Page 65 - educatie-plastica-viii
P. 65

Compoziția                                                                                 Capitolul III


            Activități de învățare, evaluare


            a. Expresivitatea și semnificația portretului

               ◼ În 1470, pictorul flamand Petrus Christus a realizat portretul unei
            tinere. Pictura are adâncime și ne arată direcția de unde vine lumi-
            na. În dreapta  portretului, fundalul este mai deschis și în margine
            se vede umbra lăsată de fată, sugerând spațialitatea.
               ◼ Totul este elaborat cu finețe: trecerile și diferența dintre lumină și
            umbră, detaliile portretului și ale veșmintelor. Cel mai accentuat este
            contrastul închis–deschis, colierul fiind cel mai bine evidențiat.
               ◼ Nu știm nimic despre acest personaj, deci puteți să îi construiți
            voi o poveste, folosindu-vă de informațiile oferite de artist. Expre-
            sia, privirea, finețea trăsăturilor, rafinamentul ținutei vă vor ajuta
            să realizați caracterizarea acestei fete misterioase.
               ◼ Fata se uită fix către noi, privind ușor „printre gene”. Ce sem-
            nificație poate avea această privire? Documentați-vă și folosiți-vă
            imaginația pentru a crea un personaj feminin flamand din anii 1500.
            Cum s-ar putea numi, care ar putea fi relația ei cu părinții sau cu pri-
            etenii, ce preferințe și ce vise ar putea avea? Ar putea fi îndrăgostită?
               ◼ Realizați o caracterizare a acestui personaj sau o scurtă narațiu-
            ne. În acest scop, folosiți infomațiile pe care le aveți de la orele de
            limba română. Din această lucrare, trebuie să reiasă tipul de perso-
            nalitate, viața și emoțiile pe care personajul ar putea să le trăiască.   Fig. 5  Auguste Rodin, Rose Beuret. Bust.
                                                                             Observați cele trei portrete de la Fig. 4, 5 și 6.
                                                                           Rose Beuret transmite multe stări: îngrijorare, me-
            b. Comparați portretele realizate în tehnici diferite
                                                                           lancolie, teamă, dezamăgire. În lucrarea  lui Petrus
                                                                           Christus,  portretul  pare  imobil,  stăpânit,  dar  o
               ◼ Imaginați-vă că cele trei fete (din Fig. 4, 5 și 6) vă sunt colege și
            că  le  cunoașteți.  Alegeți  trăsăturile  care  li  se  potrivesc:  modestă,   astfel de expresie poate ascunde o mult mai mare
            dificilă,  timidă,  melancolică,  meditativă,  capricioasă,  stăpânită,   bogăție de stări și de emoții.
            exuberantă, arogantă, introvertită,  prietenoasă, blândă.        Deși în ochi se citește cel mai bine starea, Ellen
               ◼ Comparați  cele  trei  portrete  de  la  Fig. 4, 5  și 6,  realizate  în   Terry  își  ascunde  privirea.  Putem  totuși  descifra
            tehnici diferite. În sculptură și în pictură, artistul poate modifica   me sa jul  acestei lucrări?
            realitatea,  accentuând  sau  estompând  unele  elemente  de  limbaj,
            schimbând sau nuanțând starea personajului. Cum poate fotograful
            să influențeze expresivitatea și mesajul unei imagini? Argumentați.


































            Fig. 4 Julia Margaret Cameron,  Ellen Terry la 16 ani.         Fig. 6 Petrus Christus, Portretul unei tinere.
                                                                                                               63
                                                                                                           63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70