Page 46 - istorie-viii-b
P. 46
44 Unitatea 5. EVUL MEDIU ROMÂNESC
LECȚIA 1
Primele forme de organizare statală
CRONOLOGIE Scăderea în intensitate a migrațiilor a favorizat dezvoltarea economică
și socială a lumii autohtone, în mijlocul căreia încep să se remarce maiores
l 896 stabilirea triburilor maghiare în Pannonia, terrae, conducători locali a căror autoritate se întinde peste mai multe obști
sub conducerea lui Árpád
l 997–1038 domnia regelui Ştefan I sătești. Treptat, procesul de unificare politică a dat naștere unor formațiuni
mai largi, conduse de cnezi– judex, în lat. – și voievozi– dux, în lat. Termenii
l 1000 încoronarea lui Ştefan ca rege aposto- sunt împrumutați din mediul slavon, însă importanța lor a fost inversată.
lic al Ungariei, de către reprezentații papei
Silvestru al II-lea În anumite zone, mai multe cnezate au format un voievodat, prin alegerea
l 1227 înființarea Episcopiei Cumaniei, cu periodică a unui cneaz în funcția de șef militar – voievod.
sediul în civitas Milcoviae (Odobești,
jud. Vrancea) Transilvania, înțeleasă în sensul larg al termenului, cu Banatul, Crișana,
l 1235–1270 domnia regelui Bela al IV-lea al Sătmarul și Maramureșul, oferă primele dovezi privind funcționarea unor
Ungariei formațiuni politice de tip voievodal. Prin integrarea în Regatul Ungariei,
acest spațiu a fost menționat în cronicile de limbă latină ale statului creat
LITOVOI (? – cca 1277) de Szent István – Sf. Ștefan: Cronica lui Anonymus (sec. XII), Cronica pictată
de la Viena (sec. XIV). Pe această cale, aflăm despre voievozii Menumorut,
Voievod din zona Ol- cu centrul în Biharea (Crișana), Glad, cu reședința la Cuvin (Banat), și Gelu
teniei, menționat în românul (Blacus), cu cetatea de scaun fie la Dăbâca, fie în Cluj-Mănăștur
Diploma ioaniților, sau
un urmaș al aceluia. A (Transilvania), toți trei învinși la începutul secolului al X-lea de căpeteniile
încercat să-și extindă maghiare subordonate lui Árpád. La începutul secolului al XI-lea, voievodul
autoritatea și să înlă- Gyla cel Mic, cu reședința la Bălgrad (Gyulafehérvár, Alba Iulia), a fost dus
ture stăpânirea ma- în captivitate în Ungaria, de către nepotul său, regele Ștefan I, creștinat în
ghiară, dar și-a pier-
dut viața în confrun- rit roman și consacrat prin autoritatea papei de la Roma ca rege apostolic.
tarea cu trupele trimi- Motivația religioasă a contribuit, de asemenea, la dezvoltarea conflictului
se de regele Ladislau dintre Ștefan I și voievodul Ahtum, cu centrul în urbs Morisena (Cenad, jud.
al IV-lea Cumanul. Arad), un urmaș al lui Glad și adept al ritului grec. Episodul este reținut de
Legenda Sf. Gerard (sec. XI).
Spațiul extracarpatic, o țintă ratată a politicii expansioniste a Regatului
apostolic al Sf. Ștefan, ni se dezvăluie tocmai datorită documentelor rega-
le și papale. În 1234, papa Grigorie al IX-lea se plângea regentului
Bela că misionarismul catolic întâmpină greutăți la est de Carpați,
din cauza românilor și episcopilor de rit grec ai acestora. Diploma
cavalerilor ioaniți, emisă de regele Bela al
IV-lea (1247), atestă existența la sud
de Carpați a cnezatelor conduse
de Ioan și Farcaș și a voievoda- Între Dunăre
și Mare exista un
telor lui Litovoi (nordul Olte- adevărat mozaic etno-
niei) și Seneslau (nord-ves- lingvistic. Aici sunt atestați
tul Munteniei), aflate sub epigrafic– jupan Dimitrie: 943,
autoritatea regelui Ungariei. jupan Gheorghe: 992. Mai sunt
Invazia mongolă, produsă atestați literar– Tatos, Sestlav,
cu șase ani mai devreme, cre- Satza: 1086, în lucrarea Anei
Comnena, Alexiada. Toți au
Pe o inscripție din 943, în slavona veche, ase un nou echilibru de forțe în fost conducători ai unor
descoperită în apropierea comunei zonă, împiedicând integrarea spa- formațiuni politice
Mircea Vodă, jud. Constanța, apare țiului extracarpatic în structurile adminis- trecătoare.
numele unui Jupan Dimitrie. trative ale Regatului Ungariei.

