Page 100 - istoria-comunismului-xii
P. 100

98 CAPITOLUL VIII    SOCIETATEA


                                          3. Minorități etnice
                                            Situația minorităților etnice a cunoscut o serie de particularități. Între
                                          1948 și 1956, s-a recurs la strategia stalinistă, potrivit căreia trebuiau
                                          aplicate principiile luptei de clasă. Enunțate în Rezoluția PMR din 12 de-
                                          cembrie 1948, acestea însemnau lupta împotriva „reacțiunii”, a „spiritului
                                          retrograd și a tendinței de izolare a burgheziei naționaliste a minorităților
                                          și combaterea celor care neagă rolul conducător și îndrumător al parti-
                                          dului clasei muncitoare”. Minoritățile erau controlate prin intermediul
                                          unor organizații politice precum Uniunea Populară Maghiară, Comitetul
                                          Antifascist German, comitetele democratice ucrainean, evreiesc, grec ș.a.
                                          În același timp, a crescut numărul școlilor cu predare în limba maternă și
                                          a instituțiilor culturale dedicate minorităților.
                                            Accentele naționaliste ale regimului comunist (1956–1965) au dus la li-
                                          mitarea unor drepturi ale minoritarilor: reducerea numărului publicații-
                                          lor și școlilor cu predare în limba maternă, unificarea universității maghia-
                                          re din Cluj cu cea română (Babeș-Bolyai). În etapa următoare (1965–1971),
                                          de liberalizare a regimului, s-a aplicat o politică favorabilă minorităților:
                                          s-au constituit Consilii ale Oamenilor Muncii de Naționalitate Germană,
                                          respectiv Maghiară (1968), însărcinate cu educația politico-ideologică a
                                          membrilor și stimularea creației artistice în limba maternă. Deși erau or-
                                          gane consultative, cu rol decorativ, fără buget, sediu și angajați, aceste in-
                                          stituții conduse de intelectuali reprezentativi s-au implicat în rezolvarea
                                          problemelor comunităților respective atât cât permiteau cadrele rigide ale
                                          ideologiei și partidului.
                                            După 1972 și până la căderea comunismului, situația minorităților s-a
                                          înăsprit, orientarea național-comunistă a regimului Ceaușescu, preocu-
                                          pat de omogenitatea socială și etnică a „națiunii socialiste”, având reper-
                                          cusiuni negative, obligând mulți germani, maghiari și evrei, nemulțumiți
                                          și de înrăutățirea condițiilor economice, să emigreze. Din punct de vede-
                                          re numeric, cele mai importante minorități au fost maghiarii, germanii,
                                          evreii și romii.

                                                                      Maghiarii
                                             1948–1956: 2 200 de școli primare și secundare în limba maghiară, o
                                             universitate,  mai multe teatre, muzee, publicații.
       l Pe baza cunoștințelor dobândite și     Revoluția din Ungaria (1956)    val de represiune (26 500 de ma-
       a surselor A, B și C, compară situația   ghiari arestați pentru „revizionism”) – comasarea școlilor române și
       celor patru minorități prezentate. Gă-  maghiare, a universităților Babeș și Bolyai din Cluj (1959).
       sește asemănări și deosebiri. Pentru     Perioada de liberalizare: studiouri regionale de radio cu emisiuni în ma-
       o perspectivă mai amplă, poți utiliza   ghiară, Editura Kriterion, redacția de limbă maghiară a TVR (anulate în
       conținut online: https://www.ciomir-  deceniile opt–nouă).
       tan.ro/etnii-si-minoritati-in-roma-    Proteste  împotriva                      Sursa: www.comunismulinromania.ro
                  nia-contributii-cultu-     regimului Ceaușescu
                  rale-si-sociale/;          prin reprezentanți ai
                  http://www.edrc.ro/
                  docs/docs/etnomobi-        comunității   (Király
                  litate/Intregul_volum.     Károly,  Demény  La-
                  pdf                        jos, Szabó Gyula ș.a.):
                                             scrisori colective, re-
                                             dactarea  de  samiz-
                                             date, distribuirea de
              maghiari                       1986–1989
                                             manifeste.
                                             cca  30  000  de  ma-
                                             ghiari  au  emigrat  în
                            romi
                 Asemănări                   Ungaria.
                 și deosebiri


          evrei
                      germani              Scriitorul István Nagy (rectorul Universității

                                           Bolyai, 1950–1952), într-un grup de prieteni.
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105