Page 99 - istoria-comunismului-xii
P. 99
SOCIETATEA CAPITOLUL VIII 97
Mii de Evanghelii
pentru soldații sovietici
Richard Wurmbrand (1909–2001) a avut o biogra-
fie dinamică: simpatizant social-democrat, utecist și
comunist, inclusiv în ilegalitate (arestat de mai multe
ori în perioada interbelică), informator al Siguran-
ței (1934–1937); s-a dezis de convingerile comuniste:
„...am ajuns la convingerea fermă că Partidul Co-
munist cu politica lui actuală [1934], cu structura lui
organizatorică și cu conducerea ce o are acum este
dușmanul cel mai primejdios al clasei muncitoare”;
în 1938 a fost botezat de un pastor al Misiunii Bise-
ricii Engleze din București, în capela Misiunii Lutera-
ne Norvegiene pentru Israel. Activitatea sa creștină
îl va pune în opoziție cu Ministerul Cultelor (acuzat
de „propagandă sectantă”), de la care obținea, totuși,
în 1941 autorizația pentru ținerea de predici religioa-
se. La Congresul Cultelor (16–17 octombrie 1945), „se
ridică și vorbește în plenul Congresului despre misi-
unea propovăduirii Evangheliei în mijlocul poporului damnat în 1959 pentru „activitate intensă contra cla-
evreu, susținându-și, totodată, pledoaria împotriva sei muncitoare”, la 25 ani detenție grea, fiind eliberat
comunismului. […] Ca pastor al Misiunii Luterane Nor- în 1964, cu majoritatea deținuților politic. A plecat din
vegiene, își configurează «două direcții de acțiune: România cu familia în 1965, iar la 6 mai 1966 a depus
prima era o misiune secretă pentru miile de soldați mărturie în fața Comisiei pentru Securitate Internă a
ruși, ocupanți, iar a doua direcție era misiunea slujirii Senatului SUA despre crimele regimului comunist din
pentru poporul înrobit al României”. În anii 1945–1946, România. În multele turnee internaționale, a predicat
soții Sabina și Richard Wurmbrand au predicat direct despre „pericolul și minciuna comunismului”. (Sursa:
în stradă. A fost condamnat în 1953, pentru „crime Maria Hulber, „În sfera tăcerii”. Richard Wurmbrand în
contra umanității”, la 20 ani muncă silnică și recon- dosarele Securității)
http://www.cnsas.ro/documente/fise%20DO/Viski_Iuliana-Irina.pdf
Julia Visky, „preoteasa cu 7 copii”
„Primul meu născut, Feri, era în clasa a treia, Istvánka
într-a doua, gemenii Pál si Lídia în clasa întâi, Mária-Mag-
daléna era de cinci ani, Péter de trei ani, iar András de
doi” (Trei cruci. Tu vii în ajutorul orfanilor), își amintește
Júlia Visky, soția pastorului reformat (bethanist) Ferenc
Visky, condamnat la 22 de ani de muncă silnică, conside-
rat periculos pentru credința sa. După arestarea pasto-
rului (1958), mama, cei 7 copii și Marika, orfana primită
de familie în timpul foametei din 1946–1947, au suportat
5 ani de DO la Răchitoasa și Lătești. Aflată la un pas de
moarte, Julia a semnat un act prin care copiii erau tre-
cuți juridic pe numele Marikăi. Și-a revenit miraculos,
iar copiii s-au întremat consumând lucernă fiartă. La
scurtă vreme, au primit ordinul de ridicare a restricției
domiciliare.
1. Calculează câți ani avea în 1958 fiecare copil „apt
pentru muncă”. Dar cel „neapt”?
2. Cu ajutorul surselor de informare online, identifică
vârsta legală de la care pot munci copiii în România.
FIȘĂ DE DOCUMENTARE
1. Caută în surse online informații despre cazul Mănăstirii Vladimirești și despre soarta altor mănăstiri,
indiferent de cult.
2. Elaborează o fișă cu principalele trăsături ale practicii represive împotriva călugărițelor și călugărilor
ortodocși, romano și greco-catolici, în funcție de cazurile pe care le poți documenta.
3. Documentează două cazuri de rezistență a membrilor cultelor protestante. Compară informațiile despre
toate cazurile studiate de tine.
4. Formulează o concluzie cu tema „Mistificare propagandistică vs misticism religios în România, 1945–1989”.

