Page 67 - educatie-plastica-viii
P. 67

Compoziția                                                                                 Capitolul III



            b. Proporțiile corpului uman
               ◼ De-a  lungul  istoriei  artei,  proporțiile  au
            fost influențate de principiile și de caracteris-
            ticile epocii sau de diferite canoane și reguli:
               ƒ în  Antichitate,  vechile  civilizații,  care
               credeau  în  magia  imaginii,  impuneau
               canoane  rigide,  statice,  cu  reguli  stricte
               de  reprezentare,  combinate  cu  elemen-
               te  decorative  (arta  mesopotamiană,  arta
               egipteană, arhaismul grecesc);
               ƒ în  Evul  Mediu,  datorită  canoanelor  reli-
               gioase,  proporțiile  diferă  de  la  un  stil  la
               altul (bizantin, romanic, gotic), în funcție
               și de spațiul și de stilul arhitectural;
               ƒ stilurile clasice (greco-roman, renascen-
               tist,  neoclasicist)  au  descoperit  idealul
               frumuseții fizice și morale, precum și ca-
               noanele proporțiilor perfecte;         Fig. 5 Tițian, Diana și Callisto.
               ƒ stilurile  anticlasice  (baroc,  romantism)
               pun  accentul  pe  mișcare  și  pe  emoție,
               proporțiile fiind adesea exagerate.
               ◼ Corpul omenesc este un ansamblu de for-
            me  articulate:  cap,  torace,  bazin,  membre
            superioare (braț, antebraț, mână) și inferi-
            oare (coapsă, gambă, picior).
               ◼ În Fig. 7 observați cum puteți realiza propor-
            țiile corecte, raportate la înălțimea capului.
               ◼ Capul, considerat unitate de măsură, in-
            tră  de  opt  ori  în  toată  înălțimea  corpului.
            Celelalte părți au următoarele proporții:
               ƒ trunchiul, inclusiv gâtul, are înălțimea a
               două capete; bazinul este egal cu un cap;
               coapsele, de la bazin până sub genunchi,
               două  capete;  iar  gambele,  împreună  cu
               picioarele, încă două capete;
               ƒ membrele inferioare sunt egale cu restul
               corpului (bazin, torace, gât, cap);
               ƒ mâinile ajung până la jumătatea coapsei,   Fig. 6 Paul Cézanne, La scaldă.
               iar  cotul ajunge la nivelul taliei (creasta
               iliacă).


























            Fig. 4 Elev, articulațiile corpului uman.  Fig. 7 Albrecht Dürer, proporțiile corpului uman.
                                                                                                               65
                                                                                                           65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72