimente ale personajului;
               ƒ prin  exagerarea  intenționată  a  unor
               trăsături particulare ale modelului;
               ƒ prin  folosirea  unor  mijloace  plastice
               expresive (linii, forme, culori, contraste).
                                                      Fig. 5 Elev, Portret după model.































             a.                                        b.                             c.
            Fig. 6 a., b., c. Édouard Manet, Berthe Morisot cu un buchet de violete: a. pictura finală, b. studiu (desen), c. schiță (etapă).
                                                                                                               61
                                                                                                           61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68