Page 103 - istoria-comunismului-xii
P. 103
EDUCAȚIA ȘI SPORTUL CAPITOLUL IX 101
Decretul nr. 175/3 august 1948 Legea nr. 11/13 mai 1968
lichidarea analfabetismului („înlăturarea neştiinței de car- învățământ de toate gradele gratuit
te”, cursuri de alfabetizare, cu o durată de 1–2 ani pentru învățământ obligatoriu de 10 ani
persoanele de 14–55 ani) burse şi alte forme de sprijin material (cazare în cămine sau
structura învățământului public: a) preşcolar; b) elementar case de copii, masa la cantine, manuale, transport în vacan-
(şcoala de 7 ani); c) mediu; d) superior țe şi la practica în producție, îngrijirea sănătății, odihna în
învățământul naționalităților conlocuitoare în şcoli de toa- tabere, excursii) pentru elevi şi studenți
te gradele, în limba maternă; predarea limbii române înce- învățământ în limbile proprii pentru minorități
pând din clasa I elementară învățământ într-o limbă străină de circulație în unele şcoli
gratuitate pentru primele şapte clase (dispare tacit obligativitatea învățării limbii ruse)
manual unic pentru învățământul elementar învățământ de zi, seral şi fără frecvență
obligativitatea studierii limbii ruse, din clasa a IV-a organizarea învățământului în şase trepte (preşcolar, obli-
toate şcolile confesionale sau particulare devin de stat gatoriu de cultură generală, liceal; profesional; tehnic supe-
rior, postuniversitar)
Tineri din județul Vaslui la practică agricolă, 1982.
Sursa: Muzeul PCR, nr. inv. 25866
Potrivit propagandei oficiale, patriotismul tineri-
lor se manifesta prin participarea la muncile agricole,
curățenia şi înfrumusețarea oraşelor, voluntariatul pe
şantierele naționale etc. La munca patriotică, devenită
obligatorie, erau mobilizate toate categoriile de vârstă.
De exemplu: copiii din ciclul primar şi gimnazial erau
obligați să adune plante medicinale, în unele zone din
țară să crească viermi de mătase, să colecteze materiale
reciclabile (borcane, sticle, hârtie) etc.
l Realizează propria investigație: a. stai de vorbă cu
părinții, bunicii, rudele, vecinii mai vârstnici; b. caută
materiale online (analize, mărturii, interviuri, filme, ima-
gini); c. formulează o concluzie personală, în stil jurna- la întrebarea dacă fac muncă voluntară erau
listic, după modelul: structurate după următorul model: «am făcut
suficient voluntariat în comunism!». Iată
„Munca Patriotică, chiar dacă pare para-
şi răspunsul la întrebarea de ce avem atât
doxal, a reuşit să creeze o formă de iden-
de puţini cetăţeni (3%?) care s-ar implica
titate: una care respingea tot ce era pa-
în astfel de munci cu adevărat voluntare.”
triotic (comunism-naţionalism). Din păcate,
în ambele cazuri, 97% dintre răspunsurile (Dialog între Simona Preda şi Valeriu Antonovici)
ANALIZEAZĂ
SURSA „Ceea ce considerăm noi că nu este sănătos este faptul SURSA „Un exemplu concludent este cel al Sandrei Boian-La-
A că prea mulți profesori vechi au rămas neîncadrați pe C hovary (verişoara cunoscutului fost deținut politic Ion
motive nu destul de serioase. Astfel de calificări ca mediocru, Ioanid), care îşi aminteşte că a reuşit să se înscrie la Şcoala
incapabil, şiret, necinstit, fost legionar etc., făcute de o singu- Medie Tehnică Sanitară, «unde cercetarea originii sociale era
ră persoană, este [sic!] suficient de a da un profesor afară din mai puțin activă decât la un liceu teoretic. La sfatul şi cu aju-
învățământ şi uneori de a-l lăsa muritor de foame, în timp ce torul unui profesor al şcolii, dr. Emil Căpraru, am făcut o nouă
alții, mai puțin capabili, însă mai şmecheri, s-au văzut făcuți autobiografie în care l-am declarat pe tata mort pe front (min-
profesori fără să merite” (Avertismentul lui Gheorghe Vasilichi, ciună mai greu de descoperit)».” (Dicționarul rezistenței, vol. 1)
7 februarie 1949. Sursa: ANIC).
SURSA „La sfârşitul anului II, înainte de sesiunea de examene,
SURSA „Sunt studentă la Institutul Maxim Gorki şi la Faculta- D am fost dat afară. Era în 1949 şi m-au dat afară pentru
B tea de Pedagogie şi Psihologie. Tatăl meu a fost până în că aveam vederi liberale. Îmi exprimasem vederile liberale şi
anul 1947 negustor de vinuri şi lemn la Piatra Neamț. […] Sunt anticomuniste într-o lucrare de la seminar şi asta a declanşat
provenită dintr-un mediu mic-burghez în care am suferit in- expulzarea din facultate. […] M-au demascat şi m-au exma-
fluențele răufăcătoare ale mentalității burgheze. Odată venită triculat de la Drept pe motiv că sunt «nepotul lui Brătianu».”
în Bucureşti am rupt cu acel mediu burghez. […] Am intrat la (Dinu Zamfirescu, fost deținut politic)
Institutul Maxim Gorki şi fiind atrasă de faptul că voi primi o
educație comunistă. […] M-am înscris la Facultatea de Pedago- SURSA „Conducerea, îndrumarea şi controlul întregului învă-
gie şi Psihologie pentru a avea o armă în plus de luptă contra E țământ se exercită de Ministerul Învățământului, care
educației mele burgheze.” (Scrisoarea Anei Calmanovici către realizează politica partidului şi statului în domeniul învăță-
conducerea PCR, 1950. Sursa: ANIC) mântului. (Legea nr. 11/13 mai 1968)
1. Pornind de la sursa B, menționează câte două caracteristici ale „educației burgheze” şi ale „educației comuniste”.
2. Menționează, din sursa D, motivele pentru care un student putea fi expulzat din facultate.
3. Pe baza surselor A–E, scrie un eseu nestructurat de o pagină, cu tema „Politica PCR în domeniul învățământului”.

