Page 71 - educatie-plastica-viii
P. 71

Compoziția                                                                                 Capitolul III


            b. Compoziția cu personaje, repere

            Recunoașteți în lucrările alăturate următoa-
            rele repere din limbajul plastic:

               ◼ Tipuri de compoziție (statică–dinamică,
            închisă-deschisă, plastică–decorativă).
               ◼ Elementele de limbaj plastic:
               ƒ punct, linie - mici, mari, fine, aglomerate,
            aerate, viguroase, precise, difuze, accentu-
            ate, linii groase, subțiri, linii modulate, linii   Fig. 4 Împărăteasa Theodora.   Fig. 5 Marcel Duchamp,
            curbe, linii drepte, linii combinate etc.;  Mozaic din bazilica San Vitale.  Nud coborând scara.
               ƒ pată - pată elaborată, pată gradată, pată
            decorativă, pată picturală, pată vibrată etc.;
               ƒ formă 2D – rotundă, ovală, triunghiulară,
            pătrată,    formă  liberă;  alungită,    rotunjită,
            geometrizată, rafinată, monumentală etc.;
               ƒ volum sau formă 3D – sferică,  piramidală,
            cubică etc.; relief, ronde-bosse;
               ƒ culori – calde, reci, complementare, gri-
            uri, tonuri (închise, deschise), nuanțe, tente
            pure, tente rupte, griuri colorate etc.;
               ƒ valori – alb, negru, gri acromatic; închis,   Fig. 6  Jean-Antoine Watteau,   Fig. 7  Pieter Bruegel cel
            deschis; valorație (hașurare, pată), trecere   Comedianții italieni.     Bătrân, Dans țărănesc.
            gradată; contrast valoric.


               ◼ Mijloace de expresie, semnificație:
            ƒ  spațiu – aproape, departe;  plan apropiat,
            plan  depărtat;    fără  spațiu,  desfășurare  în
            plan (friză);
            ƒ  așezare – așezare la distanțe egale (orna-
            mentele);  așezare  la  distanțe  inegale,  ală-
            turare, suprapunere; așezare pe orizontală,
            pe  verticală,  pe  diagonală,  oblic,  radial,
            concentric, în trepte;                    Fig. 8 Enguerrand Quarton, Pietà   Fig. 9 Georges de la
                                                                                     Tour, Nou-născutul.
            ƒ  varietate – diversitate de linii, forme, cu-  din Villeneuve-lès-Avignon.
            lori, griuri, amestecuri;
            ƒ  unitate  –  felul  în  care  elementele  ex-
            presive  și  variate  se  armonizează  unul  cu
            celălalt, astfel încât opera de artă să fie un
            întreg (unitate în diversitate);
            ƒ  centru de interes  -  accent,  focalizare  pe
            ideea principală, ceea ce atrage atenția;
            ƒ  echilibru: simetrie – echilibru static; asi-
            metrie – echilibru dinamic;
            ƒ  raportul plin–gol –  domină  plinul,  do-  Fig. 10 Michelangelo, Pietà.  Fig. 11 Gian Lorenzo Bernini,
            mină golul sau sunt în echilibru;                                        Extazul Sfintei Tereza.
            ƒ  ritm (static, dinamic) – o repetiție a ele-
            mentelor de limbaj care creează o senzație de
            mișcare sau de stabilitate, de ordine sau de
            dezordine;
            ƒ  semnificație,  mesaj:  atmosfera,  starea,  ati-
            tudinea personajelor, semnificația culorilor, a
            liniilor, a formelor etc.
               ◼ Identificați  într-o  lucrare  proprie  cele
            mai vizibile repere. Aplicați fișa de obser-
            vare pentru  analiza unei lucrări.
                                                      Fig. 12 Rembrandt, Faust.      Fig. 13 Edgar Degas, Repetiția.
                                                                                                               69
                                                                                                           69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76