Page 120 - istoria-comunismului-xii
P. 120
118 CAPITOLUL XIII MEMORIA REGIMULUI COMUNIST
1. Memoriale și muzee ale comunismului
în România și în Europa de Est
XIII
XIII Răsăritene a avut drept urmare și nevoia cunoașterii trecutului,
XIII
Prăbușirea regimurilor comuniste în țările Europei Central-
MEMORIA
ORIA
MEM ORIA mistificată decenii la rând de aparatul de propagandă și cenzură
MEM
al partidelor comuniste. În fostele republici sovietice și în „țările
GIMUL
UI
RE
REGIMULUI
RE GIMUL UI surori” au apărut memoriale dedicate victimelor comunismului și
O
T
MUNIS
C C O MUNIS T s-au înființat institute de cercetare, concepute ca instrumente de
COMUNIST
cunoaștere și recuperare a istoriei traumatizante și de prevenire a
repetării ei, precum și ca formă de reparație morală.
În perioada postcomunistă, cu finanțare publică sau privată, în
România s-au înființat diverse instituții specializate în studierea
trecutului comunist al țării, de la muzee și memoriale, până la in-
stitute de cercetare. Se remarcă Asociația „Memorialul Revoluției
16–22 Decembrie 1989” (Timișoara, 1990, https://memorialulrevo-
lutiei.ro/), Fundația Culturală Memoria (1991, https://www.revista-
memoria.ro/), Fundația Academia Civică (1994) – administrează
Muzeul de la Sighet (https://www.memorialsighet.ro/), Memorialul
Rezistenței Anticomuniste Țara Făgărașului (2000) și Memorialul
„Închisoarea tăcerii” Râmnicu Sărat (2007) – https://www.reteau-
amemoriei.ro/, Memorialul „Fortul 13 Jilava” (2013, https://www.
memorialuljilava.ro/), Memorialul închisoarea Pitești (2016, https://
www.inchisoareapitesti.org/).
Cercetarea comunismului se desfășoară și în diverse institute de
istorie ale Academiei Române, în centre universitare sau agenții gu-
vernamentale, cu rolul de a reconstitui, prin intermediul publicații-
lor, conferințelor, expozițiilor permanente și temporare, proiectelor
educaționale pentru tineri, evenimentelor culturale ori vizitelor ghi-
date, o memorie colectivă și o conștiință a libertății, atât de afectate
de regimul comunist. Un rol important în activitățile de comemorare
a victimelor comunismului și nazismului îl are Rețeaua Europeană
Memorie și Solidaritate (European Network Remembrance and
Sursa: www.memorialsighet.ro
Solidarity – ENRS), din care face parte și România.
Nume Anul înființării
Institutul Național pentru Studiul Totalitarismului (INST) https://totalitarism.ro/ 1993
Institutul de Istorie Orală din Cluj-Napoca https://www.istoriaorala.ro/ 1997
Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) http://www.cnsas.ro/ 1999
Institutul Român de Istorie Recentă (IRIR) http://irir.ro/wp/ 2000
Institutul Revoluției Române din Decembrie 1989 (IRRD) https://institutulrevolutiei.ro/ 2004
Institutul Național pentru Memoria Exilului Românesc (INMER); IICCMER https://www.iiccmer.ro/ 2003, 2010
„Propaganda comunistă amenință DESCOPERĂ
oamenii că scapă trenul istoriei, că
rămân iremediabil în urma timpu- „După căderea regimurilor comuniste în 1989, pretutindeni în țările Euro-
lui lor, că-și cheltuiesc viețile inutil, pei central-răsăritene au fost create muzee și memoriale pentru a păstra vie
exact cum naziștii îi amenințau că memoria victimelor regimurilor totalitare. Locurile memoriei sunt veritabili
trăiesc împotriva legilor eterne ale
naturii și vieții, că-și deteriorează «gardieni ai democrației», deoarece ele ne obligă să nu uităm suferințele
ireparabil și misterios sângele. […] a milioane de oameni nevinovați. Prin ele, mai ales generațiile care nu au
Pentru că, vorbind la modul dema- trăit în perioada comunistă pot dobândi o imagine reală asupra crimelor și
gogic, nu există o altă cale mai bună ororilor trecutului, fiind un veritabil «vaccin» împotriva mitologiei istorice.”
de a evita discuțiile decât să scoți un (Florin Abraham, conferința „Noi tendințe în memorializarea comunismului
argument de sub controlul prezentu- în Europa central-răsăriteană, 2021”)
lui și să afirmi că doar viitorul îi poa-
te dovedi meritele.” (Hannah Arendt, 1. Corelează expresia „gardieni ai democrației”, din sursă, cu expresia „me-
Originile totalitarismului) moria ca formă de justiție”. Caută online texte despre cea din urmă.
l Discutați la oră despre similitudi- 2. Formulează, folosind limbaj istoric, o frază despre memorie ca fundament
nile între victimele comunismului și al identității individuale și comunitare.
ale Holocaustului din perspectiva
memorialisticii supraviețuitorilor.

