Page 103 - istoria-comunismului-xii
P. 103

EDUCAȚIA ȘI SPORTUL     CAPITOLUL IX  101


          Decretul nr. 175/3 august 1948                                    Legea nr. 11/13 mai 1968
            lichidarea analfabetismului („înlăturarea neştiinței de car-   învățământ de toate gradele gratuit
             te”, cursuri de alfabetizare, cu o durată de 1–2 ani pentru     învățământ obligatoriu de 10 ani
             persoanele de 14–55 ani)                          burse şi alte forme de sprijin material (cazare în cămine sau
            structura învățământului public: a) preşcolar; b) elementar   case de copii, masa la cantine, manuale, transport în vacan-
             (şcoala de 7 ani); c) mediu; d) superior           țe şi la practica în producție, îngrijirea sănătății, odihna în
            învățământul naționalităților conlocuitoare în şcoli de toa-  tabere, excursii) pentru elevi şi studenți
             te gradele, în limba maternă; predarea limbii române înce-    învățământ în limbile proprii pentru minorități
             pând din clasa I elementară                        învățământ într-o limbă străină de circulație în unele şcoli
            gratuitate pentru primele şapte clase              (dispare tacit obligativitatea învățării limbii ruse)
            manual unic pentru învățământul elementar         învățământ de zi, seral şi fără frecvență
            obligativitatea studierii limbii ruse, din clasa a IV-a    organizarea învățământului în şase trepte (preşcolar, obli-
             toate şcolile confesionale sau particulare devin de stat  gatoriu de cultură generală, liceal; profesional; tehnic supe-
                                                                rior, postuniversitar)


                                                               Tineri din județul Vaslui la practică agricolă, 1982.
                                                               Sursa: Muzeul PCR, nr. inv. 25866
             Potrivit  propagandei  oficiale,  patriotismul  tineri-
           lor se manifesta prin participarea la muncile agricole,
           curățenia şi înfrumusețarea oraşelor, voluntariatul pe
           şantierele naționale etc. La munca patriotică, devenită
           obligatorie, erau mobilizate toate categoriile de vârstă.
           De exemplu: copiii din ciclul primar şi gimnazial erau
           obligați să adune plante medicinale, în unele zone din
           țară să crească viermi de mătase, să colecteze materiale
           reciclabile (borcane, sticle, hârtie) etc.
             l Realizează propria investigație: a. stai de vorbă cu
           părinții, bunicii, rudele, vecinii mai vârstnici; b. caută
           materiale online (analize, mărturii, interviuri, filme, ima-
           gini); c. formulează o concluzie personală, în stil jurna-  la întrebarea dacă fac muncă voluntară erau
           listic, după modelul:                              structurate după următorul model: «am făcut
                                                              suficient  voluntariat  în  comunism!».  Iată
             „Munca Patriotică, chiar dacă pare para-
                                                              şi răspunsul la întrebarea de ce avem atât
           doxal, a reuşit să creeze o formă de iden-
                                                              de puţini cetăţeni (3%?) care s-ar implica
           titate: una care respingea tot ce era pa-
                                                              în astfel de munci cu adevărat voluntare.”
           triotic (comunism-naţionalism). Din păcate,
           în ambele cazuri, 97% dintre răspunsurile               (Dialog între Simona Preda şi Valeriu Antonovici)
                                                       ANALIZEAZĂ

          SURSA  „Ceea ce considerăm noi că nu este sănătos este faptul   SURSA  „Un exemplu concludent este cel al Sandrei Boian-La-
           A  că prea mulți profesori vechi au rămas neîncadrați pe   C  hovary (verişoara cunoscutului fost deținut politic Ion
          motive nu destul de serioase. Astfel de calificări ca mediocru,   Ioanid), care îşi aminteşte că a reuşit să se înscrie la Şcoala
          incapabil, şiret, necinstit, fost legionar etc., făcute de o singu-  Medie Tehnică Sanitară, «unde cercetarea originii sociale era
          ră persoană, este [sic!] suficient de a da un profesor afară din   mai puțin activă decât la un liceu teoretic. La sfatul şi cu aju-
          învățământ şi uneori de a-l lăsa muritor de foame, în timp ce   torul unui profesor al şcolii, dr. Emil Căpraru, am făcut o nouă
          alții, mai puțin capabili, însă mai şmecheri, s-au văzut făcuți   autobiografie în care l-am declarat pe tata mort pe front (min-
          profesori fără să merite” (Avertismentul lui Gheorghe Vasilichi,   ciună mai greu de descoperit)».” (Dicționarul rezistenței, vol. 1)
          7 februarie 1949. Sursa: ANIC).
                                                              SURSA  „La sfârşitul anului II, înainte de sesiunea de examene,
          SURSA  „Sunt studentă la Institutul Maxim Gorki şi la Faculta-  D  am fost dat afară. Era în 1949 şi m-au dat afară pentru
           B  tea de Pedagogie şi Psihologie. Tatăl meu a fost până în   că aveam vederi liberale. Îmi exprimasem vederile liberale şi
          anul 1947 negustor de vinuri şi lemn la Piatra Neamț. […] Sunt   anticomuniste într-o lucrare de la seminar şi asta a declanşat
          provenită dintr-un mediu mic-burghez în care am suferit in-  expulzarea  din  facultate.  […]  M-au  demascat  şi  m-au  exma-
          fluențele răufăcătoare ale mentalității burgheze. Odată venită   triculat de la Drept pe motiv că sunt «nepotul lui Brătianu».”
          în Bucureşti am rupt cu acel mediu burghez. […] Am intrat la            (Dinu Zamfirescu, fost deținut politic)
          Institutul Maxim Gorki şi fiind atrasă de faptul că voi primi o
          educație comunistă. […] M-am înscris la Facultatea de Pedago-  SURSA  „Conducerea, îndrumarea şi controlul întregului învă-
          gie şi Psihologie pentru a avea o armă în plus de luptă contra   E  țământ se exercită de Ministerul Învățământului, care
          educației mele burgheze.” (Scrisoarea Anei Calmanovici către   realizează politica partidului şi statului în domeniul învăță-
          conducerea PCR, 1950. Sursa: ANIC)                  mântului. (Legea nr. 11/13 mai 1968)

          1. Pornind de la sursa B, menționează câte două caracteristici ale „educației burgheze” şi ale „educației comuniste”.
          2. Menționează, din sursa D, motivele pentru care un student putea fi expulzat din facultate.
          3. Pe baza surselor A–E, scrie un eseu nestructurat de o pagină, cu tema „Politica PCR în domeniul învățământului”.
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108