Page 71 - educatie-plastica-viii
P. 71
Compoziția Capitolul III
b. Compoziția cu personaje, repere
Recunoașteți în lucrările alăturate următoa-
rele repere din limbajul plastic:
◼ Tipuri de compoziție (statică–dinamică,
închisă-deschisă, plastică–decorativă).
◼ Elementele de limbaj plastic:
punct, linie - mici, mari, fine, aglomerate,
aerate, viguroase, precise, difuze, accentu-
ate, linii groase, subțiri, linii modulate, linii Fig. 4 Împărăteasa Theodora. Fig. 5 Marcel Duchamp,
curbe, linii drepte, linii combinate etc.; Mozaic din bazilica San Vitale. Nud coborând scara.
pată - pată elaborată, pată gradată, pată
decorativă, pată picturală, pată vibrată etc.;
formă 2D – rotundă, ovală, triunghiulară,
pătrată, formă liberă; alungită, rotunjită,
geometrizată, rafinată, monumentală etc.;
volum sau formă 3D – sferică, piramidală,
cubică etc.; relief, ronde-bosse;
culori – calde, reci, complementare, gri-
uri, tonuri (închise, deschise), nuanțe, tente
pure, tente rupte, griuri colorate etc.;
valori – alb, negru, gri acromatic; închis, Fig. 6 Jean-Antoine Watteau, Fig. 7 Pieter Bruegel cel
deschis; valorație (hașurare, pată), trecere Comedianții italieni. Bătrân, Dans țărănesc.
gradată; contrast valoric.
◼ Mijloace de expresie, semnificație:
spațiu – aproape, departe; plan apropiat,
plan depărtat; fără spațiu, desfășurare în
plan (friză);
așezare – așezare la distanțe egale (orna-
mentele); așezare la distanțe inegale, ală-
turare, suprapunere; așezare pe orizontală,
pe verticală, pe diagonală, oblic, radial,
concentric, în trepte; Fig. 8 Enguerrand Quarton, Pietà Fig. 9 Georges de la
Tour, Nou-născutul.
varietate – diversitate de linii, forme, cu- din Villeneuve-lès-Avignon.
lori, griuri, amestecuri;
unitate – felul în care elementele ex-
presive și variate se armonizează unul cu
celălalt, astfel încât opera de artă să fie un
întreg (unitate în diversitate);
centru de interes - accent, focalizare pe
ideea principală, ceea ce atrage atenția;
echilibru: simetrie – echilibru static; asi-
metrie – echilibru dinamic;
raportul plin–gol – domină plinul, do- Fig. 10 Michelangelo, Pietà. Fig. 11 Gian Lorenzo Bernini,
mină golul sau sunt în echilibru; Extazul Sfintei Tereza.
ritm (static, dinamic) – o repetiție a ele-
mentelor de limbaj care creează o senzație de
mișcare sau de stabilitate, de ordine sau de
dezordine;
semnificație, mesaj: atmosfera, starea, ati-
tudinea personajelor, semnificația culorilor, a
liniilor, a formelor etc.
◼ Identificați într-o lucrare proprie cele
mai vizibile repere. Aplicați fișa de obser-
vare pentru analiza unei lucrări.
Fig. 12 Rembrandt, Faust. Fig. 13 Edgar Degas, Repetiția.
69
69